לראשונה: 191 מדינות נגד החרם האמריקאי על קובה; ארה"ב וישראל נמנעו

שגריר ישראל באו"ם דני דנון הודיע אמש (רביעי) כי לראשונה זה 25 שנים, ישראל תשנה את דפוס הצבעתה על הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו"ם בנוגע לקובה. ההחלטה קוראת לארצות הברית להסיר את האמברגו שהיא נוקטת נגד קובה מזה יותר מחמישה עשורים. ישראל שינתה את הצבעתה מ"נגד" ל"נמנע". הודעה דומה נמסרה על ידי שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור שהודיע כי גם מדינתה נמנעה. כך מסר הבוקר העיתון הקובני "גראנמה" של המפלגה הקומוניסטית.

2016-10-27_200513

שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, אתמול בעצרת הכללית של האו"ם מגיב על ניצחון ארצו: "האמת תמיד מנצחת". בצד שמאל של התמונה תוצאות ההצבעה: 191 נגד החרום, אף מדינה לא הצביעה בעד ורק שתיים נמנעות. (צילום: גראנמה)

הכותרת הראשית של גיליון "גראנמה" מהבוקר היא חדמשמעית: "ניצחון היסטורי לקובה באו"ם: החרם חייב להיפסק". אכן, לראשונה מאז עולה שאלת החרם האמריקאי הממושך באסיפה הכללית של האו"ם כל המדינות העולם (כאמור, פרט לארה"ב וישראל שנמנעו) מתנגדות לחרם ואף אחת לא צידד בהמשכו. בשנים האחרונות רק שתי מדינות התנגדו להחלטה: ארה"ב וישראל.

יצוין שבתחילת השבוע ולקראת ההצבעה באו"ם, המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) פרסמה הודעה ובה היא דורשת לשים קץ לאמברגו האמריקאי על קובה. האמברגו של ארה"ב נמשך חרף העובדה שאשתקד ארה"ב נרמלה את יחסיה הדיפלומטיים עם קובה ושנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אף ביקר בהוואנה. בהודעה של מק"י, בחתימת המזכ"ל עאדל עאמר, נאמר כי "החרם האמריקאי נמשך על מנת לאלץ את קובה להיכנע לדרישות ארה"ב". עוד דרש עאמר את פינוי הבסיס האמריקאי שעל אדמת קובה שבמחוז גואנטנמו, בו צבא ארה"ב הקים מחנה מעצר הידוע לשמצה.

הידיעה שפורסמה הבוקר ב"גראנמה" עם דברי נציגי המדינות השונות נגד החרם (בספרדית):

http://www.granma.cu/cuba-vs-bloqueo/2016-10-26/alto-y-claro-en-la-onu-el-bloqueo-debe-terminar-26-10-2016-22-10-35