לראשונה מזה חצי מאה: הסכם הפסקת אש בין ממשלת קולומביה למורדים

ממשלת קולומביה וארגון המורדים הכוחות המזוינים המהפכנים של קולומביה (FARC) חתמו אמש (רביעי) על הסכם שלום היסטורי שישים סוף למלחמה בת 52 שנים. נציגי שני הצדדים הגיעו להסכמות סופיות והודיעו בהצהרה רשמית מהוואנה, בירת קובה, על ההסכם ההיסטורי שהושג. נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, הגיע הבוקר לקובה כדי להשתתף בטקס רשמי יחד עם מנהיגי ארגון המורדים שיתקיים הלילה (שעון ישראל). על כך מסר הבוקר "גראנמה", העיתון היומי של המפלגה הקומוניסטית הקובנית היוצא לאור בהוואנה.

2016-06-23_200804

נשיא קובה, ראול קסטרו (באמצע), נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס (בצד שמאל) ואחד ממפקדי הכוחות המזוינים המהפכנים של קולומביה, רודריגו לונדוניו; במפגש בהוואנה במהלך המו"מ על הספקת האש, בספטמבר 2015 (צילום: פרנסה לטינה)

מאז החל הסכסוך ב-1964 נהרגו למעלה מ-220 אלף בני אדם ועוד מיליונים נאלצו לנטוש את בתיהם בשל הקרבות בין הצדדים בעיקר בצפון קולומביה. ב-2012 החלו שיחות השלום, אך לא נשאו פרי. יצוין שהצבא הקולומביאני זכה עשרות שנים בסיוע אמריקאי רב. גם ישראל סיפקה מומחים ונשק לצבא במלחמתו נגד העם. קולומביה נמנית, יחד עם מצרים וישראל, לאחת המדינות הזוכות לסיוע הצבאי האמריקאי הרב ביותר, המוערך מדי שנה בכ-3 מיליארד דולר.

בשבועות הקרובים צפויה הממשלה להביא את ההסכם שנחתם לאישור במשאל עם. בקולומביה פועלים עדיים ארגוני מורדים קטנים יותר, כגון צבא השחרור הלאומי (ELN) וצבא השחרור העממי (EPL) ולא ברור האם יצטרפו להסכם שייחתם.

כאמור, הנשיא חואן מנואל סנטוס טס הבוקר לקובה, והערב ימסור את ההודעה הרשמית לצד מפקדי הכוחות המהפכניים המזוינים של קולומביה. בינואר השנה הודיעו הצדדים כי הם הסמיכו את האו"ם לפקח על הפסקת האש ללא הגבלת זמן שתוכרז העלילה. באירוע ההכרזה על הספקת האש ישתתפו נשיא קובה, ראול קסטרו; נשיא קולומביה; נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו; נשיאת צ'ילה, מישל בשלה; שר החוץ של נורבגיה, בורגה ברנדה ומזכ"ל האו"ם, באן קימון. כמו כן ישתתפו בטכס נציגי ארה"ב והאיחוד האירופי. סנטוס אמר השבוע כי הוא מקווה לחתום על הסכם סופי עד 20 ביולי, אז מציינת קולומביה את עצמאותה מספרד. לאחר שיושג ההסכם, הוא יעלה למשאל עם.

לידיעה שפורסמה הבוקר ב"גראנמה" (בספרדית):

http://www.granma.cu/mundo/2016-06-22/anuncian-el-acuerdo-para-el-cese-al-fuego-y-de-hostilidades-bilateral-y-definitivo-22-06-2016-17-06-11