מרכז עדאלה וג'סר א-זרקא עתרו לביהמ"ש

 

מרכז עדאלה והמועצה המקומית ג'סרא-זרקא עתרו הבוקר (יום ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, נגד משרד הפנים ומע"צ בדרישה לחבר את ג'סר א-זרקא לכביש החוף(כביש מס' 2), הנמצאבסמיכות לוהעותרים טוענים כי כל היישובים הנמצאים בסמיכות לכביש מס' 2מחוברים אליו באמצעות מחלף או שהם נמצאים בעיצומם של תהליכי חיבור – למעט ג'סרא-זרקא.
 
כעת, הכניסה היחידה אל הכביש מהכפר היא מכביש 4 באמצעות כביש מקומי שמנהל הבטיחות האזורי הגדירו כ"כביש מסוכן לשימוש". לטענת העותרים, "מלבד העובדה שהכביש מאריך שלא לצורך את נסיעתם של התושבים והמבקרים בכפר, זהו כביש מסוכן לחלוטין החושף את המשתמשים בו לסכנת חיים של ממש, ועל כן אינו ראוי לשימוש".
 
לדברי עו"ד עלא מחאג'נה, המטפל בעתירה, "מבחינה תכנונית ומבצעית, כבר בשנת 2004 אושר לחבר את הכפר לכביש באמצעות מחלף: בניית מחלף אור עקיבא הותנתה בהכנת תוכנית לחיבור ג'יסר א-זרקא. הייתה לכך התניה מפורשת. חרף זאת, לאחר שנתיים מע"צ טענה שאין כל התניה, וכי שני הפרויקטים אינם תלויים זה בזה".
 
בנוסף נטען בעתירה כי אי חיבור הכפר לכביש גורם לניתוקו מהצירים המרכזיים במדינה ומסרבל את הגישה של תושבי הכפר למרכזים עירוניים. "מצב זה פוגע בזכותם של תושבי הכפר לחיים ולשלמות גופנית, לחופש תנועה ולנגישות הולמת, בזכות לשוויון, בזכות להתפרנס, בזכות לצדק מרחבי ובזכות הכפר להתפתח", נטען בעתירה.
בעתירה נאמר עוד כי בשנת 1994, בעקבות התנגדות שהגישה המועצה המקומית לתוכנית מחלף אור עקיבא, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לאשר את תוכנית מחלף אור עקיבא בתנאי של "התחייבות מע"צ להכנת תוכנית מפורטת למחלף כניסה לג'סר אל זרקא". בשנה שעברה התחילה מע"צ לעבוד על יישומו של מחלף אור עקיבא, אף על פי שעד עכשיו אין בנמצא תכנון למחלף ג'סר א-זרקא. במכתבה של מע"צ בתשובה לפניית המועצה המקומית, שדרשה כי תקיים את התחייבותה, מע"צ חזרה בה מהתחייבותה וטענה כי ביצוע מחלף אור עקיבא אינו מותנה בתכנון מחלף ג'סר א-זרקא. 
בנוסף נטען, כי מדיניותה של מע"צ, שלפיה רק היישובים היהודיים הסמוכים לכביש החוף מחוברים אליו באמצעות מחלף, אך על פי שהם דומים לג'סר אלזרקא בנתונים הרלבנטיים, כמו גודל האוכלוסייה והסמיכות לכביש החוף, הינה מדיניות מפלה המפירה באופן בוטה את עקרון השוויון.
לעיון בעתירה ר':
http://www.adalah.org/features/land/jesser.doc