ציד מכשפות נגד עובדים ערבים; שוטרים מגישים תביעות נגד אזרחים המתלוננים על אלימות

עובדים ערבים במערכת הבריאות פנו בשבוע שעבר לאגודה לזכויות האזרח ולקו לעובד. הם התלוננו שזומנו לשימוע משמעתי בטרם השעיה. העילה: תכנים "פוגעניים" ו"גזעניים", כביכול, שפרסמו ברשתות החברתיות.

נוסחן של ההזמנות לשימוע היה אחיד, ולא צורף חומר רלוונטי המפרט את הפרסומים המיוחסים להם. המכתבים נשלחו ביום שישי בשעות הערב, מבלי ליידע את ועדי העובדים ומבלי שניתנה לוועדים האפשרות להגיב או להביע עמדה.

 

הימין הקיצוני מסמן אויבים

הרשתות החברתיות של הימין הקיצוני מנהלות במקביל "ציד מכשפות" אחר פרסומים של אזרחים ערבים במטרה לגרום לפיטוריהם. ברשתות אלה הופצו תמונות הפרופיל של כל אחד מעובדי מערכת הבריאות שהוזמן לשימוע, בצירוף המלה "הצלחנו", או בסימון "וי" ובציון: "הושעתה", "פוטרה" ועוד.

אלימות שוטרים נגד אזרחים, שייח' ג'ראח, 23 במאי 2021 (צילום: אקטיבסטילס)

 

אנשי האגודה לזכויות האזרח וקו לעובד פנו לנציב שירות המדינה וליועץ המשפטי לממשלה ודרשו חידוד של ההנחיות ביחס להתבטאויות של עובדי מדינה, על מנת למנוע מקרים של "ציד מכשפות" נגד עובדי מדינה ערבים. קו לעובד דרש גם לבטל את כל ההזמנות לשימוע שהוציא מנהל תחום משמעת במשרד הבריאות בימים האחרונים.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "כאשר המצב הביטחוני מחמיר וכשתחושת הביטחון האישי נפגעת, ההתבטאויות מקצינות, והסובלנות כלפיהן פוחתת. אך דווקא בתקופות כאלה חשוב לדעת שאפליה או פיטורין של עובד או עובדת בשל הבעת דעה פוליטית או בשל השקפה פוליטית אסורים לפי חוק".

עוד נמסר: "במגזר הפרטי, רק לעתים נדירות ניתן לפטר עובד בשל עמדות והשקפות שהביע, גם אם הן מקוממות ודוחות. ביטוי הוא אסור כאשר הוא מסית לאלימות ולגזענות, אך גם במקרים כאלה המשטרה, ולא המעסיק, היא הגורם המוסמך לפעול נגד ביטוי בעל אופי פלילי. על העובדים במגזר הציבורי – משרדי ממשלה, רשויות אכיפת החוק ורשויות אחרות – חלות מגבלות מיוחדות וחופש הביטוי שלהם מוגבל יותר, אך עדיין אפשר להגביל את זכותם להביע עמדה רק כאשר יש ודאות קרובה לגרימת נזק ליכולת התפקוד של השירות הציבורי".

 

תביעות השתקה

בשנה האחרונה הגישו שוטרים תביעות דיבה נגד מאות אזרחים, אשר הגיבו בזעם על פוסטים שמתעדים אלימות משטרתית. האגודה לזכויות האזרח כבר צורפה לבקשתה לדיון ב-20 תביעות במעמד "ידידת בית המשפט". האגודה התריעה מפני גל תביעות שוטרים שמאיים להשתיק את הדיון המתנהל ברשת החברתית בנושא אלימות המשטרה.

רבים מהנתבעים הם אזרחים קשי יום. לדוגמא, פנסיונר בן 72 שמתקיים מקצבת זקנה ספג תביעת דיבה בסך 50 אלף שקל בעקבות תגובה שכתב בפייסבוק לגבי סרטון שתיעד מעצר אלים: "חיילי הקומיסר ממלאים פקודה בלתי חוקית בעליל".

רבות מן מהתביעות כבר נדחו או נסתיימו בקנסות בסכומים פעוטים ביותר. אבל לרבים מן הנתבעים אין אמצעים כדי לשכור עו"ד ולהתמודד עם התביעות. עורך הדין העומד מאחורי גל תביעות השוטרים מסר בריאיון בחדשות 13 שהשוטרים התובעים מקבלים מימון המכונה "מענק סיוע" לצורך הגשת התביעה: "משטרת ישראל מממנת בהוראת של סמפכ"ל המשטרה… אני ואתה… האזרחים מממנים את התביעות האלו". עתה יותר מתמיד, זכותם של אזרחים להשתתף בדיון הציבורי ברשת ולהתבטא נגד אלימות משטרתית.