מחאה בשכונות דרום ת"א נגד תוכנית המתאר: מאות תושבים הגישו התנגדויות

בימים אלה מקודמת תכנית המתאר החדשה של ת"איפו אשר תקבע את עתיד העיר לעשרות השנים הקרובותתושבי שכונות שפיראקרית שלום ושכונות נוספות מדרום העיר התארגנו במחאה על העדר פתרונות אמיתיים לשכונות הדרום והגישו התנגדויות לתכנית. עד כה, קרוב ל-200 תושבים הביעו תמיכה בהתנגדות בעצומה שהועברה בין התושבים.  לדברי התושביםחרף ההצהרות על כך שהתכנית תביא להעברת התחנה המרכזית, שונו ברגע האחרון הוראות התכנית באופן שמונע  פיתרון מעשי להעברת התחנה המרכזית. בנוסף נטען בהתנגדות, כי התוכנית מנציחה את המצב בו שכונות הדרום מנותקות מהמרכז ואחת מהשנייה והתושבים דורשים את הגדרת דרום העיר כאזור עדיפות להולכי רגל, כפי שמוגדר מרכז העיר

 2014-02-28_164649

בנוסף, במקום לשקם את האזור הסמוך לתחנה המרכזית הוא הופך בתכנית המתאר למתחם עסקי שיהיה נטוש בלילות, דבר שיתרום להגברת  העדר הביטחון האישי באזור בשעות הערב וימנע התחדשות של המקוםהתושבים דורשים כי האזור יוגדר כאזור לשיקום ושיקומו יעשה בלי לחכות להעברת התחנה המרכזית. עוד דורשים התושבים כי במקום להקיף את שכונת שפירא בחומה של מגדלים, כפי שמוצע בתכנית, יעשה הפיתוח של השכונה בצורה המתחשבת באופי השכונה ואזוריה השונים. כמו כן דורשים כי על מנת לתת מענה לתושבי השכונה בעלי הכנסה נמוכה ובינוניתולשמור על ההטרוגניות שלהתותנה תוספת זכויות בניה ברחובות הסובבים את השכונה בכך שחלק מהדירות יהיו לדיור בהישג יד במחיר מפוקח ומוזל.

התושבים מפרטים בהתנגדותם כי העירייה מטעה את הציבור בכל הנוגע לכוונותיה לפנות את האוטובוסים מהתחנה המרכזית: בפרסומי העירייה, תחת הכותרת "עיקרי תכנית המתאר" נכתב בפירוש כי "התחנה המרכזית תועתק ותפוצל לשני מרכזי תחבורה מטרופולינים: בצפון – בסמוך לתחנת הרכבת מרכז, ובדרום – בסמוך לצומת חולון. בדרך זו יצומצמו המפגעים השונים הנגרמים על ידי מיקום התחנה באתרה הנוכחי". דברים דומים נכתבו במצגת שהוצגה ע"י נציגי העירייה לציבור במטרה ללמד את הציבור על אודות פרטי התכנית. אולם בספטמבר האחרון החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה, כנראה עקב לחצים שוניםלתקן את הוראות התכנית ולשנות את היעוד של צומת חולון ממרכז תחבורה מטרופוליני, כפי שנקבע במקור, ליעוד המכונה –  "לתכנון עתידי".  עוד נקבע כי התכנון יהיה בהתייעצות עם הוועדה המקומית חולון. המשמעות היא שלא ניתן יהיה לקדם את מסוף צומת חולון בשנים הקרובות, אם בכללגם אם יגיעו להסכמות עתידיות, ייקח שנים רבות לקדם את התכנון הנדרש, ויהיה צורך בתכנית מתאר מחוזית נוספת, ה שיעכב את הפתרון לשנים ממושכותמכאן שלא ניתן יהיה לקדם את התכנית להעתקת מסוף התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית החדשה תל אביב למסוף צומת חולון בעתיד הנראה לעין.

בהתנגדות נטען כי מאחר שקיימת הסכמה גורפת כי התחנה המרכזית הנוכחית היא מפגע הפוגע באיכות חייהם של תושבות ותושבי שכונות שפירא ונווהשאנן, ובבריאותםההחלטה שלא להכריע על עתידה אינה סבירה, ועומדת בסתירה עם הרציונל שבהכנת תכנית כלל עירונית שאמור לתת את הדעת על נושאים תכנוניים עקרוניים כגון זה. התושבים הדגישו כי ההחלטה יכולה להיות גם העברת התחנה למקום אחר, אך חייבת להיות החלטה ברורה בעניין התחנה בתכנית המתאר לעיר. לדבריהםהותרת המצב על כנו, ללא החלטה, היא ההחלטה התכנונית הגרועה ביותר. משמעותה בפועל היא שלא רק שהתחנה המרכזית תישאר במיקומה הנוכחי אלא גם שלא תקודמנה תכניות אלטרנטיביות לתיקון המפגע שיוצרת התחנה הקיימת, וזאת בשל  האפשרות שאולי היא תועתק בעתיד.

במכתב לשר הפנים דרשו התושבים ממנו להטיל את כובד משקלו בסוגיה כדי שתתקבל הכרעה ברורה באשר לעתיד התחנה המרכזית. הממשלה מעלה על נס את שיקום התשתיות בשכונות דרום העיר, נכתב, וזו ההזדמנות לגבות את ההצהרה בקבלת החלטה אודות אחד המפגעים הבולטים בדרום העיר.

עצומת התושביםhttp://www.atzuma.co.il/mithartlv

לפרטים נוספים על מאבק התושבים:

לביא היציג, שכונת שפירא, 052-6123955

עומר כהן, תושב שפירא, 052-5345936

אלה ידעיה, תושבת שכונת שפירא, 050-6230249