לראשונה באירופה: ממשלת ספרד הכריזה שהשליחים הם עובדים שכירים כחוק

ממשלת השמאל בספרד תקדם שינוי בחקיקת העבודה כדי להכריז על השליחים, שמספרם גדל במאות אלפים בעקבות משבר הקורונה, כאל שכירים בעל זכויות מלאות. זאת, בניגוד לנוהג הקיים בספרד ובישראל להגדירם כ"עובדים עצמאיים" ושבינם לבין מעסיקיהם אין יחסי "עובד-מעביד". ההחלטה באה בעקבות קמפיין שערך איחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית השותף בממשלת ספרד יחד עם הסוציאליסטים ותנועת פודמוס.

בין החברות ובהן תשונה ההגדרה בספרד: חברת האם ההולנדית של תן ביס הישראלית. במקביל האיגודים המקצועיים במדריד ובברצלונה הכריזו על פתיחת מבצע לגיוס שליחים לשורותיהם ולהקמת ועדי עובדים בענף. ספרד היא המדינה הראשונה באירופה המגדירה בחקיקה את השליחים כאל עובדים שכירים.

"השליחים אינם עצמאים, אלא עובדים שכירים" (כרזה של המפלגה הקומוניסטית הספרדית)

 

יצוין שלאחרונה ההסתדרות, בשיתוף פעולה עם אתר העובדים הבינלאומי לייבורסטארט פתחה בקמפיין המונים בדרישה ממנכ"ל חברת האם ההולנדית של תן ביס הישראלית, להכיר בהתאגדות עובדי החברה בהסתדרות.

במסגרת הקמפיין, ההסתדרות פונה לעובדים בישראל ובעולם כדי שיביעו את תמיכתם בעובדי תן ביס המבקשים להתאגד בהסתדרות וידרשו מהמנכ"ל של החברה האם, ג'יטסה גרואן, לממש את קוד ההתנהגות של החברה ולאפשר לעובדים לממש את זכותם להתאגד באיגוד מקצועי כראות עיניהם.

בנוסף לקמפיין ההמונים, ההסתדרות וארגון העובדים ההולנדי (FNV) הגישו תלונות בישראל ובהולנד נגד החברה ההולנדית. הנקודות הללו פועלות מתוקף מחויבות של הממשלות לקווים המנחים של הארגון לשיתוף פעולה לפיתוח כלכלי להתנהגות עסקית נאותה בחברות רב-לאומיות. מההסתדרות נמסר כי מאז קמה ההתארגנות של עובדי תן ביס, ההנהלה מסרבת להכיר בה ופועלת לסכל אותה. פעולות אלו אינן עולות בקנה אחד עם ההתחייבויות הבין-לאומיות להתנהגות נאותה של החברות בארגון הבינלאומי של המדינות הקפיטליסטיות שכוללות בין היתר את הזכות להתאגד בארגון עובדים. בעקבות זאת, הוגשו תלונות לאחראים על יישום המדיניות בממשלות הולנד וישראל. במסגרת התלונות מתבקשים הנציגים לדרוש מההנהלה העולמית של תן ביס ליישם את ההתחייבויות שלה. שליחי תן ביס שהתאגדו אשתקד בהסתדרות.

 

לתמיכה בעובדי תן ביס לחצו כאן

 

עוד בנושא:

שליחי תן ביס שהתאגדו בהסתדרות פתחו במבצע להעלאת המודעות על הסכנה בכבישים

 

יומן מסע: שנה להתאגדות עובדי תן ביס