מק"י וחד"ש: חוק הלאום מכונן משטר אפרטהייד הלכה למעשה; ברשימה המשותפת שוקלים עתירה לבג"ץ

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו הבוקר (שני) גילוי דעת לפיו הן רואות ב"חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי" (הידוע בשם "חוק הלאום" הגזעני) שעבר בשבוע שעבר בכנסת, "צעד פשיסטי מסוכן שנועד לחסל את הזכות להגדרה עצמית של העם הערבי הפלסטיני, את זכויות הפליטים הפלסטינים ואת הזכויות הקיבוציות והאזרחיות של הציבור הערבי. חוק יסוד זה מכונן משטר אפרטהייד הלכה למעשה".

2018-07-24_081451

השער של המוסף לשבת של ידיעות אחרונות, שפורסם ביום שישי האחרון

הצעד הזה בא בהקשר אסטרטגיית ההתכחשות הישראלית לזכויות הלאומיות וההיסטוריות של העם הפלסטיני במולדתו ובהקשר הפיכת הציבור הערבי הפלסטיני בישראל לאויבים ולאזרחים משוללי לגיטימיות. זוהי הידרדרות פשיסטית מסוכנת אותה מובילה ממשלת הימין שאינה מאיימת רק על המיעוט הלאומי אלא על המרחב הדמוקרטי כולו, ומכשירה את מציאות ומדיניות האפליה והגזענות מזה עשרות שנים.

מק"י וחד"ש שבות ומדגישות את עמדתן ההיסטורית: הציבור הערבי הפלסטיני הם בני המקום, ואין להם מולדת אחרת. שום חוק גזעני של שום ממשלה גזענית לא יכול לשנות עובדה זו. ציבור זה, שמונה כיום כמיליון וחצי אזרחים, נאחז במולדתו ובזכותו בה ועליה!

חוק מגונה זה, יחד עם תכניות הסיפוח והטרנספר בשטחים הכבושים ובנגב מוכיח שוב כי מדיניות ישראל – שנתמכת ע"י הממשל האמריקאי ובשת"פ עם משטרי המפרץ – היא לחסל כל אפשרות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבול 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, לפתרון צודק לעניין הפליטים הפלסטינים לפי החלטות האו"ם ולשוויון אזרחי ולאומי לציבור הערבי בישראל. לא מפתיע לגלות שהימין הפשיסטי והכוחות האנטישמיים והאיסלאמופוביים באירופה ובארה"ב מהללים לחקיקה זו ומקבלים השארה מ-"המודל הלאומי הישראלי" – כלומר מהמודל של שוביניזם לאומי, פונדמנטליזם דתי ודיכוי מיעוטים.

צו השעה הוא חיזוק אחדות המאבק של הציבור הערבי מול ההסלמה של השלטון, באמצעות הרשימה המשותפת וועדת המעקב העליונה. ובמקביל לא לאפשר לבודד את הציבור הערבי במערכה, אלא חיבור של כל הניזוקים ממדיניות הממשלה ובניית חזית יהודיתערבית רחבה למאבק בפשיזם. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות הדמוקרטיים והמתקדמים באזור ובעולם להגביר את המאבק נגד מדיניות נפשעת זו, שתמיט רק אסונות וסבל על עמי האזור כולו.

מק"י וחד"ש תומכות בכל צעדי המאבק של הרשימה המשותפת וועדת המעקב העליונה וקוראות להמונים היהודים והערבים, ולצעירות וצעירם בפרט, להשתתפות פעילה במאבקים הקרובים עד להבסת הגזענות והפלת הממשלה.

הבוקר מסר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שחוק הלאום "מטיל עלינו אתגר רציני ותקדימי". חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נפגשו אתמול יחד עם צוותי מרכז עדאלה. זאת, כדי להחליט האם לפנות לבג"ץ. אך לא התקבלה החלטה. "עלינו ללמוד יותר לעומק את הסוגיה במהלך השבוע. היום ועדת המעקב תקיים ישיבה שבמרכזה תתקבל החלטה על תגובה ציבורית הולמת", הוסיף ח"כ עודה.