חקירת מצ"ח קבעה: שני נערים נהרגו מירי חי למרות שהצבא ירה לטענתו רק כדורי גומי

הפרקליטות הצבאית הודיע לפני מספר חודשים לבצלם על סגירת תיק החקירה אודות הריגתם של הנערים מוחמד ואוסייד קאדוס בכפר עיראק בורין במארס 2010. זאת לאחר חקירה שנמשכה חמש שנים ושממצאיה, כפי שדווחו על-ידי הפרקליטות, מופרכים לחלוטין: מחד נקבע כי החקירה העלתה כי הירי היחיד שבוצע באירוע היה של כדורי גומי, ומאידך אישרה החקירה כי הנערים, שאיש אינו חולק על-כך שנהרגו מירי הצבא, נפגעו מאש חיה. בעקבות מסקנות חסרות שחר אלה החליטה הפרקליטות שלא להעמיד איש לדין. בקשת בצלם לקבל את העתק תיק החקירה נדחתה. בצלם פנה בשנית וקבל על נימוק דחיית הבקשה, ורק בסוף מאי 2015 אושרה הבקשה עקרונית.

2015-07-10_193833

מימין לשמאל: מוחמד ואוסייד קאדוס (צילום: בצלם)

בני הדודים מוחמד קאדוס, בן 15, ואוסייד קאדוס, בן 17, נהרגו ב-20 במארס 2010 בכפר עיראק בורין הסמוך לשכם. במכתב, ששלח לבצלם ב-25 בפברואר האחרון רס"ן הראל וינברג, סגן הפרקליט לעניינים מבצעיים, נאמר כי החקירה העלתה שבעת האירוע, הירי היחיד שבוצע היה של סגן מפקד הגדוד, קצין בדרגת רס"ן, שירה לעבר "מספר מפרי סדר שהיו במרחק של 60-50 מטרים ממנו, ואשר יידו אבנים בצורה מאסיבית לעבר שלושת החיילים [בכוח]". כן נמסר שהממצאים הרפואיים העלו אמנם כי בני הדודים קאדוס נורו כנראה מאש חיה, אך החקירה לא הצליחה ליישב זאת עם טענתו של הקצין כי ירה במהלך האירוע רק כדורי מתכת מצופי גומי. לדברי הפרקליטות, כיוון שבנסיבות האירוע ירי כזה היה בהתאם לפקודות, לא היה מקום להעמיד לדין את הקצין. לבסוף נאמר גם כי הקצין ננזף פיקודית בעקבות האירוע, אך זאת לגבי כשלים בהתנהלותו לאחר הירי, ולא לגבי הירי עצמו.

חקירת המצ"ח של האירוע, בחינת התיק על-ידי הפרקליטות והשלמות החקירה של מצ"ח ארכו כמעט חמש שנים. ממצאי החקירה היו זהים כמעט לחלוטין לאלו שהעלה תחקיר הרמטכ"ל, שפורסם כחודש לאחר קרות האירוע. עובדה זו מעוררת תהיות קשות בדבר יעילותם ועצמאותם של תהליכי החקירה הממושכים ולגבי האפקטיביות שלהם. לדברי בצלם "התוצאות המופרכות ממחישות היטב את יכולות החקירה המוגבלות של מצ"ח. אכן, כפי שנכתב בהודעת הפרקליטות הצבאית, הממצאים הרפואיים מעידים כי בני הדודים קאדוס נהרגו, קרוב לוודאי, מירי חי. לפיכך, ראוי היה לבדוק באופן נמרץ וביקורתי את טענת הכוחות בשטח כי באירוע בוצע אך ורק ירי של כדורי מתכת מצופים גומי וכי הירי בוצע רק על-ידי הקצין. יתרה מכך, מתשובת הפרקליטות עולה כי אין חולק על כך שהשניים נהרגו מירי הצבא. לאור הממצאים המובהקים הללו, כישלונן של מצ"ח ושל הפרקליטות הצבאית בהתמודדות עם טענתו של הקצין היורה כי לא ירה ירי חי זועק לשמיים".

התחקיר שערך בצלם מוגבל לאמצעי החקירה העומדים לרשות הארגון: גביית עדויות מעדי ראיה פלסטינים ובינלאומיים, בחינת מסמכים רפואיים הנמצאים ברשות משפחות ההרוגים וכדומה. למצ"ח לעומת זאת הייתה נגישות, מכוח חוק, לכל חייל שהיה בזירה, לכל כלי הנשק ועוד ועוד. מטבע הדברים, חשודים בעבירות על החוק לא ימהרו תמיד להפליל את עצמם מרצונם או לחשוף את מלוא המידע שברשותם. "מצופה מרשות חקירה לדעת כיצד להתמודד עם עדויות שקר של חשודים ושל עדי ראייה ולהגיע לחקר האמת, ודאי וודאי כשברשותה ראיות תומכות", נמסר מבצלם.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/accountability/20150709_qadus_case_closed