ממשלת הימין, ארה"ב והעבודה תוקפות את עבאס בעקבות נאומו בעצרת האו"ם

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) נאם אמש (שישי) בעצרת האו"ם בניו יורק, האשים את ישראל בכך שביצעה רצח עם במלחמה הנפשעת האחרונה ברצועת עזה. הוא הצהיר כי העם הפלסטיני לא ישכח ולא יסלח על כך, ויפעל להביא את האחראים לדין.

2014-09-27_163832

עבאס בעת נאומו, אמש, בעצרת האו"ם בניו יורק (צילום: טלסור)

עבאס פתח את נאומו במתקפה על ממשלת ישראל ועל התנהלותה בחודשים האחרונים, החל מהמשא ומתן המדיני שנמשך שמונה חודשים ועד המלחמה בעזה. הוא הבהיר כי הפלסטינים לא ישובו לקיים משא ומתן עקר וחסר תכלית שלא מתמודד עם לב הבעיה הפלסטינית.

עבאס הדגיש כי דווקא בשנה שאמורה היתה להיות שנת התמיכה הבינלאומית בעם הפלסטיני, ישראל בחרה לערוך מלחמת השמדה חדשה נגד העם הפלסטיני, ובמקום להכריז על הקמת מדינת פלסטין לצד מדינת ישראל ולתקן עוול היסטורי מאז הנכבה ב-1948 היא בחרה לקרוא תיגר על העולם והכריזה מלחמה על עזה. לדבריו, באמצעות המטוסים והטנקים היא פגעה באופן מפלצתי בחיים, בבתים בבתי הספר ובחלומות של אלפי ילדים, נשים וגברים ולהרוס את מה שנותר מהתקווה לשלום. בנאום הזכיר עבאס את הופעותיו בשנתיים האחרונות מול העצרת ואת אזהרותיו מנכבה חדשה נגד העם הפלסטיני אם לא תוקם מדינה פלסטינית עצמאית באופן מיידי. "ב-2012 אמרתי שאנו לא צריכים מלחמה הרסנית חדשה כדי להפנים שאין עדיין שלום", הדגיש. עוד ציין כי גודלו של הפשע השנה גדול בהרבה, ושרשימות ההרוגים הפצועים הנכים הלכו והתארכו. כל זאת לצד עשרות המשפחות שנכחדו וההרס שנגרם במלחמה, שלדברי עבאס אין לו אח ורע בהיסטוריה החדשה, כפי שהצהיר הנציב העליון של אונר"א.

עבאס האשים בנאומו את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בשידור חי ומול עיני העולם, ודחה כל ניסיון להמעיט מגודל האסון, להתעלם מהעובדות או לנמק את מה שקרה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. בכך נשמעה בדבריו נימת התרסה שהופנתה כלפי הממשל בוושינגטון.

יו"ר הרשות הפלסטינית הצהיר עוד כי "למרות הכל, העם הפלסטיני עדיין שומר לעצמו את זכותו להגנה עצמית מול מכונת ההרס הישראלית ואת הזכות להתנגד לכיבוש ולהתנחלויות,  אך כל זה במסגרת החוק הבינלאומי. לא נאבד את האנושיות והמוסריות", הוסיף

נאום התייחס עבאס לתהליך המדיני וציין כי הפלסטינים נכנסו למסלול קשה של משא ומתן בלב פתוח ובכנות, שנועדו להגיע להסדר בחסות ממשל אובמה. "התמודדנו עם הסוגיות בצורה חיובית, אולם ישראל לא השאירה פתח להסדר והמשיכה בהפרות באמצעות הבנייה בהתנחלויות, הפקעת אדמות, הריסת בתים ומעצרים וגירוש של פלסטינים", הסביר, "במקביל, המתנחלים המשיכו בפשעים נגד האזרחים, האדמות, המסגדים, הכנסיות ועצי הזית. ישראל נכשלה שוב במבחן המשא ומתן והפרה את ההסכם לשחרור האסירים הוותיקים. היא מתנגדת לכל הסדר על בסיס מדינת פלסטינית בגבולות 67". לפי עבאס, ההצעה הישראלית הטובה ביותר שהוגשה במשא ומתן כללה, אזורים מבודדים שאינם יוצרים רצף טריטוריאלי, בלי ריבונות על האדמה, על המים ועל אוצרות הטבע, שתמיד יהיו נתונים להתנכלויות מצד מתנחלים

בנאום הזכיר עבאס את מה שהגדיר הגברת ההסתה והגזענות נגד הפלסטינים באמצעות השימוש בשיח דתי קיצוני וחקיקת חוקים גזעניים. דברים אלה מתבטאים, לדבריו, בפשע הנורא של רצח הנער מוחמד אבו חדיר משועפאט ביער ירושלים ביולי האחרון. עבאס האשים את הממשלה הישראלית בניסיונות לפגוע ברשות הפלסטינית ובפעילותה למען בניית מוסדות לעם הפלסטיני, מה שלדבריו בלט בעמדה נגד ממשלת האחדות והפיוס הפלסטיני, שתוצאתם הקמת ממשלה שהעולם כולו בירך עליה.

בנאום העלה עבאס את השאלה לאן מועדות פני העם הפלסטיני וההנהגה הפלסטינית, והסביר שאין כוונה לחזור לשולחן המשא ומתן רק למען המשא ומתן בלי להתמודד עם לב הסוגיה הפלסטינית. "אין תועלת למשא ומתן שישראל קובעת את תוצאותיו מראש באמצעות ההתנחלויות והכוחנות", אמר עבאס והסביר שהפלסטינים היו צריכים תמיד לנקוט צעדים של רצון טוב בשעה שממשלת ישראל רק מכשילה את המאמצים. הוא שלח עקיצה לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, באומרו כי הוא נוהג להתלונן שכל מהלך עלול לפרק את הקואליציה שלו. עבאס דיבר גם על שיקום הרצועה ועל הצורך הדחוף בסיוע לפלסטינים בעזה. הוא הזכיר את הוועידה שאמורה להתקיים בקהיר בחודש הבא לגיוס תרומות למען שיקום הרצועה. הוא חתם את נאומו בקריאה לקהילה הבינלאומית לפעול למען קבלת יוזמתו וסיום הכיבוש.

לדברי כתבת "הארץ", עמירה הס "מהמלים והניסוחים שבחר מחמוד עבאס (או שבחרו כותבי נאומו) לנאומו אתמול (שישי) באו"ם ברור שהוא ויתר על הישראלים כציבור שומעיו. כיבוש קולוניאלי, גזענות, מלחמת שמד שביצעה ישראל (בתרגום הרשמי לאנגלית: ג'נוסייד), מעשי טבח, ישראל מדינה מעל החוק וכו'. הנאום כה דחוס במלים ממשפחה זו, שקשה לברור מתוכן את המסר התוכני העיקרי שלשמו הופיע אבו מאזן בעצרת הכללית ושמופנה למדינות המערב בעיקר: תשכחו משיבה למשא ומתן עם ישראל כפי שהתנהל עד עכשיו. נפגשים, מדברים וישראל בונה התנחלויות ולא עומדת בהתחייבויות פשוטות כמו שחרור אסירים. הכותרת הפוליטית הראשית מנאום עבאס היא: הפלסטינים לא ישובו למשא ומתן בצורתו הקודמת"

"נאום הסתה רצוף שקרים", כך כינו בלשכת ראש הממשלה את נאום אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב בצורה דומה לנאום ואמר כי "דבריו של אבו מאזן בעצרת האו"ם מבהירים שוב ובצורה חדה כי אבו מאזן לא רוצה ולא יכול להיות שותף להסדר מדיני הגיוני. לא סתם חבר אבו מאזן לממשלה משותפת עם החמאס", הוא הזכיר.

יו"ר סיעת העבודה, חבר הכנסת איתן כבל, הצורף למקהלת הימין הקיצוני וממשלת הימין והגיב הבוקר בחריפות על דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית בעצרת האו"ם. "זהו נאום מאכזב שמחזק את סרבני השלום, ואין בו שום תקווה לעתיד. הדברים שאמר אבו מאזן הם שקריים ומקוממים, עדיף היה אם לא היו נאמרים והם ראויים לגינוי על ידי כל שוחר שלום אמיתי".

יצוין שכדרכה, ארצות הברית מגבה את עמדותיה הסרבניות של ממשלת הימין וגינתה הלילה (את נאומו של אבו מאזן בעצרת בניו יורק, ואף כינתה את הנאום כ"פרובוקטיבי" אשר פוגע במאמצי השלום כך פורסם בסוכנות הידיעות הצרפתית. "נאומו של אבו מאזן כלל התבטאויות תוקפניות. אנחנו מאוכזבים מהן ודוחים אותן. הצהרות פרובוקטיביות כאלו מחבלות במאמצים לשיקום יחסי האמון בין הצדדים", אמרה דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, ג'ן סאקי.