יש דין: בעקבות פסיקת דריינוף המאבק לא תם

בעקבות עתירה של יש דין חויבה ממשלת ישראל להתמודד עם ניגוד האינטרסים שלה: מצד אחד בנייה בלתי חוקית על אדמה בבעלות פלסטינית פרטית כדי להרחיב התנחלויות בגדה המערבית, ומצד שני חובתה להגן על הפלסטינים ורכושם תחת הכיבוש הצבאי על פי הוראות המשפט הבינלאומי ההומניטרי. ב-29 ביולי, נהרסו בתי הדירות במתחם דריינוף שבהתנחלות בית אל מקץ מאבק למען שלטון החוק שנמשך חמש שנים. ואולם בעקבות הליך מזורז שקיים המינהל האזרחי בניסיון לעקוף את פסיקות בית המשפט ימים אחדים לפני מועד ההריסה, בית המשפט העליון עדיין אמור לפסוק אם לאשר בנייה חדשה במקום. "בעתירתנו ביקשנו מבית המשפט להורות למדינה לבטל את צו התפיסה הצבאי משנת 1979, שבאמצעותו נתפסה האדמה של מרשנו, כיוון שלא שימשה לצרכים צבאיים אלא יועדה לבניית בתי מגורים. יש דין רואה בניסיונות המינהל האזרחי להכשיר את בתי המגורים הודאה בכך שאין צורך צבאי בשטח זה. משום כך יש לבטל את הצו הצבאי הישן ולהחזיר את האדמה לבעליה החוקיים", נמסר מיש דין.

2015-08-18_192407

עימותים בין שוטרים למתנחלים בזמן הריסת בתי דריינוף בהתנחלות בית אל, 29 ביולי 2015. המבנים, הממוקמים על אדמה פלסטינית בבעלות פרטית, נהרסו תחת פסיקת בג״צ. (צילום: אקטיבסטילס)

שני הבניינים ובהם 24 יחידות דיור, נבנו בניגוד לחוק ובלא היתרים על אדמתו הפרטית של עבד אלרחמאן קאסם, פלסטיני תושב דורא אלקרע. אדמתו נתפסה בשנת 1979 בצו צבאי, כביכול לצרכים צבאיים דחופים, ולאחר מכן הוקצתה להתנחלות בית אל. שימוש בשטח שנתפס לצרכים צבאיים למטרה אזרחית מובהקת – הקמת בתי מגורים בהתנחלות – אסור על פי המשפט הבינלאומי, ובג"ץ אסר על כך בפסיקתו התקדימית בפרשת אלון מורה בשנת 1979.

פסיקת בג"ץ שניתנה ב-29 ביולי שבה וחזרה על הכרעתו המקורית שיש להרוס את המבנים. בהמשך אותו יום נהרסו בתי דריינוף. לדברי יש דין "פסיקה זו היתה צעד חשוב לקיום שלטון החוק, אך למרבה הצער זו איננה המילה האחרונה במאבק נגד הרחבת התנחלויות על אדמות פלסטיניות פרטיות. במקרה זה ובעשרות התנחלויות נוספות נתפסה אדמה בבעלות פלסטינית פרטית בצו תפיסה צבאי, כביכול בעילה של צורכי ביטחון, אך בפועל שימשה לבנייה והרחבה של התנחלויות. מועצת בית אל דורשת שהבתים שנהרסו ייבנו מיד מחדש". על פי דיווחים בתקשורת, בעקבות הפסיקה וההריסה הודיעה שרת המשפטים שתיזום הקמת גוף שיפוטי לענייני אדמות בגדה המערבית, ותגביל את כוחו של בג"ץ. יש דין "ימשיך להיאבק עד שתיפסק הפגיעה בזכויות הקניין של מר קאסם, ויגן על זכויותיהם של פלסטינים תחת הכיבוש הצבאי הישראלי".