בחירות בפורטוגל: הקומוניסטים הפילו את הממשלה בגלל הצעת התקציב הניאו-ליברלית

אנה מנדס גודיניו, המכהנת בממשלת פורטוגל כשרת העבודה מטעם המפלגה הסוציאליסטית, עומדת מאחורי הצעת חוק חשובה שאושרה לאחרונה בפרלמנט: "הזכות להתנתק". החוק מעגן את זכותם של עובדים מהבית להתנתק מעבודתם מחוץ לשעות העבודה, ובכך ולשמור על הפרדה ברורה בין זמן עבודה לזמן פנאי. אך זמן קצר לאחר החקיקה המתקדמת נפלה הממשלה, על רקע התנגדות סיעות השמאל בקואליציה להצעת התקציב לשנת 2022. המפלגה הקומוניסטית הפורטוגלית ו"גוש השמאל", שתמכו עד כה בממשלה בראשות המפלגה הסוציאליסטית, משכו את תמיכתן והפילו את הממשלה על רקע התקציב. לדברי המפלגה הקומוניסטית, "פורטוגל סובלת כיום משכר ומקצבאות נמוכים, מאבטלה גבוהה, מהתייקרויות של הדלק, הדיור והמזון, מצמצום ענפי התעשייה, מהחלשת השירותים החברתיים, ומכניעה לאינטרסים של תאגידים גדולים".

אסיפה פומבית של המפלגה הקומוניסטית בעיר ליסבון: "לצידך – לאורך השנה", 9 בנובמבר 2021 (צילום: שבועון אבנצ'י)

 

ממשלת המיעוט של אנטוניו קושטה מהמפלגה הסוציאליסטית החזיקה מעמד מאז 2015, בזכות קואליציה עם המפלגה הקומוניסטית וגוש השמאל. בזכות תמיכת סיעות השמאל הצליחה פורטוגל, עד כה, להדוף את הגזירות הכלכליות שכפה האיחוד האירופי על חברותיו. אך כעת נכנעה ממשלת קושטה ללחצים, ופורטוגל הולכת לבחירות שנתיים לפני המועד המקורי. שר האוצר פדרו סיזה ויירה האשים את המפלגה הקומוניסטית ואת גוש השמאל בפספוס "הזדמנות זהב", ואף טען כי התקציב הוא "השמאלי ביותר בהיסטוריה".

"מצב המדינה והבעיות עמן היא מתמודדת דורשים פתרון", נכתב בהצהרה של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הפורטוגלית. ההחלטה הדרמטית להפיל את הממשלה לא הייתה קלה. "ב-2021, כאשר אנו מתמודדים עם המגפה, חיוני להגן על המשכורות, להבטיח תמיכה חברתית ולחזק את מערכת הבריאות הציבורית". המפלגה סבורה כי פורטוגל מוכרחה לחזק את מערכת הבריאות הציבורית במדינה ולערוב לזכותם של כל האזרחים לבריאות, וכי התקציב מוכרח לתת ביטוי לצורך ברפואה ציבורית חזקה. זאת בייחוד בתקופה "שלאחר המגיפה", כאשר מנסה המדינה לחלץ עצמה מן המשבר ולהיבנות מחדש.

עוד הדגישה המפלגה הקומוניסטית הפורטוגלית כי היא מחויבת לציבור העובדים, שאינו צריך עוד "תקציב רגיל" (קרי: תקציב ניאו-ליברלי, כמו זה שאושר לאחרונה בישראל), אלא תקציב שייתן מענה לבעיות החברתיות והכלכליות. הדרישות המרכזיות שהציבה המפלגה הקומוניסטית לממשלה כוללות בין היתר הקלות במיסים הישירים והעקיפים המוטלים על השכבות העניות ושכבות הביניים; העלאת מיסים על ההון הגדול וחסימת כל מקלטי המס; הגדלת הקצבאות וצמצום העוני בקרב קשישים; העלאת שכר המינימום מ-740 ל-850 יורו בחודש; והקמת חמישים אלף יחידות דיור ציבורי חדשות.

שאלת התקציב היא שאלה מעמדית ולא שאלה פרוצדורלית גרידא. האם התקציב מטיב עם בעלי ההון או עם ציבור העובדים? בישראל, המפלגות מרצ והעבודה שכחו עובדה זו. בשם "החזרה לנורמליות" אחרי סיום שלטונו של נתניהו הן מקדשות את עצם אישור התקציב, תוך התעלמות ממשמעותו החברתית והמעמדית. הפעולה הפרוצדורלית הפכה עבורן הדבר המהותי והמרכזי. המפלגה הקומוניסטית הפורטוגלית, לעומת זאת, מציעה חלופה אמיתית לפרויקט שמקדמות מפלגות הממסד מהמרכז-שמאל ומהימין כאחד: פרויקט ניאו-ליברלי המקריב את האינטרסים של העובדים לטובת בעלי ההון.

לפי פרשנים בפורטוגל, הרכבת הקואליציה הבאה תהיה "יצירתית הרבה יותר". צפויה לקום קואליציה בהנהגת המפלגה הסוציאליסטית, בשיתוף מפלגת האופוזיציה העיקרית, "המפלגה הסוציאל-דמוקרטית", שהיא למעשה מפלגת ימין. בסקרים שפורסמו עד כה שומרת המפלגה הקומוניסטית הפורטוגלית על כוחה עם כ-6% תמיכה, אך גוש השמאל נחלש מ-10% בבחירות הקודמות ל-8% בסקרים האחרונים. מפלגה שדווקא מתחזקת היא מפלגה הימין הקיצוני הפופוליסטית "שגה!" (די!), שזכתה באחוז בודד מהקולות בבחירות הקודמות אך צפויה לקבל 9-6 אחוזים מהקולות בבחירות שייערכו בינואר 2022.

 

זוהר אלון