חצי מיליון הפגינו בארגנטינה נגד הנשיא מיליי ולציון 48 שנה להפיכה הצבאית הרצחנית

יותר חצי מיליון אזרחים הפגינו אתמול (ראשון) ברחבי ארגנטינה לציון 48 שנה להפיכה הצבאית הפרו-אמריקאית העקובה מדם ונגד הנשיא חאבייר מיליי הימני קיצוני. מאז תום המשטר הצבאי ב-1983 נערכות עצרות והפגנות לציון ה-24 במרס 1976, יום ההפיכה הצבאית. חרף עשרות השנים שעברו מאז, ההפגנות שנערכו אתמול היו הגדולות מכולן.

לראשונה, כלל האיגודים המקצועיים לקחו פעיל במחאות, לצד אמהות כיכר מאי, סבתות כיכר מאי, ארגוני זכויות אדם, תנועות נשים, כל מפלגות השמאל – ביניהן המפלגה הקומוניסטית והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית, תנועות חברתיות, ארגוני המובטלים, ועדות עממיות והתארגנויות חברתיות שכונתיות וארגוני הלהט"ב. כמדי שנה הצטרפו לצועדים חברי האיקו"ף  והקריאה הארגנטינית-היהודית של פעילי הששאל היהודים.

ברחבי ארגנטינה נערכו כמאה הפגנות ועצרות המוניות, הגדולה התקיימה בכיכר מאי במרכז הבירה בואנוס איירס מול ארמון הנשיאות "הבית הוורוד". אחת המפגינות, לוסיה גרסיה איציקסון שהוריה נחטפו ונרצחו בעת הדיקטטורה הצבאית, הסבירה לכתב העיתון הבריטי "גרדיאן" את הסיבה לכך שדווקא השנה נרשם שיא במספר המפגינים, רובם צעירים שנולדו שנים רבות לאחר תום המשטר הצבאי. "אנחנו מאוד מודאגים מהתנהגותו של הנשיא וצוותו. הם עוסקים בהכחשת פשעי הגנרלים והטרור הממלכתי של אותן השנים. מעבר לעמדותיי הפוליטיות ולמעורבות האישית בהגנה על זכויות אדם, הממשלה פועלת מפורשות כדי לפגוע בדמוקרטיה".

אכן, שעות לפני תחילת האירועים לשכת הנשיא מיליי, שנכנס לתפקידו בדצמבר אשתקד, הפיץ סרטון בן 13 דקות המכחיש העובדה ש-30 אלף פעילים נרצחו בעת השלטון הצבאי. עוד נאמר בסרטון שבשנות החונטה הצבאית "התחוללה מלחמה בארגנטינה ובה התחוללו מספר אירועים חריגים בשני צדי המתרס". עוד טוענת הלשכה שארגוני זכויות אדם שהוקמו על ידי שורדי מחנות הצבא וקרובי הנרצחים והנעדרים הם "רודפי בצע וכל עניינם לגרוף כספים רבים ככל האפשר".

יצוין שהנשיא אמר בנאומו הראשון בפני חברי הקונגרס כי הוא נחוש לקדם את הרפורמות הקפיטליסטיות הניאו-ליברליות "עם תמיכה פוליטית – או בלעדיה". בנאום חריף, הוסיף מיליי: "אנחנו הולכים לשנות את המדינה לטובה, עם או בלי תמיכה של מנהיגים פוליטיים – באמצעות כל המשאבים הפוליטיים העומדים לרשות הממשלה". בהמשך, הזהיר את חברי הקונגרס: "אם אתם מחפשים עימות, אתם תקבלו עימות". לעת עתה, הקונגרס טרם אישר חבילה של יותר מ-600 חוקים ותיקון חוקים שניסחו על ידי היועצים המשפטיים של התאגידים הגדולים ומטרתם: הפרטה מסיבית, פגיעה בזכויות העובדים, קיצוצים בשכר, פיטורים של מאות אלפים וכרסום זכויות דמוקרטיות – בהן חופש ההפגנה וההתאגדות.

מיליי שהבטיח "לשנות את המדינה" הואשם בחודש שעבר בצביעות לאחר שסידר לעצמו העלאה משמעותית בשכר תוך כדי דחיפה צעדי צנע חריפים כלפי העובדים והגמלאים, בשערורייה שמזעזעת את ממשלתו הימנית. באופוזיציה בארגנטינה תקפו את מיליי ושיתפו ברשתות החברתיות פרטים המראים כי הוא העלה את השכר החודשי שלו בחודש שעבר ליותר מ-7,000 דולר – עלייה של 48% מינואר. יממה לאחר מכן, מיליי אמר בראיון טלוויזיה כי הורה על פיטורי שר העבודה, עומר יאסין, בשל השערורייה והודה כי העלאת השכר לו ולבכירי הממשלה בעת הזו היא "טעות שלא היתה צריכה להיעשות".