ממשלת הימין רוצה להרוס את המחקר החקלאי

 

חוקרי מכון וולקני הכריזו על סכסוך עבודה ביום רביעי האחרון בעקבות כוונתו של שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) לסגור את המכון ולהעתיק את פעילותו מצומת בית דגן לגליל. החוקרים זוכים בתמיכתה של ההסתדרות במאבקם.

2016-03-19_173508

לדברי ד"ר משה ראובני, יו"ר הוועד הארצי של סגל המחקר במנהל המחקר החקלאי, תכנית העתקתו של מכון וולקני היא הלכה למעשה סגירה של המכון, התורם תרומה משמעותית לחקלאות הישראלית. הוא אמר כי סירב לבקשת שר החקלאות להיפגש עמם, עד שלא תרד מסדר יום הממשלה הצעת המחליטים בנושא. ראובני שיגר לשר החקלאות מכתב שבו ציין כי החוקרים הופתעו להתבשר לפני כשבוע בדבר התכנית לסגור את מכון וולקני, תחת הכותרת "העתקת המכון לצפון במטרה לחזק את הגליל", ובכך גם "לפתור את מצוקת הדיור במרכז".

"הופתענו ללמוד מאמצעי התקשורת כי תכנית זו נמצאת בשלב מתקדם, ומשמעותה בפועל היא סגירת מכון וולקני והמתת המחקר החקלאי בישראל", כתב ראובני. "מכון וולקני הוא אחד המוסדות המובילים בעולם, המביא הרבה כבוד וגאווה למדינה. המכון חוגג השנה 95 שנה של מחקר ופיתוח לטובת אזרחי מדינת ישראל. המכון לא מפסיק לשכלל את התוצרת החקלאית שאנו אוכלים יותר מתשעה עשורים, ואת המוסד הזה מעוניינים לסגור. לסגור ולהרוס ניתן בהרף עין, לבנות מוסד כזה צריך מאה שנה", הוא הוסיף.
בסיכום המכתב הזהיר ראובני את שר החקלאות: "לאור נחישותך להביא את הצעת המחליטים לישיבת הממשלה, ראוי שתוצג לך מראש משמעות החלטתך, שכן שמך ייחרת על דגל הפגיעה במחקר החקלאי בישראל. אנו מבקשים להבהיר לך כי משמעות החלטתך היא חיסול הלכה למעשה של פעילות מכון וולקני, המבוסס בעיקרו על ההון האנושי שבו, על חוקריו ומחקריו אשר לא יתנו יד ליוזמתך".

ה"דאגה לפריפריה" של השר אריאל העלתה בקרב עובדי המכון ומנהליו חששות כבדים שמדובר בעוד תירוץ כדי למסור קרקע בזול לקבלנים ולהפריט את המחקר החקלאי. ברשת "אקדמיה" של חוקרים ומרצים במוסדות להשכלה גבוהה כתב פרופסור מיכאל ברנדייס מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית: "העברה היא שם מכובס לסגירת המכון – דבר שכל הקהילייה המדעית צריכה להתנגד לו בתוקף. מכון וולקני הוא אחד ממכוני המחקר הממשלתיים הבודדים ויש לו תפקיד משמעותי ביותר. סגירתו מסיבות פוליטיות וכלכליות קצרות טווח תהיה בכייה לדורות. המחקר במכון במהלך השנים היה מבין הגורמים המרכזיים להפיכת החקלאות בישראל לאחת המתקדמות ביותר בעולם… צריך לחשוב כיצד ניתן להיאבק בצורה אפקטיבית בפגיעה זו בתשתית המחקר בארץ". עמיתו באוניברסיטה העברית, פרופ' עודד שוסיוב, תהה: "וכל זה באמת רק כדי לחזק את הפריפריה? הרי ברור שמדובר בכ-3000 דונם אותם רוצים להפשיר לבניה".

 

ולאן הולך הכסף המיועד לפריפריה

 

בשבוע שעבר (15.3) התקיים דיון בוועדת השקיפות של הכנסת בנושא: "מדוע הממשלה מעבירה את כספי שיקום הפריפריה למרכז? שקיפות בתקציבי הגרעינים התורניים וקריטריונים לתמיכה". גרעינים תורניים הם הכינוי לקבוצת "מתנחלים מבפנים". אלה צעירות וצעירים דתיים המתיישבים בשכונות ערביות או בשכונות מעורבות בערים. תפקידם הוא "שינוי דמוגרפי" (לטובת היהודים, כמובן) והטפה לחזרה לתשובה. בעת בחירות הופכים ה"גרעינים" למטות לא-רשמיים של "הבית היהודי" הימני-מתנחלי.

הדיון בכנסת נערך בהמשך לפרסומים לגבי הקצאת תקציבים חריגה לגרעינים תורניים המקורבים ל"בית היהודי" ביישובים מבוססים במרכז הארץ מצד משרד השיכון והחטיבה להתיישבות, זאת מתוך תקציב בגובה 100 מיליון שקלים שיועד לחיזוק הפריפריה. יצוין שבשנה האחרונה תקצוב הגרעינים התורניים נדד ממשרד השיכון למשרד החקלאות. ומה הקשר? הקשר הוא שר השיכון לשעבר אורי אריאל שהוא שר החקלאות בהווה.

בדיון התנער נציג האוצר אסף יצחקי, ממעורבות החשבות בהעברת הכספים: "במסגרת החלטת הממשלה ניתנה אפשרות להעביר הכספים גם באמצעות החטיבה להתיישבות".

ליאת שלזינגר, מנהלת התחקירים במכון מולד, מסרה לחברי הוועדה ש-76 אחוזים מהתקציבים לגרעינים התורניים "שיועדו לפריפריה היו קשורים באופן אינהרנטי למפלגת הבית היהודי, אנחנו יודעים שמירב הכסף עבר ליישובים מבוססים. מי שעסקו בהקצאת הכספים הם מקורבים של אורי אריאל. ובאופן ישיר – מי שהשר אורי אריאל מינה להיות אחראי על מנהלת הגרעינים: הרב דורפמן שהוא עסקן במפלגת הבית היהודי. נציגת משרד השיכון ודאי מכירה את הרב דורפמן…" על כך הגיבה נציגת משרד השיכון רונית גדוליאן: "הוא הסתובב במשרד, את צודקת". שלזינגר: "אנחנו גם יודעים שהוא חילק הוראות". גדוליאן: "שאלנו אותו – מי אתה? והוא אמר 'ראש צוות מנהלת גרעינים' מטעם השר אריאל".

 

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב