ח"כ כסיף דורש לפתוח בחקירה פלילית נגד השר אוחנה בגלל סירובו לחסן את האסירים

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, בעקבות שימוש לרעה שעשה בתפקידו הציבורי כדי למנוע חיסונים מאסירים בבתי הכלא, בניגוד לחוק. "ההחלטה לפגוע בבריאות האסירים לצורך יחסי הציבור של אוחנה היא החלטה בזויה, פושעת, פלילית ובלתי מוסרית", אמר כסיף, "אי פתיחת חקירה פלילית תעביר מסר לבעלי תפקידים אחרים כי יש להם סמכות לנהוג כרצונם, בניגוד לחוק ותוך פגיעה בזכויות אדם, אם הדבר משרת את האינטרסים האישיים שלהם".

מבצע חיסון נגד נגיף הקורונה בבתי הסוהר (צילום: שב"ס)

יצוין ששופטי בג"ץ קבעו אתמול השר אוחנה פעל שבניגוד לדין וללא סמכויות בשאלת מניעת חיסונים מהאסירים. השופטים נועם סולברג, דפנה ברקארז ומני מזוז העבירו ביקורת חריפה על השר אוחנה שלדבריהם פעל בניגוד לחוק. עמדתו של אוחנה לא הוצגה בדיון בעתירה, מאחר והיועץ המשפטי סירב לבקשת השר לביטחון פנים לייצג את עצמו.

בתחילת החודש חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ נגד סירובו של השר אוחנה, לחסן אסירים נגד נגיף הקורונה, בניגוד להנחיות משרד הבריאות ובניגוד להנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בעתירה דרשו הארגונים לחסן את כלל האסירים, בדגש על בני 60 פלוס ובקבוצות סיכון. בנוסף, העתירה דורשת למנוע משב"ס לתעדף מתן חיסונים לסגל בתי הכלא על פני האסירים.

ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה עם הגשת העתירה: "האחריות על בריאותם של כלואים צריכה להיות של מומחים בתחום. עיכוב חיסונם עד כה מדגים את הדבר באופן הברור ביותר, יש לזכור שהחלטות גרועות בנוגע לבריאותם קורות על בסיס יומיומי ונושא החיסונים כלל אינו יוצא דופן. יש לפעול מיידית להעברת האחריות לבריאותם של כלואים לגורם מקצועי". גם איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית דרש לחסן את כל האסירים נגד הקורונה. האיגוד מתנגד לעמדתו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שמנוע את זכותם של אסירים לחיסון נגד קורונה, כולל אסירים מעל גיל 60 ובסיכון גבוה לתמותה. "עמדת ארגוני בריאות בעולם ובישראל היא להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה. בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה", נאמר בהודעה.

כאמור, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע לשר אוחנה כי החלטתו שלא לחסן את האסירים ניתנה שלא בסמכות. בחוות דעת שנכתבה והועברה לאוחנה על ידי המשנה ליועץ, עו"ד עמית מררי, מתבקש אוחנה לפעול ללא דיחוי לחיסון האסירים על פי אמות המידה הנהוגות לגבי כל האוכלוסייה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/9894/