ח"כ עאידה תומא-סלימאן: אינתיפאדה היא התקוממות עממית לגיטימית

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) פרסמה הודעה (שלישי) הודעה שבה נאמר כי פירוש המלה "אינתיפאדה" היא התקוממות עממית וככזאת היא לגיטימית. הודעתה של תומאסלימאן באה על רקע פרסום דברי השופט סלים ג'ובראן בדעת המיעוט שלו בעניין מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח' ראאד סלאח. "למרות הפריימנג האלים שעברה המלה 'אינתיפאדה' בחברה והתקשורת הישראלית, אינתיפאדה בערבית משמעה התקוממות, והתקוממות מטבעה היא עניין עממי, עניין של מאבק ובמקרה שבנדון הנה קריאה להגנה על מקום קדוש שנמצא תחת כיבוש", כתבה חברת הכנסת מההנהגה הקומוניסטית בהודעה.

2016-04-20_185742

עם פלסטיני תחת כיבוש: הפגנה של תושבי הכפר אלזעים למען פתיחת השער בחומת ההפרדה בכביש המוליך לירושלים, מאי 2015 (צילום: אקטיבסטילס)

בהמשך הדגישה תומאסלימאן כי "להתקומם נגד הכיבוש זו עמדה ופעולה לגיטימית וטבעית לפי אמות מידה מוסריים אוניברסליים, לפי השכל הישר, ולפי הדין הבינלאומי". לכן, לדבריה, "אין כל פסול בדעתו ועמדתו של השופט ג'ובראן, כמשפטן בכיר שמתמצא בדין הבינלאומי. מה שלא טבעי שהממשלה ודעת הקהל בישראל אינן מכירות בכך שיש כיבוש, ושכמו בכל מקום אחר, יש זכות לעם שחי תחת כיבוש להתנגד לו ולהתקומם נגדו". תומאסלימאן הזהירה "מכל ניסיון להפוך את אמירת השופט ג'ובראן שנאמרה מתוקף מתפקידו לתירוץ להסתה נגדו".

השבוע דחה הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון את ערעורו של סלאח על הרשעתו בעבירת הסתה, אך קיצרו את עונשו מ-11 לתשעה חודשי מאסר. השופט ג'ובראן סבר בדעת מיעוט כי יש לזכות את סלאח מהסתה לאלימות. הוא התייחס לקריאתו של מנהיג הפלג הצפוני לאינתיפאדה איסלאמיתערבית כתמיכה במסגד אלאקצא וכתב: "ישנה חשיבות רבה לאוניברסאליות של הקהל הנמען בדרשה בהבנת משמעותם של כלל הדברים האמורים לעיל". גו'בראן הוסיף כי "העובדה שהמבקש לא דיבר אל קהל ספציפי, להוט ופוליטי, אלא אל קהל כללי בכל רחבי העולם מפחיתה מספציפיות הקריאה, וכפועל יוצא מפחיתה את האפשרות כי קריאה זו תביא כאפשרות ממשית לעשיית מעשה אלימות". בהמשך כתב השופט ג'ובראן: "בהקבלה גסה, כשם שהאוניברסאליות של הקריאות הרווחות ל"שלום עולמי" מפחיתות מהיתכנות השפעתה של הקריאה להבאה לשלום, כך גם אני סבור כי אין בקריאות כלליות ל'אינתיפאדה עולמית' כדי להביא באופן ממשי לאלימות".