ח"כ תומא-סלימאן: הפוגרומים נגד ערבים נמשכים ומקורם בממשלת הימין

"הפוגרומים ממשיכים והמתנחלים מגייסים עוד ציבורים לתקיפת ערבים והתפרעויות פשיסטיות. הגזענות הזו לא יכולה לעבור בשתיקה המקור שלה הוא בממשלת הימין", כך אמרה הבוקר (שישי) ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) בעקבות התקיפות של צעירים מההתנחלויות כלפי פלסטינים.

צעירים תקפו הלילה רכב ובו נוסעים ערבים באזור צומת בר אילן בירושלים. בתיעוד התקרית נראים הצעירים הערבים מותקפים באלות, באבנים ובקרשיםומנסים להימלט עם רכבם מהמקום. התקרית האלימה התרחשה באזור שבו התקיימה מוקדם יותר הפגנה על מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בשטחים הפלסטינים הכבושים. לדברי יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) "מזה שבועות אנחנו חשופים למתקפות אלימות של המוני נערי גבעות זועמים. אתמול בערב היה ניסיון לינץ׳ נוסף בערבים. המשטרה משקשקת והשרים נעלמים כשמדובר בבוחרים שלהם. כל מי שתורם ללגיטימציה של הכנופיות הלאומניות האלה מקרב אותנו לרצח נוסף כמו זה של אבו ח׳דיר או דוואבשה".

נוער הגבעות משתולל, השבוע, בירושלים (צילום: משטרת ישראל)

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף "הידיים ידי מתנחלים, אך התרת הדם בעשרת הימים האחרונים הוחלטה בדרגים הגבוהים ביותר. יש הרבה מה להגיד על חלאות האדם המנסים לרצוח ערבים עוברי אורח, אך חשוב מכך להגיד כי הם זוכים לגיבוי מוחלט של נתניהו ושריו אשר אף טרחו להתחנף לתנועה הבזויה שלהם מאז מותו של החשוד בטרור אהוביה סנדק". לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) "התמונות של הפוגרומים בפלסטינים ברחובות ירושלים מזעזעות. אבל לא פחות מזעזע מכך הרוח הגבית שנותנת הממשלה לאלימות המתנחלים שהיא בבחינת התרת דמם של הפלסטינים".

יל הפורענות בירושלים החל בגשר המיתרים, שם התקיימה מחאה על מותו של סנדק ונרשמו עימותים עם המשטרה. בשלב הבא ההפגנה פוזרה והמחאה עברה לרחוב בר אילן, שם הצטרפו אל המפגינים גם חרדים. גם ההפגנה זו פוזרה והתחדשה סמוך ל-03:00 לפנות בוקר, כש-150 חרדים החלו להתפרע ברחוב בר אילן במחאה על עבודות הרחבת מסילת הרכבת הקלה בירושלים. לאורך כל הערב הותקפו 10 מכוניות באזור רחוב בר אילן, ברובן נסעו נהגים או נוסעים ערבים. ארבעה כלי רכב וניידות של המשטרה ניזוקו בהפגנות. נזק נגרם למכוניות אזרחיות, לאוטובוסים ולעמודי תאורה, ועגלות אשפה הוצתו.

יצוין שבעשרת הימים האחרונים תיעד ארגון יש דין יותר מ-25 אירועים שבהם תקפו ישראלים פלסטינים ופגעו ברכושם. מנכ"ל יש דין, ליאור עמיחי, מסר: "במקום לעצור את הפורעים, משטרת ישראל והצבא מאפשרים לאזרחים ישראלים להשתולל ולפגוע בחפים מפשע. במילים אחרות, כנופיות אלימות משתוללות ופוגעות באוכלוסייה חסרת מעמד ואזרחות. הם עושים זאת כי הם יודעים שהם חסינים ושהצבא עומד לצידם. כך מתפקד משטר אפרטהייד אלים".