כלכלה וחברה במצעים של ארבע רשימות עיקריות מתחרות על הקול השמאלי

ארבע רשימות עיקריות מתחרות על הקול השמאלי בבחירות לכנסת ה-25: חד"ש-תע"ל, מרצ, העבודה ובל"ד. כדי להבין מהי המדיניות האמתית מעבר לסיסמאות, לשידורי הבחירות ולסרטוני התעמולה הקליטים, עיינתי בפרקים הכלכליים במצעיהן של הרשימות וערכתי השוואה ביניהם. להלן מסקנותיי.

 

מפלגת העבודה – עדיין מסרבת להתייחס לחברה הערבית

באתר מפלגת העבודה מצע מפורט המתייחס לבחירות לכנסת ה-25. עם זאת, לא קיים במצע פרק כלכלי או חזון כלכלי ברור. מושגים כמו "סוציאל-דמוקרטיה" או "סוציאליזם", בהם התהדרה המפלגה בעבר, נפקדים לחלוטין מן המצע. גם את המושגים "מעמד העובדים", "ציבור העובדים" ואפילו "שכירים" לא ניתן לאתר. מה כן יש למפלגת העבודה להציע בתחום הכלכלי? במצע מופיעים הפרקים "מאבק ביוקר המחיה", "העצמת משפחות חד-הוריות", "תוכנית לצעירים ולצעירות", "קידום עובדות הצווארון הוורוד", "שוויון לקהילה הגאה", "אזרחים ותיקים" ו"משפחות צעירות".

המסקנה העולה מכך היא, שמפלגה העבודה אינה מתיימרת להציע חלופה כוללת לסדר הקפיטליסטי הניאו-ליברלי השולט בישראל. לחילופין, היא מסתפקת בהצעת פתרונות נקודתיים עבור קבוצות שונות של קורבנותיו. זה ביטוי של סדר יום ליברלי, שאינו תופס את החברה כמחולקת למעמדות אנטגוניסטיים, אלא ל"זהויות" או מגזרים – נשים, צעירים, מבוגרים, להט"ב. אגב מגזרים, מה בדבר האזרחים הערבים? במצע מפלגת העבודה קיימת התייחסות רק ל"נשים ונערות מהחברה הערבית" ו"הקהילה הגאה הערבית". כנראה שלא שמעו במפלגת העבודה על הפערים הכלכליים העמוקים בין החברה היהודית לחברה הערבית – הקבוצה הענייה ביותר בקרב אזרחי ישראל.

 

מרצ – פער תהומי בין מצע למציאות

באתר מרצ קיים מצע מפורט ומרשים לבחירות לכנסת ה-25, ואחד מפרקיו מופיע תחת הכותרת "כלכלה וצדק חברתי". הפרק מציג את תפיסתה הכלכלית-חברתית של מרצ: "ישראל הפכה למדינה בה הפער בין עשירים לעניים הוא מהגדולים בעולם המערבי… מרבית הצעירים הישראלים נעדרים ביטחון כלכלי ומעמד הביניים הולך ונחלש […]. מרצ מציעה מדיניות כלכלית הוגנת וצודקת, המאמינה במדינת רווחה, במגזר ציבורי חזק ובצמצום האי-שוויון. הכלכלה הישראלית זקוקה לשידוד מערכות מלא: כינון של מדינת רווחה רחבה". המצע אף קורא לעצירת תהליכי ההפרטה ולהשבת השירותים הציבוריים ומשאבי הטבע לידי המדינה. מרצ אמנם לא מבקשת להפוך את המשק הישראלי לסוציאליסטי, אך מצעה מעיד לפחות על כמה הבדלים משמעותיים בינה לבין ההגמוניה הניאו-ליברלית.

אלא שמצעה של מרצ מסגיר גם אמת מטרידה – הפער בינו לבין המציאות: "ממשלות ישראל האחרונות פעלו במודע ובמתכוון באופן שחיזק את בעלי ההון, הרחיב את העוני וריסק את מעמד הביניים והשכבות המוחלשות. הממשלה קבעה סדר עדיפויות מעוות, ניפחה את תקציב הביטחון במקום לחשוב כיצד ניתן לקצצו והעניקה הטבות ותקצוב מיוחד למתנחלים. הנפגעים העיקריים מהמדיניות החברתית-כלכלית הדורסנית של ממשלות ישראל בעשור האחרון הם אוכלוסיות מוחלשות: פלסטינים אזרחי ישראל, חרדים, מזרחים, יוצאי אתיופיה, יוצאי ברה"מ לשעבר, אוכלוסיית הגיל השלישי ותושבי הפריפריה".

לכאורה, לא נותר אלא להסכים עם מצע מרצ המתאר במדויק את מדיניות ממשלת לפיד-בנט וקודמותיה. אך מנסחי המצע שכחו שמרצ חברה בממשלת לפיד-בנט, הממשיכה את המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלות נתניהו – בניגוד מוחלטת לעמדותיה המוכרזות! המסקנה ההכרחית העולה מסתירה זו היא שעבור מרצ עמדות כלכליות, מעמדיות וחברתיות הן בסך הכל קישוט או תעמולת בחירות. רק כך ניתן להבין הזעקה נגד ניפוח תקציב הביטחון וחיזוק בעלי ההון, ובמקביל – ההצבעה בעדם בכנסת.

 

בל"ד – משאירים את הטוב קצר ובסוף

בל"ד לא פרסמה מצע בשפה העברית לבחירות לכנסת ה-25. עם זאת, באתר המפלגה בעברית ניתן לעיין במצעה הכללי של המפלגה. מסמך זה מקדיש לכלכלה פרק קצר באורך פחות מעמוד. עיקריו, כשלעצמם, מבטאים השקפת עולם שמאלית: התנגדות להפרטה, הגנה על זכויות העובדים, העלאת שכר המינימום, הגברת המיסוי על ההון והקלת המיסוי על העובדים והשכבות המוחלשות. עם זאת, נראה כי קוצר הפרק, ומיקומו בסמוך לסוף המצע, משקפים את חשיבותו היחסית עבור בל"ד. ואכן, בשבתה בכנסת מיעטה המפלגה, השואבת את עיקר תמיכתה מהבורגנות הערבית ומאינטלקטואלים העוינים את מק"י וחד"ש, לעסוק בנושאי עובדים וכלכלה.

 

חד"ש-תע"ל – היחידה המציעה תוכנית ודרך פעולה מידית

נוסף למצע חד"ש המופיע באתר התנועה, פרסמה חד"ש-תע"ל מצע משותף לבחירות לכנסת ה-25. מצע חד"ש לא מפחד משם התואר "סוציאליסטי", ומבטא עמדה שמאלית עקבית: הוא היחיד הקורא לקיצור שבוע העבודה; להעלאת שכר המינימום לגובה של 70% מהשכר הממוצע במשק; לחינוך חינם מהגן ועד האוניברסיטה; לביטול העסקה קבלנית ודרך חברות כוח-אדם; ולהקמת קרן פנסיה ממשלתית ללא מטרות רווח. במצע חד"ש-תע"ל מופיעה תוכנית למאבק ביוקר המחייה, שעיקריה דווחו ב"זו הדרך".

חד"ש-תע"ל היא הרשימה היחידה התומכת בתשלום תוספת יוקר לכלל העובדים במשק, בפתיחת כל ההסכמים הקיבוציים והענפיים, ובהעלאת כלל קצבאות הביטוח הלאומי. לכן, חד"ש-תע"ל היא הרשימה היחידה המציעה הן עקרונות כלליים לתמורה סוציאליסטית והן צעדים מידיים למאבק ביוקר המחייה ובמשבר הכלכלי-חברתי. מי שהאינטרסים של מעמד העובדים עומדים נגד עיניו – ישים בקלפי פתק עם האותיות "ום".

אסף טלגם

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116107