מפלגת העובדים בתוניסיה קוראת 'לטאטא את השלטון'; נמשכות המחאות בסודאן

מפלגת העובדים בתוניסיה קוראת "לטאטא את השלטון" על רקע מחאות העובדים וההפגנות שפרצו במדינה ברחבי המדינה בשבועות האחרונים. הפגנות שהגיעו לשיאן השבוע לאחר שעיתונאי הצית עצמו למוות במחאה על הקשיים הכלכליים והאבטלה הגוברת. לפני שהצית עצמו, פרסם עבדארק זורג'וואי סרטון שבו תיאר את ייאושו וקרא להתקוממות. בין היתר, העיתונאי מדבר בסרטון על תסכולו מהאבטלה ומההבטחה הלא ממומשת של האביב הערבי ב-2011.

2018-12-26_194443

מנהיג מפלגת העובדים של תוניסיה, חמא הממי, בוועידת מפלגתו שנערכה בסוף השבוע (צילום: אלבאדיל)

הרשויות הודיעו שזורג'וואי מת ביום שני מפצעיו, זמן קצר לאחר שנלקח לבית החולים. בעקבות מותו, מפגינים חסמו דרכים בעיר קסרין והשליכו אבנים על שוטרים. בתגובה, המשטרה ירתה גז מדמיע כדי לפזר את המחאה. בסרטון הווידאו אמר העיתונאי: "עבור בני קסרין שאין להם אמצעי קיום, היום אני הולך להתחיל מהפכה, אני הולך להצית את עצמי". התאחדות העיתונאים הארצית של תוניסיה קראה לאזרחים לצאת להפגין במחאה על מותו של העיתונאי, והעלתה גם את האפשרות של פתיחה בשביתה. בהודעה שפרסמה האשימה את המדינה כי תרמה למותו של העיתונאי בכך שלא נלחמה כיאות בשחיתות.

בסוף 2010 הצית עצמו רוכל רחוב בתוניסיה במחאה על האבטלה, השחיתות והדיכוי במדינה, ועורר מחאה נרחבת שהביאה להדחתו של הנשיא הסמכותני ב-2011. אירועי האביב הערבי הביאו לכינונה של דמוקרטיה בתוניסיה ועודדו תנועות דומות ברחבי העולם הערבי. מפלגת העובדים (לשעבר המפלגה הקומוניסטית של העובדים) קיימה בסוף השבוע את הוועידה החמישית, על רקע התסיסה הגוברת, ובחרה שוב בחמא הממי למנהיגה. הממי השמיע את הקריאה להתקוממות עממית נוספת בפני צירי הוועידה שכותרתה "קדימה, לעבר המהפכה", בגלל ש"הממשלה משרתת את האינטרסים של בעלי ההון, המושחתים ואת אלה המנצלים את העובדים ונוקטת במדיניות ניאוליברלית קיצונית".

גם בסודאן נמשכת המחאה העממית נגד המדיניות הניאוליברלית של הממשלה האיסלמיתשמרנית. חיילים ושוטרים רבים נפרסו גם היום ברחבי הבירה ח'רטום. אתמול (שלישי) כוחות הביטחון ניסו למנוע מהמפגינים לצעוד גם באמצעות הכאה באלות, אבל המוחים התאספו שוב ושוב וניסו להמשיך בדרכם. ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" טוען כי לפי דיווחים אמינים שהגיעו אליו הרגה עד כה משטרת סודאן 37 מפגינים מאז תחילת ההפגנות והעימותים. אחד ממנהיגי המפלגה הקומוניסטית טען בסוף השבוע האחרון ש-22 נהרגו. ממשלת סודן הודתה שיש הרוגים, אך לא מסרה את מספרם.