יפגינו נגד נשיא הונדורס בעת בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות

קבוצת פעילי שמאל מתכוונת להפגין נגד נשיא הונדורס בעת טקס הדלקת משואות יום העצמאות שייערך בהר הרצל ביום רביעי, 18 באפריל, בשעה 19:30. אחד מפעילי הקבוצה, עו"ד איתי מק, מסר ש"בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחים ולאזרחיות. המשטרה בהונדורס בעצמה קשורה לארגוני פשע ולקרטלי הסמים. בהונדורס הצבא פועל נגד עמו בתוך המדינה, ולא רק שומר על הגבולות. בשנת 2013, הממשלה ההונדורית הקימה משטרה צבאית אשר כוללת מעל 3,000 חיילים, אשר משתמשת ברובי תבור תוצרת ישראל". ועוד "בין היתר, הוקמו שתי יחידות עלית במשטרה הצבאית, ה'טיגרס' וה'קובראס' המוכרות כמפרות סדרתיות של זכויות אדם. כבר באוגוסט 2016, בכירים באו"ם הזהירו כי הונדורס הפכה לאחת המדינות המסוכנות בעולם לפעילי זכויות אדם. בשנת 2015 הונדורס נבחרה למדינה המסוכנת בעולם לפעילים לאיכות הסביבה".

2018-04-09_194557

דגם הספינה שהונדורס רכשה מישראל (צילום: עיתון לה טריבונה)

יצוין שבעקבות ביקור של משלחת הונדורית בישראל, באוקטובר 2015, נחתמו הסכם הבנות בפברואר 2016 והסכם ביטחוני גדול בין המדינות בדצמבר אותה שנה. אף שההסכם מוסתר מהציבור הישראלי, כפי שקרה במקרים של בורמה ואזרבייג'ן, גם הפעם פרטי ההסכם פורסמו על ידי גורמים רשמיים בהונדורס. לפי פרסומים רשמיים של משרד הביטחון בהונדורס, ההסכם עם ישראל כולל: שדרוג של מטוסי F5 וA37, ומסוקים של חיל האוויר; מכירת ספינת סיור הכוללת מנחת למסוקים, ומערכות נשק לספינות; מערכות קשר לחיל הרגלים; 6 מל"טים; מערכת מעקב לשימוש השירות החשאי ההונדורי; והקמת מרכז מבצעים – הכל תמורת 209 מיליון דולר. נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס, האמור להדליק את אחת המשואות בשבוע הבא, טען שמדובר בהסכם היסטורי שיחזק את כוחות הביטחון "כפי שלא נעשה מעולם".

כמו כן, הונדורס נמצאת במשבר פוליטי קשה על רקע זיוף את תוצאות הבחירות שנתקיימו בנובמבר אשתקד, בהן נבחר שוב הרננדס, תוך הפרה בוטה של חוקת ארצו. בתגובה החלו הפגנות ענק ברחבי הונדורס, שדוכאו ביד קשה עלידי כוחות הביטחון וגרמו למותם של 36 מפגינים. כמו כן, עוד עשרים יושבים במעצר בהמתנה למשפטם. הממשלה הכריזה בדצמבר האחרון על מצב חירום, הקפאת הזכויות החוקתיות של האזרחים ועוצר. ב-13 במארס האחרון הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, הודיע כי ישנן ראיות שהרג המפגינים עלידי כוחות הביטחון בהונדורס היה בניגוד לחוק, וכי קיים חשש שהמצב במדינה הלטינואמריקאית ימשיך להידרדר לאור החסינות שמקבלים האחראים לפשעים.