ממשלת מחדל הדיור: בונה בהתנחלויות ומזניחה את הדיור הציבורי ואת היישובים הערביים

בשבוע שעבר פורסם דו"ח מבקר המדינה בדבר משבר הדיור, אשר חשף ליקויים מהותיים בהיערכות הממשלה ורשויות אחרות לטיפול במשבר הדיור, וקבע כי הממשלה ומשרדיה התוו בדרך לקויה מדיניות דיור לאומית. מן הדו"ח שהתפרסם עולה כי בהיבטים רבים הממשלה פועלת בלי מידע מלא, מהימן ורלוונטי, ונוקטת פעולות מאולתרות ולא מתוכננות. הדו"ח הוכן לפני כשנתיים וסוקר את פעילות הממשלות מאז שנת 2008. מבקר המדינה קבע כי חלק ניכר מהחלטות הממשלה בתחום הדיור לא יושמו, או שיישומן התעכב.

2015-03-03_200544

בתגובה לפרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא טיפול הממשלה בנושא הדיור, אמר יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה (מזכיר חד"ש): ״דו"ח המבקר, כמו כל הממשלות שקדמו לו, ממשיך להתעלם מבעיות הדיור החריפות בציבור הערבי. מצוקת הדיור מחריפה משנה לשנה במה שנראה כמו מדיניות מכוונת של ממשלות ישראל לחנוק את היישובים הערביים ולמנוע כל אפשרות לצמיחה ולפיתוח. הרשימה המשותפת מבטיחה לשים את כל כובד משקלה בכנסת הבאה על מנת לדאוג לאישור תכניות מתאר בכפרים הערבים ולהכרה בכפרים הבלתי מוכרים, וכן לדאוג להשקעה מסיבית הן בתשתיות והן בבנייה תקציבית בישובים הערביים ובכל הפריפריה".

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר עמית בשדולת הדיור בכנסת ומועמד ברשימה המשותפת, אמר בתגובה לדו"ח המבקר בדבר טיפול הממשלה במשבר הדיור, כי "משבר הדיור הַחריף הוא תוצאת מדיניות של ממשלות שלא היו מעוניינות באמת להוריד את המחירים. במקום פתרונות אמיתיים של דיור ציבורי וחברתי בבנייה תקציבית, שגם היו תורמים להורדת מחירי הדירות וצינון השוק, ממשלות הימין לא בנו דיור בהישג יד, והמשיכו לחסל את הדיור הציבורי. כך נראות ממשלות שאיכפת להן רק מבעלי ההון ולא מהאזרחים".

עוד אמר ח"כ חנין, כי "המקום היחיד בו כן נבנו דירות זולות הוא בהתנחלויות, לשם הוזרמו מיליארדים. אבל לא כדי להתמודד עם מצוקת הדיור, אלא כדי לסכל כל פתרון מדיני. כשמדובר בציבור הערבי מצוקת הדיור חריפה עוד יותר. אבל במקום להציע פתרונות ולשחרר חסמים, ממשלת ישראל מציעה לאזרחים הערבים רק עוד הריסות ופינויים".

בראיון שהעניקה מועמדת הרשימה המשותפת, עאידה תומאסלימאן (חד"ש), לערוץ הכנסת, האשימה את הממשלה בכך שאינה מאשרת תכניות מתאר ליישובים הערביים, וכתוצאה מכך – מגדירה את הבנייה ביישובים אלה כ-"בנייה בלתיחוקית". כתוצאה מכך, על עשרות אלפי בתים – בגליל, במשולש, בנגב וברחבי הארץ – מאיימים צווי הריסה.

"אנשים בונים כי הם רוצים לחיות, כי יש גידול טבעי של האוכלוסייה. מה אנשים אמורים לעשות?", שאלה תומאסלימאן. לדבריה, על הממשלה לבטל את צווי ההריסה התלויים ועומדים לגבי בתים ביישובים הערביים, לאשר תכניות מתאר לרשויות המקומיות הערביות, ולהנחות את גופי התכנון הממלכתיים ואת הוועדות לתכנון ולבנייה להתוות מסגרת חוקית לבנייה עתידית, אשר תביא בחשבון את הצרכים של הציבור.

המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"