ח"כ חנין על פסילת הספר של רביניאן: הסכנה בחינוך איננה ההתבוללות אלא הגזענות

בפתח הדיון נשא דברים ח"כ יעקב מרגי, יו"ר הוועדה. "אין ספק ששר חינוך מהימין, ממרצ או מהרשימה המשותפת, גורר הרבה תגובות חריפות", אמר. "הימין הרי לא יודע לשלוט. הבאתי זאת לדיון לומר בקולי: אנחנו במדינת ישראל לא הולכים להתנצל שאנחנו נאבקים בהתבוללות, אנחנו משקיעים מאמצים רבים במניעת התבוללות בגולה, זה איום אסטרטגי קיומי לעם היהודי ולמדינת ישראל". מרגי הוסיף כי "מערכת החינוך צריכה לחנך לאי התבוללות, ולא צריך להתנצל על כך". בנוסף אמר מרגי כי "ראיתי את התמונה של הסופרת ויש עוד הרבה חיים לפניה".

2016-01-07_211819

הסופרת דורית רביניאן (צילום מסך: הטלוויזיה החברתית)


מנהלת אגף חברה ורוח, דליה פניג, מ"מ של יו"ר מזכירות פדגוגית במשרד החינוך, התייחסה אף היא לנושא. "היצירה מאוד עכשווית, ויש יצירות אחרות שעוסקות ביחסים של יהודים עם לא יהודים ולא הוצאו מהרשימה. ברגע שעוסקים בנושא חם יש פגיעה סבירה בחלק מהתלמידים, פגיעה רגשית, סערת רגשותלא כל התלמידים במערכת הם שווים ובראייה המקצועית שלנו אנחנו לוקחים בחשבון את כל האוכלוסיות בחינוך הממלכתי". יובל שמעוני, עורך הספר, השתתף אף הוא בדיון והשיב לטענות ההזויות של נציגת משרד החינוך. "מה היה קורה אם הערבי לא היה טובע בסוף, והקשר היה דווקא מצליח?", אמר שמעוני. "חילמי הגיבור הוא לא רב מחבלים. הוא אדם עם חולשות וחוזקות, לא עמלקי ולא רסיס בישבן. נכון, זה יבלבל את בני נוער, אך נוח לנו להאמין שאנחנו נעלים על הערבים? גם בתנ"ך העורכים לא ניקו את גיבוריהם מחולשות".

לדברי שמעוני, "ספרות נועדה לא למצוא לכל דבר פשר. לדמויות לא מובטח סוף טוב, וגם אנחנו לא אמורים ללקט מוסר השכל בהכרח, כל הדמויות ארעיות וחד פעמיות. אך איזה מבוכה נגרמת לקוראים? האם מוטב שהסופרים, בגלל אותה המבוכה, ירימו ידיהם מהספרות כפי שהיא? דמו של הגוי אסור בערבוב אך ניתן לשפיכה? זו המשימה עכשיו? להקים גדר חיה? עדיף היה להקים קיר בלוקים עם הכתובת – 'יחי ברוך הגבר' ו'ימות המשיח' מה עדיף לנו? שבסוף נמצא תינוק שרוף, מפוחם?".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) השתתף בדיון והדגיש: "אין לנו טענות נגד אנשי המקצוע אלא אנחנו נגד כל האווירה שאומרת שהמסרים מאיימים על הזהות היהודית. אבל לפי מה ששמעתי מהעורך של הספר השר צריך להיות שמח כי בסוף הערבי מת. התחושה היא שהצנזור חזר לפעול והצנזור הזה הוא צנזור פוליטי". לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), "הדברים הגרועים ביותר נשבו מרוח המפקד. דברי שר החינוך היו אנטי דמוקרטיים, מבישים, שיתכבד ויקרא את הספר. הבעיה האמיתית במערכת החינוך היא גזענות לא התבוללות, יש פה ספר שמסתכל על ערבים בצורה אנושית, תהפכו אותו לקריאת חובה. בתנ"ך יש סיפורים מחרידים, על רות המואביה שמעתם? וזה ספר חובה. ביזיון שהמפלגה הזאת נקראת הבית היהודי, אין לה שום קשר ליהדות. הסכנה למערכת החינוך זה שר החינוך". "למי שמודאג מסכנת ההתבוללות שישווה לתנ"ך שיש לו השפעה גדולה יותר.. זה ביזיון שהמפלגה הזאת נקראת 'הבית היהודי' אין לה שום קשר עם המסורת היהודית והתנ"ך שאני מכיר. יצא ממפלגת השר חבר כנסת שאמר ששריפת הבית בדומא אינה אירוע טרור הנה הסכנה למערכת החינוך", סיכם ח"כ חנין.