מק"י: צו השעה – מחנה דמוקרטי יהודי-ערבי רחב נגד הכיבוש והפאשיזם

     המושב השישי של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) התקיים בחיפה ביום 24.6.2016. מזכ"ל מק"י, החבר עאדל עאמר, הגיש סקירה פוליטית כוללת של ההתפתחויות בזירה הישראלית, האזורית והבינלאומית. רכז המזכירות, החבר סאמח עיראקי, הגיש דו"ח ארגוני. את המושב ניהל מזכיר מחוז עכו של מק"י החבר אבראהים ח'טיב. במושב נתקבלו ההחלטות הבאות:

  1. תוצאות משאל העם בבריטניה בדבר יציאה מהאיחוד האירופי, חרף מאפיינים ימניים וגזעניים, מצביעות בעיקר על כך שהמדיניות הניאו-ליברלית של האיחוד שירתה את האינטרסים של ההון, והתייצבה מול האינטרסים של המעמדות העובדים. זו התפתחות דרמטית שיהיו לה השפעות והשלכות על מאבקם של כוחות השמאל באירופה נגד מדיניות האיחוד וגם מול הימין האירופי והכוחות הפאשיסטיים, אשר מנצלים את המשבר הכלכלי לליבוי גזענות על רקע אתני ו/או דתי.

2016-07-04_202011

הפגנה יהודית-ערבית נגד הצטרפות ליברמן לממשלת הימין, תל-אביב, 28 במאי 2016 (צילום: אקטיבסטילס)

  1. ההתפתחויות בסוריה מוכיחות את צדקת עמדתה של מק"י בחמש השנים האחרונה, שהזהירה מפני ניצול שאיפותיו הלגיטימיות של העם הסורי לדמוקרטיה וצדק חברתי, וגיוסו למיזם להפלת המדינה הסורית ולהחרבתה, להפיכתם של אזרחי סוריה למקבצי נדבות מכוחות האימפריאליזם והריאקציה, ולריסוק עצמאות סוריה מול תכתיבים בינלאומיים. כישלונם של מיזמי האימפריאליזם באזור, במיוחד בסוריה ובתימן, מעצב מחדש בריתות וצירים אזוריים, וזאת על רקע הנסיגה האסטרטגית של ארה"ב מהאזור והתמוטטות הסדר העולמי החד-קוטבי, שחלש על האזור והעולם ברבע המאה מאז קריסת ברה"מ. הברית בין ממשלת ישראל לבין משטרי המפרץ ותורכיה הפכה גלויה לא רק בזירה הסורית, אלא גם בעניין הפלסטיני.
  2. הצטרפותה של מפלגת "ישראל ביתנו" לקואליציה ומינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון, מדגישים את אופייה הברוטלי של ממשלת נתניהו ואת איבתה הגלויה לשלום הצודק, שבמרכזו סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל, וכן את עוינותה לאוכלוסייה הערבית, לדמוקרטיה ולזכויות העובדים. הוועד המרכזי מזהיר מפני התכניות התוקפניות של הממשלה נגד העם הפלסטיני ונגד עמי האזור. את מחירן של תכניות אלה עלולים לשלם גם אזרחים יהודים וערבים בישראל.
  3. סרבנותה של ממשלת ישראל לכל היוזמות המדיניות, לרבות היוזמה הצרפתית, מוכיחה כי הבעיה המהותית היא התכנית העקבית של הממשלה לחסל את זכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני – תוך הסתמכות על תמיכת ארה"ב או על ברית עם משטרים באזור, שגם הם שותפים להתנכלות לזכויות העם הפלסטיני. עקרונות הפתרון הצודק הם גם היום הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, שבירתה ירושלים המזרחית, בגבולות ה-4 ביוני 1967, בצד מדינת ישראל; פירוק ההתנחלויות והגדר; שחרור העצירים והאסירים הפוליטיים; ופתרון צודק לשאלת הפליטים הפלסטינים לפי החלטות האו"ם, ובראשן ההחלטה 194. כל יוזמה מדינית המתעלמת מזכויות אלה, או טומנת בחובה את עניין ההכרה ב-"מדינה יהודית", אינה יכולה להביא לפתרון צודק שמבטיח ביטחון ושלום אמיתיים לשני העמים.
  4. בדיבורם על "מדינה יהודית", לא מתכוונים קברניטי ישראל לזכות להגדרה עצמית של העם היהודי בישראל, אלא להפיכתה של ישראל למדינת גזע ולהפיכתם של אזרחיה הערבים – שהם בני הארץ מימים ימימה ושאזרחותם וזכויותיהם נגזרות משייכותם למולדתם – לנתינים או לאזרחים מדרגה שלישית. ראיית העולם הגזענית הזאת מתבטאת בהתכחשות לזכות לשוויון לאומי של הציבור הערבי, ובניסיונות לניצול השוויון האזרחי ככלי לסחטנות פוליטית. כך, כאשר הממשלה מסלימה את מדיניות הריסת הבתים, וכאשר כורכים את התכנית הכלכלית בהריסת בתים ובהקמת תחנות משטרה ביישובים הערביים. אנו מברכים את מאמציהם ומאבקם של הרשימה המשותפת ושל ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות נגד מדיניות זו, ובה בעת קוראים להגברת המאבק הציבורי הרחב. אנו מזהירים מפני מדיניות "המקל והגזר", ששמה לה למטרה להחזיר את האוכלוסייה הערבית לימי הממשל הצבאי.
  5. הוועד המרכזי מגנה את גל החוקים והצעדים הגזעניים והאנטי דמוקרטיים. יש להוקיע במיוחד את "חוק הטרור", את ההחלטות הדרקוניות נגד ערוץ "מוסאוא" ונגד אישי ציבור מישראל ומהשטחים הכבושים, ואת הגברת הרדיפות הפוליטיות והמעצרים נגד אקטיביסטים.
  6. נוכח האתגרים הרי הגורל שמולם עומדת האוכלוסייה הערבית, אחדות המאבק של אוכלוסייה זו מחייבת עמדות נחרצות נגד תופעות מסוכנות ומגונות בזירה הפוליטית והחברתית, כגון מתן שירותים לאג'נדות אזוריות פסולות או ייבואם של רעיונות חשוכים בכסות דתית. דבר זה נכון שבעתיים כאשר לתופעות אחראים שותפים שלנו ברשימה המשותפת, או מרכיבים בוועדת המעקב העליונה לענייני האוכלוסייה הערבית בישראל. המערכה על תודעת המאבק של האוכלוסייה הערבית ועל פניה המתקדמים אינה מנותקת מהמערכה נגד מדיניות הממסד הציוני.
  7. השתתפותם של אלפים רבים בהפגנה הגדולה שנערכה בת"א בסוף מאי, מחזקת את הערכתנו לפיה נוכח ההיגררות רוב מרכיבי "האופוזיציה" הפרלמנטרית אחר מדיניות הממשלה, צו השעה הוא לבנות מחנה דמוקרטי רחב של כל הכוחות היהודיים והערביים הנאבקים נגד הכיבוש והפאשיזם. שינוי אמיתי בזירה הפוליטית כרוך בהכרח בשותפות יהודית-ערבית. שינוי כזה, אנו מדגישים, לא יוגשם בפסיחה על האוכלוסייה הערבית.
  8. מק"י ועמדותיה זוכות בהערכה רבה בקרב המפלגות הקומוניסטיות ומפלגות העובדים בעולם. הערכה זו התבטאה לאחרונה בכנס הבינלאומי של המפלגות הקומוניסטית וכן בוועידת המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, שבשתיהן השתתפו משלחות ממק"י. אנו שואפים להדק את קשרינו עם התנועה הקומוניסטית.
  9. הוועד המרכזי מברך את בנק"י על הצלחת ועידתה, וקורא לחברי בנק"י להגביר את השתתפותם בכל המאבקים ולהעמיק את החינוך הרעיוני, בהיותו הבסיס לפרקטיקה פוליטית נכונה. הוועד המרכזי מעריך את תרומתו של הח' אמג'ד שביטה, מזכ"ל בנק"י בשתי הקדנציות האחרונות, ומאחל הצלחה למוסדות החדשים ולמזכ"ל הנבחר הח' ערפאת בדארנה.
  10. הוועד המרכזי מברך את שתי סרבניות הכיבוש, תאיר קמינר ועמרי ברנס, וקורא להעמקת המאבק נגד הכיבוש ונגד המיליטריזם בקרב צעירים בחברה הישראלית.
  11. הוועד המרכזי קורא לחברי המפלגה להשתתפות פעילה במועצת חד"ש, ביום 16.7.2106, וכן להתגייסות להצלחת ועידת חד"ש אשר תתקיים עד סוף השנה.

החלטות הוועד המרכזי של מק"י מתפרסמות בגיליון השבוע של "זו הדרך"