'ישראל היא פחות בית ללא מדינה פלסטינית' אמר דויד גרוסמן בטקס הזיכרון האלטרנטיבי

כ7,000 בני אדם הגיעו אמש (שלישי) לפארק הירקון שבתל אביב לטקס הזיכרון האלטרנטיבי, המשותף לישראלים ולפלסטינים. סמוך למקום בו נערך האירוע התאספו כ-150 אנשי ימין שניסו להפריע לאירוע. בין השאר, קראו המפגינים "מוות לערבים" ואף הציתו דגל פלסטיני.

2018-04-18_191419

הסופר דוד גרוסמן, אמש, בטקס הזיכרון בפארק הירקון (צילום: לוחמים לשלום)

הסופר דוד גרוסמן, חתן פרס ישראל השנה, נשא נאום ובו אמר כי קשה ומתיש להילחם נגד "כוח הכובד של האובדן", וכי קשה להפריד את הזיכרון מן הכאב. "מכאיב לזכור, מפחיד יותר לשכוח", אמר גרוסמן והוסיף ביקורת על מדיניות ממשלת הימין: "כשישראל כובשת ומדכאת עם אחר, במשך חמישים ואחת שנה, ויוצרת בשטחי הכיבוש מציאות של אפרטהיידהיא נעשית הרבה פחות בית".

הסופר העביר ביקורת חריפה גם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כשצלפים ישראלים הורגים עשרות מפגינים פלסטינים רובם אזרחים ישראל היא פחות בית. וכשראש הממשלה משמיץ ומסית נגד הארגונים שדואגים לזכויות האדם, וכשהוא מחפש דרכים לחוקק חוקים עוקפי בג"ץ, וכשיש ערעור מתמיד של הדמוקרטיה ושל בית המשפט ישראל נעשית עוד קצת פחות בית".

עוד אמר גרוסמן: "מהמקום הזה אני מדבר. מהמקום השביר שזוכר היטב את הפחד הקיומי, וגם את התקווה העזה שהנה, באמת, סוף סוף הגענו הביתה. אבל כשישראל כובשת ומדכאת עם אחר, במשך חמישים ואחת שנה, ויוצרת בשטחי הכיבוש מציאות של אפרטהיידהיא נעשית הרבה פחות בית. וכששר הביטחון ליברמן מחליט למנוע מפלסטינים שוחרי שלום להגיע למפגש כמו זה שלנו, ישראל היא פחות בית. כשצלפים ישראלים הורגים עשרות מפגינים פלסטינים, רובם אזרחיםישראל היא פחות בית. וכשממשלת ישראל מנסה לקמבֵּן עסקאות מפוקפקות באוגנדה וברואנדה, ומוכנה לסכן את חייהם של אלפי מבקשי מקלט ולגרש אותם אל הלא נודעהיא בעיניי פחות בית. וכשראש הממשלה משמיץ ומסית נגד הארגונים שדואגים לזכויות האדם, וכשהוא מחפש דרכים לחוקק חוקים עוקפי בג"צ, וכשיש ערעור מתמיד של הדמוקרטיה ושל בית המשפטישראל נעשית עוד קצת פחות בית. לכולם".

עוד נאמו בטקס ד"ר אמאל אבו סעד, אלמנתו של המורה יעקוּב אבו אלקיעאן, שנורה למוות בפברואר 2017 בידי שוטרים במהלך ניסיון פינוי בכפייה של אום אל חיראןג'יהאד זראייר, שאיבד את בנו בכורו, עלאא, בגיל 21 ב-2014, כשחיילים ירו בו בזמן שהלך עם דודו לבית סבו; יובל רוט, שאיבד את אחיו אודי, שנחטף ונרצח על ידי אנשי חמאס בשנת 1993; ועדי צ'רנוברודהכחלון, שאיבדה את אביה האדריכל בפיגוע במסעדת "מצה" בחיפה בשנת 2002. ד"ר אבו סעד אמרה "אני פלסטינית, בדואית, ישראלית. במקום לתת לנו, אזרחי ישראל הערבים, מקום מכבד, המדינה דוחקת את רגלינו, מתעלמת מהצרכים שלנו ודואגת להעביר לנו מסר שאיננו רצויים".

בין המשתתפים הרבים, ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), שזכה לתשואות מהקהל בעת שהמארגנים הודו על תמיכתו בטקס, אמר לאחר האירוע המרגש "את המשפט 'במותם הם ציוו לנו את החיים' מתרגמים כאן לא רק לביטוי של שכול ואובדן, אלא גם לקריאה לפעולה. פעולה למניעת קורבנות נוספים ולסיום מעגל הדמים. תודה ליוזמי ומארגני הטקס ולכל המשתתפים שיוצאים לפעולה ומציבים חלופה למדיניות האלימות והרוע, זאת התקווה וההזדמנות האמיתית לשלום".

לנאומו המלא של הסופר דוד גרוסמן, אמש:

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.6011674