ח"כ חנין על מפרץ חיפה: בריאות הציבור קודמת לרווחי התעשיות המזהמות

עמותת אזרחים למען הסביבה מסר אתמול (ראשון) כי בשנת 2015 חלה עלייה בפליטה של 37 מזהמים ב-20 מפעלים מתוך 25 הפועלים במפרץ חיפה. זאת בניגוד להצהרות המשרד להגנת הסביבה על כך שהמפעלים הגדולים במפרץ הפחיתו את פליטות המזהמים כמו גם הטענות לפיהן בשנת 2015 ובתחילת 2016 חלה ירדה נוספת ביחס לשנת 2014 בפליטת כל המזהמים בתעשייה.

2016-09-19_220732

הפגנה במרכז הכרמל נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה (צילום: מגמה ירוקה)

 

נתוני העמותה מתבססים על דו"ח נתוני מרשם פליטות הסביבה (מפל"ס), קרי מאגר מידע המתפרסם לציבור, המפרט אודות פליטות של חומרים מזהמים לאוויר, לים, למים ולקרקע והזרמות של שפכים ממפעלים אל מתקני טיהור שפכים. כך, למשל, על פי הדו"ח, בתי הזיקוק (בז"ן) המפוטרים שבבעלות עדין עופר, פלטו לאוויר בשנת 2015 יותר אתיל בנזן (70%), בנזן (75%), טולואן (52%), קסילן (47%), מימן גופרי (35%), תרכובות אורגניות נדיפות ללא מתאן (25%), כלור וסטירן.

מפעל גדיב פלט לאוויר בשנת 2015 יותר פורמאלדהיד (767%) ותרכובות אורגניות נדיפות ללא מתאן (50%). כרמל אולפינים פלט לאוויר בשנת 2015 יותר בנזן (124%), טולואן (291%), מתאן (209%) ותרכובות אורגניות נדיפות ללא מתאן (23%).

ליאורה אמיתי, מנהלת עמותת אל"ס הבהירה את חשיבות הנתונים: "הסיפור של הזיהום התעשייתי במפרץ, לא היה עולה לכותרות אם אנחנו לא היינו יורדים ככה לפרטים ומתעמתים עם הצהרות המשרד להגנת הסביבה והמפעלים על ירידה בפליטות". אמיתי ציינה כי כבר שלוש שנים נמשך העימות הזה, מול המנטרה שלהם – שהמפעלים הפחיתו בפליטות – ושאפשר להמשיך לישון בשקט.

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), הדגיש כי "מאות אלפי התושבים במטרופולין חיפה ממשיכים לגור ליד פצצה מתקתקת". כזכור, ועידת המשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה הגישה בכנסת הקודמת דו"ח שאושר בידי ועדת הפנים והסביבה של הכנסת שבמרכזו – הפחתת גורמי הסיכון באזור במקום הרחבתם.

באופן זה, הדו"ח קרא למנוע את הרחבת בז"ן, לבטל את תוכנית "קרקעות הצפון" ואת הקמת נמל הדלקים החדש. "בריאות הציבור קודמת לרווחי התעשיות המזהמות. זה עיקרון יסוד שצריך להנחות את מדינות כל גורמי השלטון ביחס לטיפול במפרץ חיפה", הדגיש ח"כ חנין.