מבצע של רופאים לזכויות אדם למען חולים קשים מעזה

 

עמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א) פתחה הבוקר במבצע ציבורי. העמותה מבקשת את התערבותם הדחופה של שלטונות ישראל בשם שני חולים תושבי רצועת עזה, המופנים באופן מיידי לטיפול רפואי מציל חיים אשר אינו זמין ברצועה. שני החולים מופנים לביה"ח איכילוב ומחזיקים בהתחייבויות מטעם הרשות הפלסטינית לכיסוי עלות הטיפול הרפואי בהם.
החולה הראשון הוא מחמוד אלכפארנה, ת.ז. 944823715, בן 38, הסובל מאיבוד דם עקב גידול סרטני מדמם בקיבה. עפ"י ד"ר עבד אגבאריה, מומחה באונקולוגיה מבי"ח רמב"ם, "מצבו כעת קשה ביותר, סובל מדימום ממערכת העיכול העליונה. הנ"ל חייב טיפול דחוף ע"י ניתוח כריתת קיבה ע"מ לעצור את הדימום ולטפל במחלת הסרטן המתקדמת אצלו. הטיפול הנ"ל אינו זמין כיום ברצועת עזה." ד"ר מיכל לוטם, אונקולוגית בכירה בביה"ח הדסה עין כרם, כתבה ביום 22.7.08: "זהו סרטן ממאיר ומתקדם המחייב טיפול מיידי משתי סיבות: בשל הסיכוי להאריך במידה מסוימת את תוחלת חייו וכדי למנוע סיבוכים של חסימת דרכי העיכול, דימומים והתנקבות של הקיבה, שיהפכו את חייו לסיוט…. קיימת דחיפות בהגעתו לטיפול, מסדר גודל של שבוע".
חולה פנה לרל"א באמצע חודש יולי, לאחר שבקשתו להיתר יציאה מעזה לצורך קבלת הטיפול הרפואי נשללה. לאחר שפניית רל"א למת"ק ארז מיום 22.7.08 בבקשה להתיר את יציאת החולה לביה"ח באופן מיידי לא נענתה, שלחנו פניה נוספת, בהולה, ביום 28.7.08. ביום 31.7.08 הודיע לנו המת"ק כי פנייתנו נדחתה "ממניעים ביטחוניים". עתירה בהולה שהגישה רל"א ביום 29.7.08 לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע (לאור סירוב בג"צ לדון בעתירות של חולים מעזה), עדיין תלויה ועומדת, ועד כה לא התקיים אפילו דיון בענינה.
החולה השני הוא מחמוד ג'עפר, ת.ז. 802178418, בן 20, אשר נפגע לפני כשבוע וחצי מירי. הוא נפצע באורח קשה ברגליו, כאשר ברגל שמאל הוא סובל מפגיעה בעצם ובכלי הדם. ניתוח שעבר בעזה לשחזור אספקת הדם לרגלו כשל, וכעת השתל הורידי, אשר נותר ללא כיסוי של רקמה רכה, מדמם באופן מסיבי.
החולה נמצא ביחידה לטיפול נמרץ בביה"ח אלשפאא בעזה, ומקבל מנות דם רבות מאד. עפ"י חוות דעתו של ד"ר הראל ארזי, מומחה בכירורגיה אורתופדית, "המצב המתואר לעיל מהווה סיכון מהותי לחיי החולה העלול למות תוך זמן קצר מדימום חריף או זיהום סוער…. הפתרון היחידי הניתן לביצוע במסגרת הרפואית בה הוא נמצא כעת הוא קטיעה גבוהה מאוד של הגפה…. ייתכן גם שהמועד האפשרי לביצוע ניתוח מציל חיים זה כבר חלף. על מנת להציל את חיי החולה יש לאפשר יציאתו מעזה באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי במרכז בעל יכולות מתקדמות בתחום ניתוחי כלי דם, כירורגיה פלסטית ומיקרו-כירורגיה ואורתופדיה של טראומה. עיכוב יציאתו עלול להוות גזר דין מוות בעבורו."  להערכתה של ד"ר יונה יניב, גם היא מומחית בכירורגיה אורתופדית, החולה "זקוק לטיפול דחוף – קיבוע השברים ושתל מחודש או הערכה לקטיעה כדי להציל את חייו ולכן יש צורך בהעברה מיידית!! שלו לבי"ח איכילוב, כפי שתואם".
בקשת החולה להיתר יציאה מעזה לצורך קבלת הטיפול הרפואי נשללה ביום 10.8.08 ע"י השב"כ מסיבות לא ידועות, חרף מצבו הבריאותי הקשה, והיותו מרותק למיטה ושרוי בהכרה חלקית. פניה בהולה ששלחה רל"א למת"ק ארז אתמול, 11.8.08, נדחתה היום על רקע "בטחוני".
מעמותה נמסר כי "יש מקום לתמוה כיצד קרה שחולים אלה, השרויים במצב בריאותי כה קריטי, נזקקים לעירויי דם על בסיס יומיומי, ואינם מסוגלים אפילו ללכת בכוחות עצמם, הוגדרו ע"י השב"כ כסיכון בטחוני. יודגש, כי כל עיכוב נוסף ביציאתם מסכן את חייהם באופן מיידי. רופאים לזכויות אדם – ישראל חוזרת ודורשת שחולים הזקוקים לטיפול שאינו זמין ברצועת עזה, ובכללם חולים אלה, יועברו לבתי חולים חיצוניים ללא כל דיחוי, וללא קשר לשיקולים שאינם רפואיים".
דובר העמותה מסר כי "מה שאפשר ורצוי לעשות זה להתקשר לגורמים הבאים, ולדרוש את יציאתם לאלתר לטיפול מציל חיים של החולים. אנא המשיכו להתקשר גם אם תפוס, לא עונים, וכדו', אל:
 –          ראש מת"ק עזה, אל"מ משה לוי – 086741414/5/7
–          המוקד ההומניטרי במת"ק עזה – 08-6741411
–          חמ"ל מת"ק עזה – 08-6741400
–          מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכבושים (מתפ"ש), אלוף יוסף משלב – 03-6975351, 03-6977465
–          דובר המתפ"ש, שלמה דרור – 03-6977138
–          משרד ראש הממשלה (האחראי על השב"כ, ומקבל החלטות בעניין "מניעות ביטחוניות". אפשר לבקש את שושי גולן או את סיגל מלכה) – 03-6109898
–          שר הביטחון, אהוד ברק, ודוברו – 03-6975436
–          עוזרת שר הביטחון, רות בר – 03-6975334