מחאות בשוויץ נגד הפסגה הכלכלית העולמית של ההון והשלטון בדאבוס

מחאות נערכות ברחבי שוויץ בעת כינוס הפסגה הכלכלית העולמית של ההון והשלטון בדאבוס, שנפחתה ביום שני ותמשך עד יום שישי תחת הכותרת "בונים אמון מחדש".  לפי הדו"ח שפרסם מארח הוועידה, הפורום הכלכלי העולמי של כלכלנים קפיטליסטים בולטים, צפויה הידרדרות פוליטית וחברתית בשנתיים הקרובות, שעלולה להחריף בעשור הקרוב, כולל אי-יציבות, אסונות גלובליים ואי-ודאות כלכלית.

מנהיגים הבולטים ביותר הצפויים להשתתף בפסגה הם ראש ממשלת סין לי צ'יאנג ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שיישאו שניהם נאומים מיוחדים. מקרון הוא המנהיג היחיד מקרב מדינות הקפיטליסטיות הגדולות שישתתף בפסגה הכלכלית; בשנה שעברה היה זה קנצלר גרמניה אולף שולץ. מישראל הגיע נשיא המדינה יצחק בהרצוג.

את ארצות הברית ייצגו שר החוץ אנתוני בלינקן ושליח הבית הלבן לענייני אקלים, ג'ון קרי. עוד צפויים להגיע מנהיגים ושרי אוצר מ-60  מדינות, בהן ספרד, בלגיה, ארגנטינה, עיראק, לבנון, אירלנד, תאילנד וסינגפור ומאוץ ראשי תאגידים רב-לאומיים, בייחוד אמריקאים ואירופים החברים בפורום הכלכלי שדמי החברות בו הוא 35 אלף דולר לשנה.

היום צפוי לנאום בפסגה נשיא ארגנטינה הימני קיצוני הנכנס חאבייר מיליי, שמתמודד עם הפגנות נרחבות המתקיימות בארצו בעקבות המדיניות הניאו-ליברלית הקשה שמקדם, הכוללת פיחות חד בפסו, המטבע הארגנטיני, הפרטות, פיטורי עובדים והתייקרות של מוצרי יסוד. מול מיליי מתייצבים האיגודים המקצועיים שהכריזו על שביתה כללית ביום רביעי הבא, 24 בינואר.

לקראת הפסגה בדאבוס, ארגון הצדקה הבריטי אוקספם פרסם דו"ח מיוחד ממנו עולה כי הונם של חמשת העשירים הגדולים בעולם הוכפל מאז 2020 ל-869 מיליארד דולר, זאת בעוד שהונם של 60% האנשים העניים בעולם – שמספרם עומד על קרוב ל-5 מיליארד איש – התכווץ. בדו"ח ציינו עוד כי הפער בין העשירים והעניים ימשיך ויתרחב, ואף יוביל להכתרתו של הטריליונר הראשון בתוך עשור. אולם, אם המגמות הנוכחיות ימשיכו, יעברו עוד 229 לפני שהעוני ייעלם מהעולם.

לפי אוקספם, ההון המצרפי של עשירי העולם גבוה כיום ב-3.3 טריליון דולר מכפי שהיה ב-2020, והוא עלה בקצב המהיר פי 3 מהאינפלציה. מהדו"ח עולה עוד כי חמשת האנשים העשירים בעולם – אלון מאסק, שביקור באחרונה בישראל ונפגש עם נתניהו; ברנר ארנו, ג'ף בזוס, לארי אליסון ומארק צוקרברג – עלה ב-464 מיליארד דולר – 114% מאז 2020, בעוד שההון הכולל 4.77 מיליארד האנשים העניים ביותר, המייצגים 60% מכלל האוכלוסייה העולמית, התכווץ לאורך אותה תקופה ב-0.2%. "אנשים ברחבי העולם עובדים קשה יותר ושעות ארוכות יותר, לעיתים עבור משכורות רעב במשרות לא בטוחות", נכתב בדו"ח. "ב-52 מדינות השכר הממוצע של קרוב ל-800 מיליון עובדים ירד. העובדים הפסידו סכום מצרפי של 1.5 טריליון דולר בשנתיים האחרונות, המקבילים ל-25 משכורת לכל עובד". יתרה מכך, ה-1% העשירים ביותר מחזיקים ב-59% מכלל הנכסים הפיננסיים העולמיים, ביניהם מניות ואג"ח.

כמו כן, החברות הגדולות בעולם ממשיכות ליהנות מעלייה ברווחים על אף משבר יוקר המחיה. לפי הדו"ח, הרווח הנקי הכולל של 148 מהתאגידים הגדולים בעולם עמד ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני על 1.8 טריליון דולר, זינוק של 52% לעומת הרווח הממוצע בין 2018 ו-2021.

באוקספם קוראים להחלת מס על העשירים כדרך לצמצם את אי השוויון. נטען כי הטלת מס על עשירי בריטניה יכול להכניס לקופת המדינה 22 מיליארד פאונד בכל שנה, זאת אם יוטל מס של 1%-2% על הון של מעל 10 מיליון פאונד.

לדו"ח אוקספם המלא (ערבית, אנגלית, צרפתית וספרדית):

https://bit.ly/InequalityReportDavos