יו"ר ארגון העיתונאים: תלונות שהוגשו במח"ש על אלימות שוטרים נותרו ללא מענה

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון מיוחד בנושא האלימות המשטרתית נגד העיתונאים, בעקבות הפגנת האלפים נגד הסיפוח והכיבוש שנערכה בכיכר רבין בה הוכה צלם "הארץ" תומר אפלבאום. בדיון השתתפו, בין היתר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת), ח"כ תמר זנדברג (מרצ), ח״כ משה ארבל (ש"ס), יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי שיזם את הדיון ותת ניצב סיגל טולדו, דוברת משטרת ישראל.

אלימות כלפי מפגינים בתום הפגנת האלפים נגד הסיפוח והכיבוש שנערכה בכיכר רבין (צילום: אקטיבסטילס)

טרצ'יצקי אמר, "החלחול לשטח ובעיקר לשוטרים חייב לבוא לידי ביטוי באמצעות חינוך. שכל שוטר וקצין יידע מה תפקיד העיתונות ואיך זה אמור לפגוש אותו ביומיום. יבין שלא צריך לשים עיתונאים מאחורי גדר, שעיתונאי לא בא להפריע לעבודה, שהעיתונאי בא לשרת את הציבור". "החלק השני הוא ענישה. לא יכול להיות ששוטר שתופס עיתונאי מרביץ לו ומפעיל אלימות בלתי מידתית, והכל מתוסרט בווידאו, וזה קורה אחת לשבועייםחודש, ואף שוטר לא נענש. אני לא מאמין גדול בענישה, אבל כשזה הופך לעניין שיטתי זו הדרך הכי משמעותית כדי להעביר את המסר שזה לא מקובל", הדגיש.

לדבריו, "לדאבוננו עיתונאים לא ששים ללכת להתלונן במח"ש. עיתונאים שכן הגישו תלונה, כמו יאיר שרקי שליווינו, התלונה נסגרה בלי כלום למרות שמקרה האלימות תועד. אני לא מכיר שום תלונה שהגיעה לכדי ענישה. הפגיעה בתומר אפלבאום היא לא רק פגיעה בו, זו פגיעה בציבור הישראלי שזכאי וחייב לדעת מה קורה בהפגנות האלה".

ח"כ ג'בארין הוסיף ש"כל מי שרואה את סרטון הפגיעה בתומר הצלם, צריך להזדעזע. אבל כמעט ולא היו לכך השלכות חוץ מתלונה למח"ש. לא התקיים דיון בחברה. הייתה כאן פגיעה מכוונת בצלם. המצב מאד מטריד, ומתקשר לאלימות המשטרה. כל ההנחיות והנוהל, בפועל נכשלו. אני מקבל תלונות על ממש הטרדת עיתונאים פלשתינים במזרח ירושלים. מזמינים אותם לחקירה על סיקור". חברו לסיעה, ח"כ עסאקלה טען "יש סיבה למה המשטרה נוהגת באלימות דווקא כלפי הפגנות של קבוצות מיעוט בזמן שמתחבקים עם מתנחלים שתוקפים פלסטינים, יש סיבה למה רודפים שמאלנים ונטפלים לאנשי תקשורת, יש סיבה למה המשטרה חושבת שזה לגיטימי לדכא הפגנות בכוח ולרדוף מפגינים גם אחרי ההפגנה בלי לתת דין וחשבון. זו הרי התוכנית". יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה את הדיון ואמרה "חייבים לשפר את נוהל העבודה הקיים בין המשטרה לצוותי תקשורת שבאים לסקר, ולהקים מנגנון שיוכל לטפל און ליין בתלונות. יש להגביר את צוותי דוברות המשטרה בשטח, על מנת שיסייעו לגשר בין המשטרה לצוותי תקשורת בשטח. הוועדה דורשת ממח"ש נתונים מפולחים על אלימות כלפי אנשי תקשורת וסטטוס הטיפול בתלונות אלה".

על הפגנת האלפים נגד הסיפוח שנערכה בכיכר רבין בתלאביב, בשער הקדמי ובשער האחורי של גיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/06/G24_2020.pdf