ח"כ תומא-סלימאן: ממשלת ישראל סוגרת פערים מגדריים על ידי הורדת שכר הגברים

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה ביום שלישי דיון בנושא עתיד תעסוקת הנשים בישראל. יושבראש הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), פתחה את הדיון ואמרה "ברור כי ללא נשים לא יהיה עתיד ולא תהיה עסוקה. בישיבה זו ננסה להסתכל קדימה, במטרה לשלב נשים בדרגים גבוהים ובמקצועות שיש מקום להתפתח בהם, ולא רק במשרות שנותנת לנו שכר מינימום. יש צורך בשינוי מדיניות וראייה ברורה איך להצליח לשלב נשים בהובלת הכלכלה ולשנות את פני החברה, כי ללא קידום נשים לא נהיה חברה מתוקנת ולא נהנה משיפור סוציואקונומי".

2016-02-04_194435

בדיון אמרה הדס פוקס ממרכז טאוב כי "נשים יהודיות מועסקות באחוזים דומים לגברים יהודים, לעומת נשים ערביות שאינן מועסקות באחוזים דומים לגברים ערביים. יש פערי שכר משמעותיים בין נשים לגברים בעיקר בשל אחוזי המשרה, אך ישראל ממוצעת בפערי השכר בין נשים לגברים". על כך העירה יו"ר הוועדה כי אם יש התקרבות בפערי השכר, "הרי שזה בגלל שחיקת שכרם של הגברים, ולא שיפור בשכר הנשים".


עו"ד שלי דביר משותפות קואליציות ארגוני נשים לצדק תעסוקתי, הוסיפה שב"רוב העסקים הקטנים בבעלות נשים לא זוכים במכרזים שונים. החוק מחייב מתן העדפה מתקנת לעסק בבעלות אישה במכרז אם יש שוויון בין הצעות נבחרות, אך מעולם לא השתמשו בחוק הזה. נשים לא יודעות לבקש ולהפעיל את התנאים שיסייעו להן". לדברי סאוסן תומא מעמותת נשים ונערות נגד אלימות: "הסטטיסטיקה מדברות על עליה בהעסקת נשים, אך היא לא קיימת בשטח. עלפי הנתונים, הייתה ירידה בקליטת נשים ערביות בשירות המדינה, אשר מהוות רק 3%, ויש להעלות את אחוז ייצוג זה". ח"כ תומאסלימאן הדגישה ש"לא קיימות תוכניות להסבת אקדמאיות באוכלוסייה הערבית, כמו הסבה לעבודה סוציאלית, לאחיות, לפסיכולוגיה. יש עודף של נשים ערביות שיש להן תעודות ההוראה ומעט משרות. בגלל מיעוט תקציבים לבתיה"ס הערביים, אין מספיק כיתות, ולא נוצרים להן מקומות עבודה, ולמרות שבתי ספר יהודיים יש מחסור במורים לא משבצים בהם מורים ערביים".


היו"ר תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "ממשלת ישראל סוגרת פערים כך שהיא מורידה את הגברים ולא מעלה את החברה כולה. הממשלה נותנת אפשרות לקיפוח זכויות ולא מיישמת את החלטותיה שלה. לא נפתור זאת ולא נגיע לשום מקום ללא שינוי מהותי במדיניות הכלכלית בכלל וכלפי נשים בפרט". "אפעל עם עמיר פרץ לשלב את השינוי של העדפה המתקנת בוועדות המכרזים והגדרות מדויקות מתי מפעילים את ההעדפה המתקנת, ונפעל כולנו לשינויים שיפרצו דרך לעוד נשים, גם לפרנסה בכבוד וגם לפיתוח קריירה", הדגישה.