מועמד השמאל נסראללה הוביל – והפסיד: שערוריית הבחירות בהונדורס

ועדת הבחירות של הונדורס הכריזה הבוקר (שני) כי הנשיא הימני והפרואמריקאי המכהן, חואן אורלנדו הרננדז, ניצח בבחירות לנשיאות שעוררו הפגנות אלימות במדינה. על כך מסרה היום סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

ההכרזה מנוגדת לעמדת המשקיפים הבינלאומיים שערערו על אמינות התוצאות, וצפויה להחריף את המשבר הפוליטי במדינה, שהחל ביום ההצבעה ב-26 בנובמבר. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, דוד מטאמורוס מסר ש"מילאנו את המחויבות שלנו ואנו מקווים שיהיה שלום במדינה שלנו". לפי התוצאות הרשמיות, הנשיא הרננדז קיבל 42.95 אחוז מהקולות ואילו מועמד האופוזיציה השמאלית סלבדור נסראללה קיבל 41.42 אחוזי תמיכה. עוד לפני פרסום התוצאות הרשמית הכריז נסראללה שהוא לא יכיר בהן. גם יתר המפלגות שלקחו חלק בבחירות אינן מכירות בתוצאות הרשמית.

2017-12-18_215412

פעיל ברית האופוזיציה נגד דיקטטורה במחסום שהוקם במסגרת השביתה הכללית שנערכה אתמול בהונדורס (צילום: פרנסה לטינה)

"חוסר השקיפות מוביל אותי לקרוא להימנע מהכרזות חסרות אחריות", אמר מזכ"ל ארגון מדינות אמריקה לואיס אלמגרו, וביקש לחכות לדו"ח המשקיפים המלא. "בגלל אי סדרים, טעויות, ובעיות מערכתיות במערכת הבחירות הזו קשה להיות בטוחים לגבי תוצאותיה", הדגיש.

הכרזת הוועידה הגיעה בעוד נסראללה היה בדרכו לוושינגטון להיפגש עם מנהיגי הארגון ועם בכירים במחלקת המדינה של ארה"ב. בסרטון שפרסם בעמוד בפייסבוק שלו מנמל תעופה במיאמי מסר: "המאבק נמשך וימשיך". לדבריו, לתוצאות אין שום תוקף, מכיוון שהארגון, שהונדורס חברה בו, לא מכיר בהן".

התוצאות הראשוניות מההצבעה הראו בבירור שנסאללה, העומד בראש "ברית האופוזיציה נגד דיקטטורה", מוביל בהפרש ניכר. אבל אז ספירת הקולות הוקפאה לכמה ימים. כשהיא הוחזרה, דווח כי דווקא הרננדז צמצם את הפער, והחל להוביל.

הקפאת ההצבעה הובילה לגל מחאות ברחבי המדינה המרכזאמריקאית פי ולפחות 22 בני אדם נהרגו מאז ההצבעה. בניסיון לדכא את המחאות, ממשל הרננדז הגביר את כוחה של המשטרה והורה על עוצר. גם הצבא נקרא לדכא את המפגינים. אתמול נערכה שביתה כללית למען הדמוקרטיה שהובילה לעימותים בין מפגינים לשוטרים במחסומים המיוחדים שהוצבו במדינה.