לאחר שביתת הנשים: נמשכות ההפגנות ההמוניות נגד הממשלה השמרנית בפולין

הפגנות הנשים והגברים ההמוניות נגד ממשלת פולין הימניתשמרנית התחדשו היום (שישי) ברחבי המדינה והערב צפויה תהלוכה ועצרת גדולה בבירה ורשה. זה השבוע השני שנשים מוחות ברחבי המדינה, תחת הכותרת "שביתת נשים", נגד המדיניות הריאקציונית של ממשלת ורשה. ביום רביעי האחרון עשרות אלפי נשים השתתפו בצעדות מחאה בערים ברחבי פולין, במסגרת שביתה לאומית עליה הכריזו מנהיגות המחאה נגד החוקים החדשים והנוקשים נגד הפלות. המחאה החלה בשבוע שעבר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון במדינה, לפיה ביצוע הפלות גם במקרה של מומים בעובר אינו חוקתי.

הפגנה התקיימה השבוע גם מול שגרירות פולין בתל אביב. המפגינות נשאו שלטים בהם נכתב אחת הסיסמאות הבולטות שמלוות את המחאה הנרחבת בפולין והמופנית נגד הממשלה הימנית: "לכו להזדיין". בשלטים אחרים שהונפו מול השגרירות נכתב בפולנית "הלוואי שיכולתי להפיל את הממשלה שלי", "הגוף שלי — שייך לי".

הקריאה להפגנה הערב, במרכז, בירת פולין (צילום: שביתת הנשים)

במסגרת השביתה עזבו ביום רביעי רבבות נשים וגברים את משרדיהם בשעות הצהריים בעשרות ערים, בהן פוזנן, קטוביץ', גדנסק, לודז', ורשה וּורוצלב. גם בערים קטנות יותר, בהן שיעור התמיכה במפלגת השלטון השמרנית "חוק וצדק" גבוה יחסית, השתתפו בשביתה, בהן סמיאטיץ' שבמזרח המדינה. חקלאים אף חסמו כבישים וצמתים ברחבי פולין בתמיכה עם השביתה.

יצוין עוד לפני פסיקת העליון הנוכחית, חוקי ההפלות בפולין נחשבו לנוקשים ביותר באירופהעם כניסתה של הפסיקה לתוקף ניתן יהיה לבצע הפלות בפולין רק במקרה של אונס, גילוי עריות או אם נשקפת סכנה לבריאות האם ולחייה. לא ניתן לערער על הפסיקה. בוורשה צעדו רבבות לכיוון הפרלמנט, וחסו את הרחובות המרכזיים בבירה. ביום ראשון שיבשו מפגינים רבים את תפילות יום ראשון בכנסיות ברחבי פולין, הניפו שלטים, קראו קריאות וריססו כתובות גרפיטי על הקירות החיצוניים של בתי התפילה. במקביל, ברשתות החברתיות בפולין החלו אזרחים להצטרף ליוזמות לעזיבת הכנסייה.