יהודים בארגנטינה דורשים מארה"ב הסגרת סוכן מודיעין בעקבות חקירת הפיגוע בקהילה

יהודים מתקדמים בארגנטינה דורשים מארה"ב הסגרת סוכן מודיעין בעקבות חקירת הפיגוע הרצחני בקהילה ב-1994 בו מצאו את מותם עשרות ונפצעו מאות. הארגון "קריאה ארגנטינית יהודית" הגיש מכתב לשגריר ארצות הברית בבואנוס איירס, נח ממאט, בו פעיליו דורשים שממשלת ארצות הברית תשיב בחיוב לדרישות של רשויות ארגנטינה למצוא את מקום הימצאו של אנטוניו "חיימה" סטיוסו, לשעבר סוכן מודיעין בכיר מקומי ולהסגירו. יצוין שסטיוסו, עבר להתגורר בעיר מיאמי מייד לאחר מותו של התובע אלברטו ניסמן. נסיבות מותו של התובע ניסמן (רצח או התאבדות), שחקר במשך שנים רבות את הפיגוע נגד הקהילה היהודית, עדיין נחקרות על ידי רשויות המשפט הארגנטיניות.

2015-10-08_162235

הסוציולוג חורחה אלבאום (צילום מסך: הטלוויזיה הארגנטינית)

הארגון הוקם לאחרונה כביטוי חדש לייצוג של ארגנטינאים יהודים, עונה באופן זה להצעות שהתקבלו בהצבעה דמוקרטית באסיפה מכוננת שנערכה באחרונה; כאשר ייעודו הוא "להשתתף באופן פעיל במאבק למען האמת, הזיכרון והצדק עבור משפחות הקורבנות והשורדים של הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנה 1994 ועבור החברה הארגנטינית כולה". על המכתב חתמו מרסלו אורנשטיין וחורחה אלבאום, מראשי ההתארגנות.

יצוין שבשבוע שעבר פרסם הסוציולוג אלבאום, לשעבר מראשי הקהילה היהודית, כתבה שהתפרסמה בעיתון "פאחינה 12" הרואה אור בבואנוס איירס המייחס לאיל ההימורים האמריקאי ופטרונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדון אדלסון, ולעיתון "ישראל היום" קשרים כלכליים ממושכים עם אלברטו ניסמן, התובע שהופקד על חקירת פיגוע הטרור במרכז הקהילה היהודית בבואנוסאיירס ושנהרג בתחילת השנה. על פי הכתבה בארבע השנים האחרונות לחייו קיבל ניסמן מ"ישראל היום" כ-280 אלף דולר עבור "השתתפות בכנסים". "גורמים בכירים ב'ישראל היום' הסבירו כי הכספים הועברו לניסמן כתגמול בגין השתתפותו בכנסים, אף שלא נמצא תיעוד של השתתפותו באירועים שקיים העיתון", טען מחבר הכתבה. לטענתו, ניסמן קיבל את הכספים במהלך השנים 2014-2010 באמצעות חשבון שנוהל בסניף בנק הפועלים בעיר קולוניה שבאורוגוואי סניף שנסגר באחרונה.

ניסמן, שמותו בירייה עורר חרושת של שמועות ותיאוריות סותרות וטרם פוענח, חקר בשנותיו האחרונות את הקשר האפשרי בין גורמי ממשל ארגנטינים ואיראנים, שלטענתו לקחו חלק בטיוח חקירת הפיגוע הקשה בבואנוסאיירס, שאירע בשנת 1994 וגבה את חייהם של 85 בניאדם. בתחילת השנה, לאחר מציאת גופתו בדירה שבה התגורר נמצאה במקום טיוטה של צו מעצר נגד נשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר ושר החוץ היהודי הקטור טימרמן. מוקדם יותר באותה שנה הגיע התובע הארגנטיני לביקור בישראל. בכתבה מתוארת מסכת של קשרים שלטענת המחבר התקיימו בין ניסמן לשורה של גורמים ישראליים ואמריקאיים שכביכול סייעו לשיתוף הפעולה שבגינו קיבל תשלום. עלפי התרחיש שתיאר אלבאום, גורמים כלכליים רבי עוצמה מארצותהברית ביקשו לפגוע בממשלת ארגנטינה באמצעות קשירתה לטיוח חקירת הפיגוע, וזאת על רקע שמיטת החובות שעליה הכריזה ארגנטינה כשנקלעה למשבר פיננסי.

לכתבה שפורסמה בעיתון "פאחינה 12":

http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-282693-2015-09-29.html