יותר ממיליון אזרחים למען צדק חברתי: ההפגנה הגדולה ביותר בתולדות צ'ילה

כ-1,2 מיליון צ'יליאנים מחו אתמול (שישי) ברחובות הבירה סנטיאגו בהפגנה הגדולה ביותר עד כה במסגרת המחאות המחריפות נגד יוקר המחיה, המתקיימות מזה שבוע במדינה. על פי כותרות העיתונים, ההפגנה אתמול בבירה ובערים נוספות, היו הגדולות בתולדות המדינה ובסך הכל השתתפות בהן כמיליון וחצי אזרחים. בניין הקונגרס של צ'ילה בעיר ולפראיסו פונה בעקבות מפגינים שניסו להיכנס לתוך המקום. המשטרה ניסתה להדוף את המפגינים מלהיכנס למבנה באמצעות גז מדמיע, בעוד כמה מהמחוקקים וחלק מצוות המקום פונו. בין הקוראים למחאות אתמול: האיגודים המקצועיים, התאחדות הסטודנטים, ארגוני הגמלאים, תנועות חברתיות והמפלגה הקומוניסטית.

"מרגש מפגינים צועדים לאורך קילומטרים ברחבי סנטיאגו" (צילום: רדיו קואופרטיבה)

בבירה סנטיאגו, המפגינים שטפו את הרחובות, נופפו בדגלים, שרקו במשרוקיות וכלי נשיפה, נשאו באוויר קטורת והחזיקו שלטים בדרישה לשינוי פוליטי וחברתי במדינה. עוד הם שרפו דמויות קרטון עם דיוקניהם של הנשיא הניאוליברלי סבסטיאן פיניירה ושרי ממשלתו המינית. עוד קבוצות של מפגינים שרפו את החוקה הצ'יליאנית משנת 1980, שחוקק על ידי הרודן הגנרל פינושה והיא עדיין בתוקף. כמו כן, נהגי מוניות, התחבורה הציבורית ומשאיות חסמו את הכבישים המחאה על מחירי האגרה הגבוהים בכבישים שהופרטו בעת הדיקטטורה של פינושה. כתוצאה מכך, התחבורה הציבורית בעיר הופסקה לקראת המחאות שהתגבשו במהלך אחר הצהריים. ההמונים צעדו לאורך קילומטרים ברחבי הבירה עד לכיכר איטליה. רבבות שנותרו בכיכר התפזרו פוזרו באמצעות גז מדמיע וירי מנשק חם של כוחות המשטרה לקראת העוצר הצבאי שהחל בשעה 23:00.

המחאות בצ'ילה מצטרפות להתפרצות ההפגנות באמריקה הדרומית וברחבי העולם מביירות עד ברצלונה שהחלו בעקבות זעם האזרחים על המצב החברתי, המדיניות הקפיטליסטית הניאוליברלית והאליטות השולטות. ההפגנות במדינה החלו בשבוע שעבר בשל העלאת מחירי הרכבת התחתית, והתפתחו למחאות אלימות שהובילו למותם של 19 בני אדם. כמו כן, מאות נפצעו מירי הצבא והמשטרה,יותר מ-7,000 נעצרו. ראש מועצת זכויות האדם של האו"ם ונשיאת צ'ילה לשעבר מישל בצ'לט הודיעה אתמול (שישי) כי היא מתכוונת לשלוח כוח משימה מיוחד כדי לחקור פגיעות בזכויות אדם בצ'ילה.