מאות בני נוער הפגינו בנצרת בתמיכה עם סרבני הכיבוש והמצפון

בכיכר המעיין בנצרת התקיימו אמש (שבת) הפגנה ופעילות אמנותית בתמיכה עם סרבני הכיבוש והמצפון ונגד הגיוס לצה"ל.  במסגרת הפעילות, שנערכה תחת הכותרת "צה"ל לא שווה", לבשו צעירים וצעירות בגדי חאקי, צוידו ברובי צעצוע ונכנסו בצעדה לכיכר. הם הכריזו על האזור כשטח צבאי סגור, והניחו גדרות תיל ומחסומים. צעירים וצעירות אחרים גילמו דמויות אזרחיות שמתקשות לצאת מהאזור הסגור או להיכנס אליו. הדמויות המחישו את הקושי עמו מתמודדים ערבים שנאלצים כחיילים לשלוט בפלסטינים לפני האירוע הפגינו מאות צעירים וצעירות, רובם חברי בנק"י (הנוער הקומוניסטי) רחוב הראשי הסמוך עם שלטים ״צה״ל לא שווה – מגויסים נגד הכיבוש״. אל המפגינים הצטרפו גם חברי הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) שקיימו ישיבה בקרבת מקום – בבית הידידות.

 2014-04-13_193516

סרבן הכיבוש עומר סעד, שנידון לשש תקופות מעצר בכלא הצבאי, מנגן בעת האירוע שנערך אמש בנצרת (צילום: בנק"י)

במהלך הפעילות אמש חולק מנשר בעברית, ערבית ואנגלית בו נאמר כי "השיח העדתי המפלג מהווה קרקע פורייה לתוכניות הגיוס, חושף את מטרתן המרכזית והפוליטית וביסודן ניתוק הצעירים הפלסטינים משייכותם לעמם ופירור המיעוט הלאומי הפלסטיני בתוך ישראל לעדות שונות הנלחמות זו בזו״. עוד נטען כי התניית קבלת זכויות במילוי חובות היא פסולה. כדוגמא הועלתה דוגמתם של בני העדה הדרוזית – "עליהם חלה חובת גיוס לצבא אולם הם אינם זוכים בשוויון". יצוין שאל המחאה הצטרפו חותמי מכתב השמיניסטים 2014 שבאו מהמרכז והדרום.

מזכ"ל בנק"י, אמג׳ד שביטה,  אמר לעיתונאים כי העצרת זכתה להצלחה גדולה ועוררה תשומת לב בעיר. "הבאנו ללב נצרת את גדר ההפרדה, את שדות המוקשים ואת ההתעללות השגרתית והמיותרת באזרחים חפים מפשע בשטחים הכבושים״, אמר. לדבריו, ההצלחה הגדולה של האירוע היתה בהשתתפות סרבני גיוס ערבים ויהודים כאחד, "אין זה עניין מקרי. אנחנו רואים במערכה נגד המיליטריזם אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני החברה הישראלית בכללותה".