יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות המורים מואפק ח'לאילה: למען החינוך וזכויות עובדי ההוראה

השבוע ראיין "זו הדרך" את מואפק ח'לאילה, ראש רשימת חד"ש בבחירות להסתדרות המורים, שיתקיימו ביום שלישי הקרוב, 1 ביוני.

על רקע השביתה של ועדת המעקב, האם נתקלתם במורים שקיבלו זימונים לשימוע על רקע פוליטי?

בעקבות ההחלטה של ועדת המעקב בדבר השביתה, שלחו מנהלי המחוזות במשרד החינוך והמנהלים הודעה למורים הדורשת מהם להתייצב בבתי הספר. ישנם כאלה שבחרו להתייצב, ואחרים לא הגיעו. בינתיים לא נתקבלו זימונים לשימוע. הסתדרות המורים תעמוד לצדו של כל מורה שספג איום הסותר את היסוד הדמוקרטי של חופש הביטוי, אשר מתיר לשבות כחלק מהבעת דעה.

כרזה של הסתדרות המורים (צילום: הסתדרות המורים)

 

מדוע הצטרפה סיעת חד"ש לקואליציה בהסתדרות המורים?

היינו בדילמה מאוד עמוקה אם להמשיך ולהיות באופוזיציה או לשרת את המורים שתמכו בנו מהקואליציה. קואליציה משמעותה חברות במוסדות ההסתדרות. זו עמדה המאפשרת לפתור בעיות של מורים ולסייע להם. בעשרות השנים בהן היינו באופוזיציה, הידע שלנו היה מוגבל וגם המעורבות שלנו הייתה נמוכה. חשוב לדעת מה מתרחש בתוך מנגנוני הסתדרות המורים – במו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי, בוועדות ובפעילות השוטפת. בדיונים בינינו הגענו לבסוף להחלטה להיכנס לקואליציה, למרות הקשיים.

אם מטרה מרכזית לכניסה לקואליציה הייתה להשפיע על המו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי חדש, כלום נותרה הצדקה להישאר בקואליציה בהיעדר מו"מ?

זו שנה שלישית ללא הסכם קיבוצי בתוקף. לאורך התקופה אמרו לנו שוב ושוב שאין ממשלה ואין עם מי לדבר. ההסכם העיקרי בדבר אופק חדש נגמר, אבל בינתיים חתמנו על שורה של הסכמים פרטניים: חישוב ימי מחלה למורים, שיטת חישוב הפנסיה למורים והסכם של סגני מנהלים. עכשיו צריך לקיים מו"מ לחתימה על הסכם כללי.

ההסתדרות מגיעה למו"מ אחרי שנה של הסתה נגד המורים ובעיצומו של משבר כלכלי. במציאות זו, מהן דרישותיכם?

אנו דורשים הסכם שיבטיח למורה שכר הוגן, מעמד הולם וגיבוי מתאים. הדאגות העיקריות שלנו הן האלימות כלפי מורים, השכר, חדר המורים ושעות הלימוד. צריך להפחית את שעות הלימוד הפרונטליות, על מנת שהמורים יוכלו להתכונן יותר לשיעורים. נאבק על מנת לשכנע את הממשלה לתת למורים את מה שמגיע להם, ולא נחשוש לקדם סכסוך עבודה או שביתה.

מה ניתן לעשות מול שחיקת מעמד המורה והאלימות נגד מורים?

אנחנו מטפלים בבעיית האלימות מול מחלקות החינוך בעיריות. יש לדאוג לאבטחה בבתי הספר. כשהיו מקרים של אלימות ביישובים ערביים, זימנה סיעת חד"ש ועדי הורים, הפגשנו בינם לבין המורים והמנהלים ודנו בבעיה. הפגנו מול העיריות בדרישה שייקחו אחריות. הנציגים שלנו בכנסת היו מעורבים בכך. היה מקרה בכפר מכר, שבעקבותיו הגיעה עאידה תומא-סלימאן לישיבות של ההורים והמורים, והעבירה את הנושא לטיפול בכנסת. העלינו את הדרישה שהמשטרה, העיריות ומשרד החינוך יבנו מערכת שתוכל לעמוד לצד המורה ולהגן עליו.

מהם ההישגים המרכזיים של סיעת חד"ש בקדנציה האחרונה?

כחלק מההנהלה, הצלחנו לקדם פתיחה של בתי מורה ביישובים הערביים עבור מורים גמלאים, ואנחנו רוצים להרחיב אותם גם למורים פעילים. בעתיד נשאף להרחיב פעילות זו גם ליישובים נוספים. בינתיים עיקר ההצלחות שלנו הן ביישובים בראשם עומדים נציגים של חד"ש: כפר יאסיף, סכנין, עראבה ודיר חנא.

בהקשר זה: האוצר מאיים למנוע פרישה מוקדמת של עובדי הוראה. מה עמדתכם בנושא?

בכל שנה אנחנו מגיעים להסכם בדבר מכסת מורים שיוצאים לפרישה מוקדמת. לא נרשה פגיעה בכך. יציאת מורים לפנסיה מוקדמת חיונית גם למורה וגם למערכת, ואני בטוח שנגיע להסכם עם האוצר בנושא. אם לא – נאיים בסכסוך עבודה. לדאוג לפנסיונרים זה חלק מעבודת הסתדרות המורים, שכן כל מורה יפרוש יום אחד לפנסיה. בהקשר זה חשובים במיוחד בתי המורה, והעובדה שיש כתובת למורים הפנסיונרים. זה מאפשר להם להיות חלק מהקהילה ולעזור בקהילה.

לראשונה הגישה חד"ש רשימה חד-לאומית בבחירות להסתדרות המורים. מה הוביל לכך?

תמיד היה בסיעה לפחות מורה יהודי אחד, שהיה מכהן כחבר מרכז הסתדרות המורים. הפעם, בשל הקדמת הבחירות, לא הספקנו להתארגן כיאות. הגשנו את רשימת המועמדים יום אחרי הבחירות לכנסת. ניסינו לגייס מועמד יהודי דרך סניפי חד"ש, אבל בגלל הלחץ להגיש את הרשימות והקרבה לבחירות לכנסת, לא הספקנו למצוא מועמד. עכשיו, לצערי, הרשימה חד-לאומית, אבל בעיקרון ובפעילות הרשימה דו-לאומית, ערבית-יהודית.

כ-11 אלף מורים ערבים רשומים כדורשי שיבוץ במשרד החינוך, בעוד שברחבי הארץ קיים מחסור במורים. כיצד פותרים את הבעיה?

בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך הסבה מקצועית להוראה בגלל המחסור במורים. לדעתנו צריך קודם כל לקלוט מורים ערבים בבתי ספר יהודיים. שנית, יש להקטין את מספר התלמידים בכיתות, לפתוח יותר כיתות ולקלוט יותר מורים. חייבים לשדרג את מערכת החינוך – במספר מורים, בהקטנת מספר התלמידים בכיתות ובשיפור התשתיות.

היעדר תשתיות הוביל לכך שבזמן הקורונה נותקו עשרות אלפי תלמידים ממערכת החינוך. מהי עמדת הסתדרות המורים בנושא?

הבעיה העיקרית היא באזור הדרום, בפזורה הבדואית. דרושה תוכנית-על לפיתוח התשתיות ביישובים אלה. הבעיה היא מדיניות הממשלה לגבי הפזורה הבדואית וההכרה בכל היישובים. הסתדרות המורים לבדה לא תוכל לפתור את הבעיה. אבל אנחנו לא נשתוק ונמשיך לדרוש שכל ילד יקבל את החינוך שמגיע לו במדינה מתוקנת.

אדם אלי