ממשלת מקרון בסכנה: חזית השמאל זכתה במספר הגדול של קולות בבחירות לפרלמנט הצרפתי

"ממשלת מקרון בסכנה", כך נכתב הבוקר (שני) בכותרת הראשית של העיתון "לה מונד" בעקבות הסבב הראשון של הבחירות לאסיפה הלאומית בצרפת שנערכו אתמול. "ניצחון לשמאל", הייתה הכתרת הראשית של העיתון הקומוניסטי "הומינטה". על פי הנתונים שפרסם היום משרד הפנים הצרפתי חזית השמאל ("האיחוד העממי הסביבתי והחברתי החדש") זכתה ב-26.1% מקולות הבוחרים, "יחד", הקואליציה הממשלתית של הנשיא עמנואל מקרון השמרני ב-25.8% ומפלגת הימין הקיצוני של מארין לה פן ב-18.8%. יצוין שעל פי הספירה הרשמית מעומדי שמאל נוספים זכו ב-3.3% מקולות הבוחרים, אך לטענת חזית השמאל רבים מהם שייכים לגוש שלה.

באסיפה הלאומית יש 577 מושבים ואתמול נבחרו רק ארבעה מחבריה: שלושה חברים ב"איחוד העממי" של השמאל ואחד בקואליציה השלטת. יתר 573 חברי הפרלמנט ייבחרו הסבב השני שייערך ביום ראשון הקרוב, ה-19 ביוני. סקרים שנערכו בימים האחרונים צופים שקואליציית המפלגות התומכות במקרון, "יחד", לא תשיג רוב מוחלט של צירים בפרלמנט וקיים סיכוי שחזית השמאל בראשות המועמד לנשיאות ז'אן-לוק מלנשון תזכה לרוב. בחזית התאגדו מפלגתו של מלנשון השמאלית, המפלגות הקומוניסטית והסוציאליסטית והירוקים.

לפי שיטת הבחירות בצרפת, אם אחד המתמודדים על מושב בפרלמנט במחוזות הבחירה השונים לא משיג יותר מ־50% מקולות המצביעים, שני המועמדים המובילים יתמודדו בסיבוב הצבעה שני, שיתקיים ביום ראשון הקרוב. בסיבוב זה, כל רוב יספיק לניצחון. יצוין ש-390 מועמדים מחזית השמאל ישתתפו בסבב השני.

כרזה של אסיפת בחירות שתתקיים מחר, שלישי, בעיר טולוז בהשתתפות ז'אן-לוק מנלשון לקראת הסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט

כרזה של אסיפת בחירות שתתקיים מחר, שלישי, בעיר טולוז בהשתתפות ז'אן-לוק מנלשון לקראת הסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט

 

עם פרסום תוצאות הבחירות הכריז מלנשון "ניצנו! גרמנו למפלה כואבת לממשלת מקרון". מלנשון קרא אמש לצאת לרחובות ולגייס מצביעים נוספים לקראת הסיבוב השני. ההשתתפות בהצבעה תמלא תפקיד מכריע בתוצאות הבחירות הסופיות, משום ששיעור ההימנעות מהצבעה נרשם אתמול שיא ברפובליקה הצרפתית. החזית בראשות מלנשון הצליחה אתמול לגייס מצביעים צעירים רבים, אך  כדי להתחזק ולהפוך אותה לכוח מכריע בפרלמנט הבא היא זקוקה לקולותיהם של חלק מהצעירים שלא הגיעו אתמול לקלפי. על פי הערכות 69% מהצעירים בני 18 עד 24 לא השתתפו אתמול בבחירות. מספר הנמנעים בני 25 עד 34 היה גבוה אף יותר: 71%.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113279