יו"ר הכנסת מסרב להציב עץ אשוח במשכן

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא נענה לבקשתו של ח״כ חנא סוייד (חד"ש) להציב עץ אשוח בכניסה למשכן הכנסת לרגל חג המולד. במכתב ששלח לח"כ סוייד כתב אדלשטיין כי אינו מתכוון להורות על הצבת עץ אשוח בכניסה למשכן. לדבריו "במענה לבקשתך כי הכנסת תציב בכניסה למשכן עץ אשוח לרגל חג המולד וראש השנה האזרחית, אתכבד להשיבך כי אין מניעה כי תציב עץ אשוח בלשכתך או כי סיעתך תציב עץ כאמור בחדר הסיעה אולם איני רואה לנכון להורות על הצבת עץ אשוח כמבוקש בפנייתך".  


ח"כ סוייד הביע אכזבה מסירובו של יו"ר הכנסת ואמר בתגובה כי "פנייתי באה בעקבות מקרה שהיה במכללת צפת שבו מנעו מסטודנטים נוצרים להציב עץ אשוח בכניסה למעונות, בנוסף למקרים אחרים שבהם ביטוים רב תרבותיים נמנעים מהמרחב הציבורי. רציתי שעץ אשוח יוצב דווקא בכנסת שמייצגת את כל קבוצות האוכלוסייה".

2013-12-23_203935

עץ אשוח בבית לחם מעוטר ברימוני גז שהושלכו על ידי כוחות הכיבוש לעבר מפגינים פלסטינים וישראלים נגד הכיבוש (צילום: אקטיבסטילס)


ח"כ סוייד הוסיף כי הוא אינו זקוק לאישור של יושב ראש הכנסת להציב עץ אשוח בחדרו וגם אין לו כוונה לעשות זאת. "אני לא אציב בלשכתי עץ אשוח. אני לא דתי במיוחד. אבל זה היה יכול להיות הזדמנות ליו"ר הכנסת. אני לא רואה בזה סמל לאומי. נכון שישראל היא מדינה יהודית, אז מה אנחנו איראן היהודית? עץ האשוח הוא לא ביטוי לאומי. מציבים אותו מסין ועד לאסלקה". לדבריו "לא מדובר בניסיון התגרות או התרסה והוא הזכיר כי בקונגרס בארצות הברית נהוג להציב חנוכייה בחג החנוכה ולא לקיים דיונים בראש השנה היהודי וביום הכיפורים. לזה יקרא רב תרבותיות ופלורליזם אמיתי וכיבוד של הזולת". בשבוע שעבר פנה יו"ר סיעת חד"ש, ח"כ סויידליו"ר הכנסת אדלשטיין בבקשה להציב עץ אשוח בכניסה למשכן הכנסת או במקום מרכזי אחר לקראת חג המולד אותו מציינים האזרחים בני העדה הנוצרית. ח"כ סוייד כתב כי הוא רואה בהצבת עץ אשוח מחווה כלפי חברי הכנסת והאזרחים הנוצרים בישראל וסמל להתחברות לעולם הנוצרי בכלל. כמו כן, לדבריו "יהודים רבים נוהגים להציב עץ אשוח בתקופת חגים זו בארצות מולדתם". הוא הוסיף כי "הצבת עץ אשוח בבית הנבחרים היא אמירה ברורה נגד ההסתה ומעשי הוונדליזם השונים שנעשו נגד כנסיות ומסגדים כאחד על ידי גורמים קיצוניים".