יוזמה של ח"כ כסיף: ללא תחבורה ציבורית יש לאסור נסיעה ברכבי השרים בשבת

בכוונתו של ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) להגיש הצעת חוק איסור שימוש ברכב ממשלתי לשרים וסגני שרים בשבתות ובחגים. אך מטרת החוק היא אינה דווקא שמירת על מצוות היהדות האורתודוקסית. במסמך כתב כסיף: "מטרת חוק זה היא לאסור על שרים וסגני שרים לעשות שימוש ברכב ממשלתי בימי שבת וחג, כל עוד לא ניתנת האפשרות לשימוש בתחבורה ציבורית בימים אלה".

צילום מתוך קמפיין ציבורי של "ישראל חופשית"

 

בדברי ההסבר להצעת חוק נכתב: "מטרת הצעת חוק זו היא לקבוע כי ייאסר על שרים וסגני שרים לעשות שימוש ברכבם הממשלתי בימי שבת וחג כל עוד אין בישראל תחבורה ציבורית נגישה בימים אלה. במציאות הקיימת היום, כאשר ברוב המקומות בישראל אין תנועה של תחבורה ציבורית מערב שבת ועד מוצאי שבת וימי החג, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת. זכותם לחופש תנועה נשללת למשך 24 שעות בכל שבוע, בלא שום הסבר סביר".

ועוד: "על חברי הממשלה לגלות אחריות ודוגמה אישית ולהשבית את רכבם הממשלתי, אשר ממומן מכספי הציבור, ביום המנוחה השבועי ובימי חג, כל עוד הציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי אינו יכול להשתמש בתחבורה ציבורית בימים אלה, ובכך לפעול לצמצום אי-השוויון. יום השבת היה ויישאר יום המנוחה – זהו ערך יהודי וסוציאלי חשוב, אולם השאלה היא אם השבת תסמל את אי השוויון בין אזרחי ישראל ותהיה חסומה וכפויה או נוחה ומאפשרת לכולם".