ח"כ תומא סלימאן בעקבות הרצח של האם ובתה ברמלה: בעשור האחרון נרצחו יותר ממאה נשים ערביות

בעקבות הרצח של אם ובתה, נרימאן אלמוגרבי וסונדוס שמרוך, השבוע ברמלה, פנתה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת, ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, בדרישה להיפגש עמו בדחיפות. ח"כ תומא סלימאן תדרוש מארדן להפעיל מחדש תוכנית שיושמה בעבר ברמלה כניסוי והביאה לירידה במספר מקרי הרצח בעיר. המשטרה הגבירה אז את הפיקוח על חשודים באיומים ועצרה אותם בעילות אחרות, כמו החזקת סמים או נשק. כן התהדקו שיתוף הפעולה והמידע בין המשטרה, שירותי הרווחה ועמותות המגנות על נשים מאוימות.

2015-11-20_202148

ח"כ תומא סלימאן בהפגנה שנערכה לפני שבועיים בעיר טירה בעקבות הרצח של המורה סוהא מנצור, תושבת העיר (צילום: אל אתיחאד)

כמו כן, ביום שני הקרוב תתכנס ועדה ביןמשרדית שדנה במאבק באלימות נגד נשים, ונציגי המשרדים צפויים להציג בפניה את המלצותיהם. בדיון שקיימה ועדת הפנים של הכנסת בעקבות רצח ביסאן אבו גאנם לפני כשנה הוזכרה העובדה שבתחנת המשטרה רמלהלוד אין חוקרים דוברי ערבית, לצד חשש של עובדים סוציאליים ערבים לעבוד במחלקות המטפלות במקרי אלימות במשפחה ביישובים ערביים, מה שעלול להרתיע נשים מלהתלונן.

תומא סלימאן ציינה כי בעשור האחרון נרצחו יותר ממאה נשים ערביות. "הן נרצחו בגלל היותן נשים, בגלל שאנחנו חיים בחברה פטריארכלית שבה הגברים רוצים להשליט סדר מבלי שאף אשה תעז להתנגד. לו היינו חיים במדינה מתוקנת, החברה הזו לא היתה ממשיכה להתקיים כשהרשויות עומדות מהצד. לא יכול להיות שבשנת 2015 נשים נרצחות באמצע הלילה מבלי שהרשויות המופקדות על שלומן יספקו להן מענה. נדרשת תגובה בלתי מתפשרת של המשטרה כדי למנוע את הרצח הבא". מאז תחילת השנה 14 נשים שנרצחו שמונה מהן ערביות.

יצוין שח"כ תומא סלימאן ניהלה עד שנבחרה לכנסת מקלטים לנשים מוכות במגזר הערבי, הוסיפה "המחדל של הרשויות והמשטרה נותן לעבריינים המתועבים את מרווח הפעולה. החשוד ברציחתן של נרימאן וסונדוס שוחרר ממעצר למרות שהוא חשוד ברצח של אישה נוספת בשנה שעברה, ולמרות שהמנוחות דיווחו למשטרה כי חייהן בסכנה. כך זה בעוד שורה של מקרים".