מסכנים האוהדים שאוכלים את הלב: מפריטים את הפועל תל-אביב בכדורסל

קבוצת האוהדים הראשונה בתולדות הספורט הישראלי, וקבוצת האוהדים הראשונה שהעפילה עם קבוצתה לליגה הראשונה, קבוצת הכדורסל הפועל תל אביב, תעבור בקרוב לידיים פרטיות ותימכר לאיש העסקים עופר ינאי, בעלי החברה "נופר אנרגיה". הפרטת המועדון מתאפשרת לאחר שחברי העמותה הפועל אוסישקין תל אביב, שהחזיקה בבעלות על הקבוצה, אישרו בהצבעה אינטרנטית את עסקת המכירה. העסקה צפויה להזרים למועדון 30 מיליון שקל עם אישורה, ועוד מיליוני שקלים בשנים הבאות.

הנהלת העמותה כינסה בשבוע שעבר (7.8) אסיפת חברים, בה הציגה את מתווה העסקה המוצעת. העמותה הסכימה לסגת מהקו המנחה מיום היווסדה: 50+1 – מצב שבו גם בשילוב משקיעים פרטיים תשמור העמותה לעצמה 51 אחוז מהבעלות כדי להבטיח את בעלות האוהדים. לפי מתווה העסקה, העמותה תחזיק ב-19% בלבד מהבעלות על הקבוצה הבוגרת. השליטה ברובה תועבר לידי אנשי העסקים עופר ינאי (51%) ואבי זידנברג (30%), אשר נכנס כשותף במועדון עוד קודם לכן. על פי ההסכם, צפויה העמותה לשמור על השליטה במחלקות הנוער, הנשים ובית הספר לכדורסל של המועדון, והיה לה זכות ווטו במספר נושאים, בהם שינוי בשם ובסמל המועדון, צבע התלבושת, והעברת ביתיות במשחקי הקבוצה ליד אליהו – המגרש הביתי של יריבתה העירונית.

העמותה שנולדה תוך מאבק

עם חתימת ההסכם תקים העמותה חברה בת, בה יהיו שותפים ינאי, זידנברג והעמותה בהתאם לחלוקת אחוזי הבעלות. החברה הבת תנוהל בידי דירקטוריון בן חמישה חברים (אחד על כל אחזקה של 17%).בהחלטות עקרוניות כמו מכירה או חיסול נכסי החברה, הקמת חברות בנות, מכירה או שיעבוד של חלק מהותי בפעילות, פירוק החברה וכיו"ב תידרש הסכמה פה אחד.

עוד הובטח כי במידה שיחליטו בעלי המניות למכור את חלקם במועדון, תהיה העמותה בעלת זכות ראשונים להשוות כל הצעה. בתקופה הראשונה לאחר חתימת ההסכם יוזרמו לחברה 48 מיליון שקל, שלושים מיליון מתוכם באופן מידי. סכומים אלו יעמידו לרשות הקבוצה בחמש השנים הקרובות תקציב של 30-25 מיליון שקל.

עמותת האוהדים הפועל אוסישקין תל אביב נוסדה בשנת 2007, לאחר כשלון המאבק נגד הרס אולם אוסישקין, ולאחר משבר אמון מתמשך בין אוהדי הקבוצה לבעלים דאז שאול אייזנברג. הקבוצה החלה את דרכה בליגה ב', כשהיא משחקת בשנים הראשונות תחת השם הפועל אוסישקין. ב-2010, בעקבות התפרקות המועדון המקורי ורכישת זכויות השימוש בשם בידי איש העסקים ואוהד הקבוצה עופר אליהו, הקבוצה חזרה להשתמש בשם המועדון המקורי.

ב-2012 הפכה כאמור הפועל קבוצת הראשונה בבעלות אוהדים בארץ שהעפילה לליגה הראשונה. בשנה זו הכניסה לראשונה משקיעים פרטיים כשותפים בבעלות על המועדון. קבוצת משקיעים בראשות ידידיה רפפורט נכנסה כשותפה. בהתחלה החזיקו המשקיעים בחמישה אחוזים, ובשיאה הגדילו את אחזקותיהם ל-15 אחוזים מהבעלות על המועדון. לאחר עזיבת רפפורט נכנס כאמור זידנברג כשותף. אולם במשך כל התקופה שמרה העמותה על בעלות רוב. יצוין כי 2,116 חברי עמותה מתוך 2,463 חבריה בעלי זכות בחירה לקחו חלק בהצבעה. העסקה אושרה ברוב גדול: 1,837 הצביעו בעד, 244 התנגדו, ו-35 נמנעו. המתנגדים להסכם הביעו חשש מהוויתור על המודל 50+1 ועל בעלות האוהדים בגורל המועדון לטובת תלות בבעל הון.

את ההתנגדות נימקו גם בניסיונות העבר השליליים שהיו לאוהדי הקבוצה בענפי הכדורגל והכדורסל עם בעלים פרטיים, אשר הובילו להתרסקות הקבוצות ולפירוקן. נימוק נוסף הוא  הרצון לשמר את מודל בעלות האוהדים, אשר הצליח לשקם את הקבוצה מנקודת השפל בה הייתה ביום הקמת העמותה ועד לגמר הפלייאוף בשנה שעברה. לטענתם, בניית העמותה והמועדון הם אלו שהובילו למצב בו משקיעים חיצוניים מעוניינים במועדון. על כן יש לדרוש, כי יקבלו את תנאי הקהילה לשותפות ולא לבעלות.

העסקה והביקורת

הארגון "אולטראס הפועל" מתח ביקורת על תהליכי החלשת העמותה בשנים האחרונות, והודיע על התנגדותו למכירה. "אנחנו מסרבים לתמוך בצעדים שדוחקים את האוהדים ומאמצים את המסחור – צעדים שמצמצמים אותנו לכיוון של לקוחות גרידא, כאשר הפועל היא המוצר. עבורנו זהות, אידיאולוגיה ורומנטיקה אינן מילים ריקות; הן מקור לגאווה. תוכנית ההפרטה הוצגה בפנינו כמוצר מוגמר, והותירה לנו את הבחירה לקבל אותה או לדחותה על הסף – הצבעה אחת של כן או לא. בשל כל זה, לא נתמוך בנסיגה מהמודל 50+1, קרן של אור בכדורסל הישראלי המלא בשחיתות ובשנאת אוהדים".

המתנגדים להסכם חוששים כי למרות העובדה שרמי כהן, יו"ר העמותה והקבוצה, צפוי להמשיך בתפקידו, לא מן הנמנע כי בטווח הארוך יכניסו הבעלים הפרטיים אנשים מטעמם לתפקידים במועדון אשר אוישו עד כה בידי אנשי העמותה, וכי הדבר יגרום באופן בלתי נמנע להתנוונותה. במצב עניינים שכזה רק תגבר התלות של המועדון בבעלים הפרטיים, שכן הידע הניהולי שנצבר בעמותה יאבד בהדרגה. ירידה במספר חברי העמותה תוביל מצידה לאובדן מקור הכנסות עצמאי שהיה ברשותה.