מאות סטודנטים ערבים ויהודים ציינו את יום הנכבה ה-71 באוניברסיטת תל אביב

מאות סטודנטים ערבים ויהודים ציינו בצהריים (רביעי) וכמדי שנה את יום הנכבה ה-71 בטקס באוניברסיטת תל אביב. הטקס נערך במקביל להפגנות המתקיימות היום ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה. כל חברי הכנסת של חד"ש – איימן עודה, עאידה תומאסלימאן, עופר כסיף ויוסף ג'בארין – נטלו בה חלק. בזמן בו הפלסטינים ציינו אם יום האבל הלאומי שלהם, פעילי "אם תרצו" ערכו מולם "מסיבת נכבה" עם מוזיקה, תופים וריקודים.

2019-05-15_201001

מציינים את "יום הנכבה" באוניברסיטת תלאביב, היום. ברקע אנשי "אם תרצו" וכוחות משטרה (צילום: אקטיבסטילס)

בעוד "אם תרצו" ערכו בשנים קודמות הפגנת נגד בלבד, השנה הם לקחו את מחאתם לשלב הבא וקיימו מסיבה מול הטקס. בהזמנה ל"מסיבה" נכתב כי הכניסה "לציונים בלבד" בהצגת תעודת זהות כחולה. די ג׳יי מטעמם ניגן במהלך האירוע שירי חתונה שמחים. המפגינים של אם תרצו – כעשרים במספר – תופפו על תופים, תקעו בשופרים ורקדו כשהם צועקים בעברית וערבית "נכבה חרטא" ו"חג נכבה שמח".

ח"כ עודה אמר בטקס לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב כי "הדרך לשוויון מלא מוכרחה לעבור דרך ההכרה בעוולות ההיסטוריים ובראש ובראשונה באסון הלאומי של העם הפלסטיני". לדבריו, "אין חוק ואין דחפור שיכול להשכיח את הזיכרון שלנו, את אדמתנו, את משפחותינו שאיבדו את אדמותיהם, את הכפר, העיר והמולדת, את הטבחים והאסונות שפקדו אותנו, את התרבות שלנו שנפגעה אנושות. רק הכרה בעבר תוכל להוביל לשינוי בהווה ולעתיד משותף של ערבים ויהודים בארץ הזו".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) אמר הוסיף כי "הכרה בנרטיב הפלסטיני היא קריטית מבחינה מוסרית, אבל לא רק מוסרית אלא מעשית. מי שלא רוצה לחיות על חרב, מי שחולם על שלום ושותפות חייב להכיר בעוול הנושא שגרמנו אנו למאות אלפי אנשים בעת הקמת המדינה". "במשך היום, יפגינו בנושא גם תושבי עזה, חלקם מגורשים וצאצאי מגורשים מ-48'. זה הזמן להקשיב לקולות הפלסטינים, להיענות לפליטים המבקשים לשוב אל אדמתם, כי רק כך נוכל לכונן כאן שלום צודק המטיב עם כולם פלסטינים, ישראלים, ערבים ויהודים", הדגיש כסיף.