לה פן הפסידה בצרפת אבל ניצחה בישראל: ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק הלאום

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) פה אחד את חוק הלאום שיזם חבר הכנסת אבי דיכטר (ליכוד). יחד עם זאת, הודיעה שרת המשפטים אילת שקד כי הממשלה צפויה להציג בתוך חודשיים נוסח חדש שיהיה מקובל על כל סיעות הקואליציה. לפי הנוסח שאושר, מדינת ישראל היא "הבית הלאומי של העם היהודי", "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי" והשפה הערבית בישראל תהיה "בעלת מעמד מיוחד" – ולא שפה רשמית.

2017-05-08_212807

ח"כ דיכטר (הליכוד) עמד בעבר מאחורי הנוסח המקורי והקיצוני של החוק, שהוגש לראשונה לפני שתי קדנציות על הנוסח שאושר אתמול חתמו 13 ח"כים מהקואליציה הימנית. על פי ידיעה ב"הארץ" בכירים בקואליציה מסרו שההצבעה על ההצעה של דיכטר היתה מנוף להתחלת קידום המהלךמקור אחר בקואליציה הוסיף: "שאלת תזמון קידום ההצעה הנפיצה מעניינת. אני מעריך שזה נעשה לקראת ביקורו של הנשיא טראמפ, ומתוך רצון לפוגג מתיחות בין נתניהו לבנט על רקע התחייבויות שראש הממשלה יצטרך לתת בנוגע לבנייה בהתנחלויות".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר בתגובה לאישור החוק כי "ממשלת ישראל ממשיכה לקדם חוקים שכל מטרתם היא עריצות הרוב על חשבון המיעוט. במקום לפעול לבנייה של עתיד משותף לכלל אזרחי המדינה, הממשלה פועלת להרוס את מעמד האוכלוסייה הערבית ולהדיר את תרבותם ושפתם".

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיפה כי "הממשלה קובעת שאזרחות הינה עניין לא רלוונטי במדינה ומה שקובע זה השייכות ליהדות. מסע הדהלגיטימציה ארוך השנים לאזרחים הערבים, המתקפה נגדם, נגד מורשתם, שפתם, ותרבותם מקבלת ביטוי חוקי, אתמול נקבע רשמית כי הממשלה רואה בערבים אזרחים מסוג ב'".

לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשיה המשותפת) "חוק שיעגן את לאומיות המדינה 69 שנים לאחר שקמה זו התשובה של ממשלת נתניהו לקשישים החיים בעוני, למערכת הבריאות הקורסת, למשבר הדיור, לזעקתם של הנכים. אישור חוק הלאום בוועדת השרים לחקיקה יכול היה להיות תקרית מגוחכת, אם היא לא היתה מסוכנת לכל מי שחי כאן. שוב ושוב נתניהו בוחר לשפוך עוד שמן למדורת ההסתה נגד האזרחים הערבים במקום לתת תשובות אמיתיות לבעיות הבוערות". ח"כ חני הדגיש ש"יוזמי החוק כבר צוהלים, אבל אין עם שיוכל באמת להיות חופשי, לא בארצו ולא בשום מקום, כשהוא כבול תחת שלשאלות דיכוי שהוא מטיל על עם אחר. לא נשתוק מול המהלך הציני והמסוכן הזה. יחד, יהודים וערבים, ניאבק נגד האפליה ונגד ההשנאה של נתניהו כלפי כל אדם חמישי בישראל, ולמען מקום צודק לכולנו".

הרשימה המשותפת פרסמה הודעה לפי מגנה את החלטת ועדת השרים לחקיקה לאשר את חוק הלאום. סיעת הרשימה המשותפת מסרה כי מדובר בהכרזת מלחמה על האזרחים הערבים, על מעמדם ועל זכויותיהם, ומדובר על הצעת חוק מסוכנת ביותר. לדברי הרשימה המשותפת, החוק המוצע משאיר את האזרח הערבי חשוף לכל סוגי האפליה והגזענות ומסיר ממנו את מעט ההגנה שיש לו היום.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) דוחות ומזהירות מפני "חוק הלאום" הגזעני שאישרה הממשלה. "מדובר בחוק אפרטהייד למהדרין, שקובע דהיורה שלא יתקיים שוויון בין אזרחי המדינה, כי 20% הם אזרחים סוג ב', מכשיר את האפליה בדיור ומבטל את מעמד השפה הערבית. אנו אומרים כי לאזרחים הערבים אין מולדת אחרת. זוהי מולדתם שאין להם בלתה. זכויותיהם נגזרים משייכותם למולדת מזכותם להגדרה עצמית. בה יחיו וייאבקו למען שוויון זכויות מלא – שוויון לאומי ואזרחי. לא פחות"!. מק"י וחד"ש קראו שוב להקמת קואליציה יהודיתערבית רחבה נגד הכיבוש וסכנת הפשיזם.

מהמטה למאבק בגזענות מסר: "חוק הלאום הינו חוק מתריס ומזיק, משום שהוא בא לפגוע במעמדם המשפטי של האזרחים הערבים בארץ ומשדר מסר של הדרה והרחקה כלפי אזרחי ישראל הערבים. מדובר בחוק נוסף מתוך צבר של חוקים, שבמקום לחבר בין חלקיה השונים של החברה בישראל, יוצרים פירוד וניכור בין האוכלוסיות השונות ובינן לבין המדינה. חוק שרב נזקו מתועלתו".