לאחר נצרת ושפרעם: גם ברעננה דורשים לקרוא רחוב על שם מנדלה

להצעת סיעות חד"ש במועצות הערים נצרת ושפרעם לקרוא רחוב על שם מנהיג המאבק באפרטהייד המנוח נלסון מנדלה, הצטרף חבר מועצת העיר רעננה. עו"ד איאן יפה, פעיל למען עובדי הקבלן ומי שהוביל את רשימת "העבודה" למועצת העיר רעננה בבחירות האחרונות, קרא לראש העיר ולחברי מועצת העיר לקרוא רחוב על שמו של מנדלה.  עו"ד יפה נמנה על צוות המשפטים של ארגון "כוח לעובדים".

2013-12-22_201215

יפה, יליד דרום אפריקה, הושפע ממי שנחשב לאחד המנהיגים הגדולים בכל הזמנים, לאור מאבקו ההרואי לסיום האפרטהייד בדרום אפריקה. לדבריו, קריאת הרחוב על שמו של מנדלה יכולה גם לסייע לחיזוק הקשרים בין ישראל ודרום-אפריקה.  "קריאת רחוב בעיר על שמו של מנדלה תסמל את דרכו של מנהיג גדול שהצליח למנוע מרחץ דמים בדרום אפריקה ולהביא לפיוס בין לבנים ובין שחורים. מנדלה כמנהיג מהווה דוגמה למנהיגים במזרח התיכון על מה כן ניתן לעשות כשיש אומץ, חזון ורצון. יתרה מכך, קריאת רחוב על שמו תרפה את המבוכה הציבורית סביב אי הגעתו של ראש הממשלה להלווייתו של מנדלה. מדובר בדרך טובה מאוד לחזק את הקשרים בין דרום אפריקה ובין ישראל באמצעות עיר שיש בה קהילה דרום אפריקאית גדולה וכן ראש עיר שעבד כשליח עלייה בדרום אפריקה", אמר.

עוד סיפר עו"ד יפה: "נולדתי וגדלתי בדרום אפריקה עד גיל בר מצווה. בתור ילד לבן הייתי בצד החזק, וראיתי דברים שמאד קשה לתאר לאדם שלא הכיר את דרום אפריקה אז, את האכזריות כלפי שחורים. פעם ראיתי שוטרים שמנסים לדרוס שחור כי הוא העז לדרוך על חוף הים. דברים כאלה משפיעים על כל אדם, ובמידה ניכרת מאד זה עיצב את המודעות הפוליטית שלי, לפחות בפן החברתי בכל הקשור לדאגה לחלשים. העובדה שהיו לבנים שהחליטו להתעלם מכל מה שהם ראו ולא לחשוב קדימה, השפיעה עליי מאד. לעניות דעתי, מנדלה השפיע על כל דרום אפריקאי. מדובר באדם שישב 27 שנים בכלא בתנאים קשים מאד של עבודה בפרך, ובכל זאת, היה לו החזון לחפש דרך פרגמטית להגיע להסדר עם הצד השני. בילדות שלי בדרום אפריקה, היה משפט בקרב הלבנים, שיום אחד השחורים יכבשו את השלטון ויהיה מרחץ דמים. גדלתי על זה, ובפועל אני מסתכל על דרום אפריקה של 2014, וזה לא מקום מושלם, אבל מרחץ הדמים שחשבו שיקרה – לא קרה, והסיבה העיקרית לכך היא ההנהגה של נלסון מנדלה".

יצוין שבגיליון "זו הדרך" האחרון פורסם שלאחר שנודע דבר מותו של מנדלה יזמה חברת מועצת העיר נצרת, חולוד בדאווי (חד"ש), הצעה לקרוא על-שמו רחוב. בדיון שקיימה מועצת העיר, בישיבתה הראשונה לאחר הבחירות שנערכה בשבוע שעבר, הצביעה הקואליציה העירונית – הכוללת את התנועה האיסלאמית, את בל"ד ואת רשימתו של עלי סלאם, שנתמך בידי הליכוד – נגד ההצעה לקרוא רחוב על שמו של מנדלה. עוד יזמה סיעת חד"ש הצעה לפיה מועצת העיר תאמץ עמדה עקרונית נגד התכניות הממשלתיות לגיוס צעירים ערבים לצבא. חברי סיעת בל"ד במועצת העיר הסבירו ש-"אין זו העת לעשות זאת", ובקולות הקואליציה העירונית – הוסרה ההצעה מעל סדר היום.