ח"כ כסיף דורש שמפעלי ים המלח המופרטים ישלמו למדינה חוב של 65 מיליון שקל

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) דרש אתמול (שני) בוועדת הכלכלה של הכנסת לחייב את מפעלי ים המלח, חברה מופרטת בבעלות כי"ל שבשליטת איל ההון תושב לונדון עידן עופר – לשלם חוב של יותר מ-65 מיליון שקל למדינה בגין שימוש שהיא עושה במי ים המלח. נציגי הוועדה התעמתו עם נציגי משרד המשפטים, שקבעו שאין לגבות את החוב בגלל סתירה בין שני חוקים. כך נוצר מצב שמפעלי ים המלח לא ישלמו נכון לעכשיו את הסכום שעשוי היה להוביל לירידה בתעריפי המים של הציבור.

בריכות אידוי ומתקני הפקה ושינוע אשלג במפעלי ים המלח (צילום: ויקימדיה)

 

את הדיון יזם ח"כ כסיף אחרי שמשרד המשפטים פרסם תמצית חוות דעת שבה נכתב כי המדינה לא יכולה לגבות את החוב. הסוגייה החלה ב-2017, אחרי שתוקן חוק משק המים, שקבע שניתן לגבות כסף על שימוש במים שהופקו בים המלח – בניגוד למצב הקודם שבו ניתן היה לגבות דמי הפקה רק על מים שפירים.

חברי הכנסת כעסו על כך שמשרד המשפטים פרסם לציבור רק את תמצית חוות הדעת שלו ולא את חוות הדעת המלאה, בטענה שמדובר ב"חוות דעת משפטית פנימית". כסיף כינה את הטענה הזו "מופרכת", וגם חברי הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) ומוסי רז (מרצ) קראו למשרד המשפטים לפרסם את מלוא חוות הדעת. כסיף גם ערער על הקביעה שבחוות הדעת, ואמר שלפי חוק המים יש לגבות את החוב, וכי הפרשנות שניתנה לקביעה שלפיה חוק הזיכיון גובר על חוק המים אינה נכונה. עוד הוא אמר כי אי-גביית הסכום פוגעת בעיקרון "הצדק החלוקתי והצדק הסביבתי".

גם ארגונים סביבתיים שהשתתפו בדיון, כמו האגודה לאיכות השלטון, לובי 99 ואדם טבע ודין, שניהלו את המאבק למען גביית הסכום, אמרו כי הפרשנות מוטעית וכי יש לפרסם את חוות הדעת במלואה. מרב דוד, סמנכ"לית לובי 99, התייחסה בדיון גם לסוגיות נוספות שקשורות בכי"ל, כמו הסירוב של החברה לשלם מס רווחי יתר על פעילותה במישור רותם, או האפשרות כי זיכיון החברה במישור רותם יוארך בשלוש שנים נוספות ללא תמורה. "הפרשנות המשפטית פועלת איכשהו תמיד לטובת החברה ולא לטובת הציבור", הדגישה.

אחרי הדיון בוועדה אמר עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, כי "מדובר לכאורה בהחלטה לא חוקית של רשות המים, לאור העובדה שים המלח הוא מקור מים ציבורי אשר חוק המים חל עליו, כפי שקבע זה מכבר בית הדין למים. החלטה זו היא בעלת משמעות עבור כל אחד מאיתנו, כי התשלום היה מוזיל את תעריפי המים במשק". עוד אמר כי הארגון יעתור לבג"ץ נגד מפעלי ים המלח ורשות המים בדרישה לגבות את התשלום.