חצי מיליון בהפגנות נגד טרמאפ בוושינגטון; הפגנות בכל העולם ובתל-אביב

על פי הערכת הרשויות יותר מחצי מיליון בני אדם השתתפו הערב (שבת) בצעדת הנשים נגד הנשיא החדש דונלד טראמפ. מדובר במספר הכפול מההערכות הראשונות. הפגנות נוספות נגד התבטאויות הנשיא במהלך הקמפיין כלפי נשים, מהגרים ומוסלמים, כמו גם הטענות נגדו להטרדה מינית, נערכות ביותר מ-600 מוקדים ברחבי העולם.

גם טקס השבעתו של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ באזור גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה התמלא אתמול לא רק בתומכיו אלא גם במפגינים רבים, שהגיעו למחות על כניסתו של איל ההון השנוי במחלוקת לתפקיד. על כך מוסרת רשת הטלוויזיה "טלסור". לצד החגיגות של הנשיא הימני קיצוני הטרי, נמשכו הלילה העימותים בין מפגינים לאנשי כוחות הביטחון בוושינגטון, במהלכם נעצרו לפחות 217 בני אדם ונפצעו שישה שוטרים. במסגרת המחאות השליכו המפגינים אבנים לעבר סניפים של מקדונלד'ס, סטארבקס ובנק אוף אמריקה, וניפצו את שמשותיהם. "גז פלפל ואמצעים אחרים שימשו להשיג שליטה על פורעי החוק ולהגן על בני אדם ורכוש", נמסר בהודעת המשטרה בוושינגטון. ההפגנות האלימות ביותר פרצו בלב העיר, ברחוב קיו שבו מרוכזים משרדי הלוביסטים הגדולים בוושינגטון, וברחובות סמוכים, במרחק כ-2 קילומטר מאתר ההשבעה.

2017-01-21_235531

מפגינים בוושינגטון, אתמול, נגד טרמאפ (צילום: טלסור)

הפגנות מחאה נוספות נגד הנשיא הנכנס נערכו ברחבי ארה"ב, בין היתר בניו יורק, סיאטל, דאלאס, שיקגו ופורטלנד, והן בערים כמו לונדון, פאריס, מדריד, ברלין והונג קונג ועוד. ההפגנה בוושינגטון הבירה הייתה אחת ממספר אירועים דומים שנערכו בימים האחרונים, ובכלל זה הפגנת תנועת "יוניטי (Unity) "שנערכה ביום חמישי מחוץ למלון "טראמפ אינטרנשיונל" בניו יורק, שבה השתתפו השחקנים רוברט דה נירו, סאלי פילד ומארק רופלו.. רבבות בני אדם הגיעו לעצרת מחאה נגד הנשיא הנכנס טראמפ מול מלון היוקרה שבבעלותו באפר ווסט סייד שבמנהטן. העצרת, שאורגנה על ידי הבמאי התיעודי מייקל מור והארגון הסביבתי גרינפיס, כללה שורה ארוכה של נאומים של כוכבים הוליוודיים, פוליטיקאים בכירים במפלגה הדמוקרטית וכן אזרחים מודאגים ובהם מהגר בלתיחוקי לשעבר המגדיר את עצמו כ"קוויר לטיני״" ואקטיביסטים שנשבעו להיאבק בכל כוחם נגד טראמפ ושותפיו.

ההפגנה הגדולה ביותר מתוך 22 ההפגנות שאושרו בבירה, מתוכננת להתקיים הערב (מוצ"ש) ועשויה לעשות היסטוריה כשצעדת הנשים לוושינגטון צפויה למשוך 200 אלף צועדים ברחובות הבירה היקף שהיסטוריון טקסי ההשבעה. ג'ים בנדאטאומר אמר שיכול לשבור שיאים. "זהו אירוע שראוי לשים לב אליו, אם אכן יירשמו מספרים כאלו, והוא יהיה גדול מכל הפגנה בטקס השבעה של נשיא אמריקאי אי פעם". יצוין שהערב תתקיים הפגנת מחאה גם מול שגרירות ארה"ב תלאביב, ברחוב הירקון 71, בשעה 20:00.

במקביל, "הליגה נגד השמצה" מתחה ביקורת על השימוש של נשיא ארצות הברית הנכנס, דונלד טראמפ, בביטוי "אמריקה תחילה" בנאום השבעתו. כך דיווח ה"גרדיאן" הבריטי. על פי הדיווח, הביקורת היא משום שמקור הביטוי הוא בתנועה למניעת התערבות ארה"ב במלחמת העולם השנייה, שאותה הובילו אמריקנים שתמכו בנאצים ואף הואשמו באנטישמיות. בשנת 1941, דובר ה"וועד לאמריקה תחילה", צ'ארלס לינדברג, אמר בפני קהל באיווה כי "הגזעים היהודים והבריטים מנסים לגרור את ארה"ב למלחמת העולם השנייה מסיבות לא אמריקניות".