כן, אנו יכולים! צובר תאוצה המאבק לביטולו של חוק הלאום הגזעני

מאות התקבצו ביום ראשון האחרון באולם "בית הגפן" בחיפה, שנתמלא עד אפס מקום, בכינוס חירום יהודי-ערבי נגד חוק הלאום. בכינוס נשאו דברים חברי הכנסת של חד"ש והרשימה המשותפת איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן ויוסף ג'בארין, ח"כ מוסי רז (מרצ) ויו"ר האגודה לזכויות האזרח, רחל ליאל.

המשתתפים נטלו חלק במעגלי דיון ובקבוצות עבודה, שבחנו פרקטיקות התנגדות לחוק הגזעני ולגלי החקיקה האנטי-דמוקרטית. האירוע ההמוני התקיים למרות ניסיונותיה של מירי רגב, שרת התרבות, לבטלו.

2018-07-31_193443

אלפים התכנסו אמש ל"שיעור הערבית הגדול בעולם", בין הבאים: יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה מחד"ש (בתמונה) וחברו לסיעה דב חנין (צילום: זו הדרך)

 

עוד ביום שישי האחרון פנתה רגב לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בדרישה לבטל את קיום האירוע במרכז התרבות הזוכה בתמיכת משרדה והעירייה. יהב דחה את הדרישה, באומרו שהאולם הושכר בתשלום. ביום האירוע פעלה רגב שוב לביטול האירוע, והפעם פנתה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, ודרשה באופן מקארתיסטי "למנוע הפיכתה של הבמה הציבורית הנתמכת ל'דירה להשכיר' פוליטית/מפלגתית", בכנותה את המארגנים (חד"ש) "גיס חמישי בשירותם של מבקשי רעתנו, החותרים תחת עצם קיומנו".

רג'א זעאתרה, מזכיר חד"ש בחיפה, מיוזמי הכנס ושבפועל שכר את האולם, אמר בפתיחת הכנס: "הנוכחות הרבה, שמחממת את הלב – זו התשובה לרגב כמו גם לחוק הייסוד הגזעני שאנחנו מתגייסים נגדו". ח"כ תומא-סלימאן פנתה בדבריה לשרה רגב, ואמרה: "את יכולה לתקוף אותנו, מירי. את יכולה לעשות לנו יחסי ציבור בחינם. את מצליחה להראות לנו באופן הברור ביותר מול מה אנו מתקוממים, ולכן נמשיך להתנגד על אפך ועל חמתך. המאבק לביטולו של חוק הלאום הגזעני, המכונן אפרטהייד כחול-לבן, צובר תאוצה".

נתניהו, מצדו, מנסה לזרוע דה-מורליזציה בקרב מתנגדי החוק. ראש הממשלה מסר, לאחר פגישתו עם נציגי העדה הדרוזית המתנגדים לחוק, כי "אין לממשלה כוונה לשנות את חוק הלאום". בישיבת הממשלה בבוקר יום ראשון ניסה להלהיב את שריו להתגייס להדיפת הביקורת הציבורית המתרחבת נגד החוק.

חשוב לציין שמאות סופרים כבר חתמו על עצומה הקוראת לגנוז את החוק (ובינם עמוס עוז, הלית ישורון, דויד גרוסמן, שמעון בוזגלו, נוית בראל ועוד); אלפים התאספו בכיכר הבימה אמש (שני) כדי לציין את "שיעור הערבית הגדול בעולם" בתגובה לסעיף המוחק את מעמדה הרשמי של השפה הערבית; והוקם מטה המאבק של הכוחות המתקדמים הדרוזיים, החותר לשים סוף למדיניות ה"הפרד ומשול" שנוקטת הממשלה כלפי הציבור הערבי, שכולו מופלה בחוק.

במוצאי שבת (4.8) תיערך משמרת מחאה מול ביתו של שר האוצר משה כחלון בחיפה, ביוזמת "מתנגדות לאפרטהייד", מטה מאבק שהקימו מק"י וחד"ש עם שותפים נוספים. שבוע לאחר מכן (11.8) תקיים ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית הפגנת המונים בתל אביב. המאבק הוא התשובה לנתניהו, לרגב, לבנט, לליברמן ולימין הקיצוני: כן, אנחנו יכולים להוביל לביטול חוק הלאום.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"