מק"י: המשבר שייצר נתניהו מגביר הסכנה למלחמה והידרדרות לפשיזם

הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) התכנס בשבת שעברה בחיפה. מזכ"ל המפלגה, עאדל עאמר, הגיש דו"ח שסקר את ההתפתחויות הפוליטיות והמדיניות. חבר הלשכה המדינית, עבדאללה אבו מערוף, ניהל את המושב.

פעילי חד"ש ומק"י מפגינים במרכז תלאביב נגד ההסלמה בדרום ב-12 בנובמבר האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

בין היתר סבורה מק"י שהחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את ראש הממשלה נתניהו לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אימונים היא עוד הוכחה לשחיתות המבנית הנובעת מקשרי הוןשלטון, אשר החריפו בעידן נתניהו כתוצאה ממדיניותו הניאוליברלית הפראית. אולם נפקדו מכתב האישום של נתניהו אישומים בגין הסתה גזענית נגד האזרחים הערבים, בגין העמקת ההתנחלויות ובגין פשעי מלחמה בשטחים הכבושים ובהתקפות חוזרות ונשנות נגד מדינות ועמי האזור. המשבר הפוליטי והמשפטי של נתניהו מגביר את סכנת גרירת המדינה והאזור להרפתקאות צבאיות עקובות מדם שאת מחירן ישלמו העמים, לרבות העם בישראל".

אנו מזהירים גם מפני ההסתה הפרועה של הימין הפשיסטי נגד האזרחים הערבים והנהגתם הפוליטית והמתקפה על המרחב הדמוקרטי. תמיד הזהרנו כי הסלחנות כלפי ההסתה נגד המיעוט הלאומי תגביר את תאבונם של כוחות הפשיזם לתקוף את הרשות השופטת, העיתונות, האקדמיה, התרבות וכל חלקה ציבורית שאינה סרה לשלטון הימין. והנה כי הלהבות הפשיסטיות כבר מאיימות על כל חלקה טובה". כמו כן הוועד המרכזי קיבל את ההחלטות הבאות:

1. הוועד המרכזי מעריך את ההישג החשוב של הרשימה המשותפת בבחירות לכנסת ה-22. הוועד המרכזי מציין את התפקיד החלוצי שמילאו חברי מק"י וחד"ש בשלוש מערכות הבחירות רצופים בפחות משנה דבר אשר הביא לחיזוק כוחה של החזית בזירות המקומיות והפרלמנטריות. חברי המפלגה, ידידיה ושותפיה יכולים להשיג הישג נוסף אם יתקיימו בחירות פרלמנטריות בחודשים הקרובים.

2. הגברת כוחם וייצוגם של הציבור הערבי ושל הכוחות הדמוקרטיים היהודיים בבחירות בספטמבר 2019 היה גורם מכריע במניעת כינון ממשלה של נתניהו והימין המתנחלי ובסיכול הפרויקט הפשיסטי המסוכן שלו. עליית אחוז ההצבעה בקרב הציבור הערבי והתמיכה הגוברת ברשימה המשותפת מעידים בעיקר על תודעת ההמונים ורצונם להתמודד עם מדיניות ההסתה של נתניהו, שנועדה לנטרל את קולו של הציבור הערבי באמצעות שלילת הלגיטימיות של השפעתו הפוליטית. זו גם אינדיקציה להיחלשותם של קולות הייאוש והעצלות הפוליטית ושל התעמולה השלטונית שמטרתה להסית את הציבור נגד הנהגתו ובכך להניאו מלהתקומם נגד מדיניות האפליה הלאומית.

3. המלצת הרשימה המשותפת על גנץ כמועמד להרכבת הממשלה נועדה למנוע הקמת ממשלת ימין קיצוני בראשות נתניהו, ולא מכיוון שכחול לבן מציע אלטרנטיבה מהותית לליכוד ונתניהו. בהקשר זה, היו הבדלים בעמדות רכיבי הרשימה המשותפת ובהערכתם לגבי תפקידם הפוליטי. אנו מדגישים את הצורך לשמור על הרשימה המשותפת תוך הבטחת דבקותה הפוליטית באינטרסים של שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי, הרחק מגילויי רפיסות ומתרבות הקליינטליזם הפוליטי מחד, או מנטיות של טהרנות והדרה עצמית מאידך.

4. במציאות של הציבור הערביפלסטיני בישראל, לא ניתן להפריד בין השאלות יומיומיות והזכויות האזרחיות לאלו הלאומיות והמדיניות. גישה זו, אותה הובילה המפלגה הקומוניסטית וגיבשה אותה בוועידה ה-18 אחרי יום האדמה בשנת 1976, התפתחה על רקע הניסיון המצטבר של הציבור הערבי במאבקו לאורך עשרות שנים. גישה זו עומדת בחזית המאבק נגד "חוק הלאום" ששולל את הזכויות הלאומיות הקולקטיביות של הציבור הערבי. גישה זו קוראת תיגר רעיוני, פוליטי ומעשי על מדיניות השלטון המתבססת על התמודדות עם שאלת זכויות הציבור הערבי בהתאם לדרישות השוק הקפיטליסטי ובכפוף לקונצנזוס הציוני ולמהותו השוביניסטית הגזענית. הערך הפוליטי המוסף של מק"י וחד"ש בהנהגת מאבק הציבור הערבי מבוסס על גישה דיאלקטית זו המשלבת שוויון לאומי ואזרחי, ומאיצה את המאבקים וההישגים הקונקרטיים למימוש השוויון הלאומי והאזרחי לציבור הערבי כמיעוט מולדת, כחלק מהעם הפלסטיני ובה בעת כחלק מאזרחי מדינת ישראל.

5. בחודשים האחרונים היינו עדים להגברה משמעותית ומוחשית במאבק באלימות ובפשע בחברה הערבית, ולהשתתפות רבבות בפעילויות בכל רחבי הארץ שהובילה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי. רציחתם של יותר מ-85 קורבנות מאז תחילת השנה, ויותר מ-1300 קורבנות מאז שנת 2000 אינם גזרה משמיים. זו תוצאה של רשלנות ממשלתית מכוונת ושל היעדר שלטון החוק בכפרים ובערים ערביות. אשמה גם מדיניות המשטרה הגזענית, אשר שותפה בקנוניה עם ארגוני הפשע המאורגן שמשתוללים בחברה הערבית ומכרסמים בחוסנה החברתי כדי לשרת את תכניות השלטון. צו השעה הנו להעצים את המאבק כדי להביא לשינוי יסודי בטיפול במציאות זו ולהיענות לדרישות ולתכניות שגובשו ע"י הנהגת הציבור הערבי.

6. הוועד המרכזי מתריע מפני מה שמכונה "תכנית הקרוואנים" בנגב, שמטרתה להחרים מאות אלפי דונמים ולעקור עשרות אלפי אזרחים ערבים בכפרים לא מוכרים בנגב, באופן ובקנה מידה חסרי תקדים. לתכנית טרנספריסטית מסוכנת זו מצטרפת להסלמה בהריסת בתים בגליל ובמשולש לפי "חוק קמינץ" הידוע לשמצה דבר המחייב לחזק את אחדות המאבק של הציבור הערבים מול אתגרים קיומיים אלה. הוועד המרכזי מברך על אוהלי המחאה בקלנסווה ובטירה ועל כל היוזמות העממיות להגנה על הבית ועל האדמה.

7. ההתפתחויות האזוריות האחרונות משקפות שני מאפיינים בולטים: הראשונה היא הנסיגה האסטרטגית של ארה"ב מהאזור, כאשר מיזמים אימפריאליסטיים נכשלים ומקרטעים, במיוחד בסוריה ובתימן. השנייה היא הפעלת לחצים כלכליים ופיננסיים לטובת בעלות בריתה של ארה"ב בישראל ובמשטרי המפרץ, ולהחלשת הכוחות המתנגדים להגמוניה האמריקאית. ההתקוממויות העממיות במספר מדינות באזור משקפות את שאיפות ההמונים והדורות הצעירים למיגור השחיתות והעדתיות ולחתירה לצדק חברתי וחלוקתי, בהובלת מפלגות קומוניסטיות וכוחות פרוגרסיביים. אך שבעלות הברית של האימפריאליזם מנסות לרכוב על תנועות אלה ולנצלן למטרות רחוקות מהשאיפות הלגיטימיות של ההמונים. כוחות אלה מבקשים לסדר מחדש את האזור על מנת לפצות על התבוסות הפוליטיות שספגו האימפריאליזם האמריקני ובעלות בריתו.

8. הצהרתו של שר החוץ האמריקני פומפאו כי ההתנחליות בשטחים שנכבשו בשנת 1967 אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי, חוזרת ומדגישה את תמיכתו הבלתי מעורערת של הממשל האמריקני במדיניות ממשלת נתניהו והימין המתנחלי לחיסול זכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני. הצהרה זו באה לאחר ההכרה ב"ירושלים המאוחדת", הניסיונות להסיר את נושא הפליטים מסדר היום ולמחוק את הקו הירוק, והכל במסגרת "עסקת המאה", הנרקמת בשיתוף עם משטרים ערביים. הממשל האמריקני מעוניין לפצות על נסיגתו האסטרטגית מהאזור בהצהרות והחלטות התומכות במדיניות הסיפוח, ההתיישבות ושלילת זכויות העם הפלסטיני.

9. המפתח לשלום ויציבות באזור הוא מימוש זכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני. אנו מדגישים את מצע מק"י וחד"ש הצודק, שתכליתו פירוק ההתנחלויות, הקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה בצד מדינת ישראל, ופתרון צודק לסוגיית הפליטים בהתאם להחלטות האו"ם. הוועד המרכזי מזהיר מפני תכניות לסיפוח והתיישבות בבקעת הירדן ובשטחי סי, שזוכות לרוח גבית מצד מפלגת "כחול לבן" וחוגים בשמאל הציוני. הוועד המרכזי מזהיר מפני העמקת הפילוג הפניםפלסטיני ומפיתוי פלגים פלסטינים למלכודות "עסקת המאה", כפי שהסתמן לאחרונה בתום העימות בעקבות ההתנקשות באחד ממנהיגי "הג'יהאד האיסלאמי" ברצועת עזה.

10. טקס חגיגי לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בארץ יתקיים במרץ 2020. הטקס יהיה מושב הפתיחה של הוועידה ה– 28 של מק"י. לציון האירוע תארגן המפלגה סדרה של ימי עיון רעיוניים ופוליטיים עליהם יוכרז בהמשך.

11. הוועד המרכזי מברך על פעילויות ברית הנוער הקומוניסטי והיערכותה לוועידה ה-21 בשנה הבאה. הוועד המרכזי מברך על אירוע 25 שנים למותו של תאופיק זיאד, ואירוע 100 שנים להולדתו של אמיל תומא.