ח"כ חנין: נשק גרעיני אינו הפתרון אלא הבעיה

    בתקופה האחרונה, מתקיים דיון ציבורי חלקי וחסר בסוגיית הגרעין. אני שותף לרצונם של חברי הכנסת לראות מציאות ללא איומים גרעיניים – ללא איומים גרעיניים בכלל, וללא איומים גרעיניים במזרח התיכון בפרט. השאלה הגדולה היא איך להתקדם ליעד הזה, ועל זה נטוש ויכוח.

    הדרך היחידה להתקדם למזרח תיכון ללא איומים גרעיניים היא דרך ההידברות, היא דרך המשא-ומתן הבין-לאומי, היא דרך של ניסיונות להגיע להסכמים. אני מכיר את הביקורת על הגישה הזו, את אלה שאומרים שדיבורים לא יובילו לתוצאות, וכי בסופו של דבר האיום של הנשק הבלתי-קונבנציונלי לא רק יישאר אלא אפילו יתחזק.

2013-11-17_200929

הפגנה של פעילי גרינפיס נגד נשק גרעיני – מול הקריה בתל-אביב, 2009 (צילום: גרינפיס)

    אבל אנחנו היום למודי ניסיון. לפני כמה חודשים, הסבירו לנו, שהדרך היחידה להתמודד עם נשק כימי בסוריה – היא להתקיף מדינה זו. והנה אנחנו רואים שהושג הסכם, וישנו מהלך של פירוק נשק כימי בסוריה. הפירוק הזה כבר התחיל, ומתקני הייצור של הנשק הכימי נמצאים בתהליך סגירה. את התוצאה הזו אי-אפשר היה להשיג במלחמה.

    ומה שהיה נכון לגבי סוריה – נכון גם לגבי איראן. גם בנושא איראן נכון וראוי להתקדם בערוץ של הידברות מדינית, של הסכמים פוליטיים, של מהלך שבו האופציות הצבאיות הגרעיניות יבוטלו ויחוסלו, ותיוותר אפשרות של פיתוח גרעין לצורכי שלום.

    ובהקשר הזה, אנו שבים ומעלים מעל במת הכנסת את ההצעה לקדם ולהתקדם למזרח תיכון חופשי מנשק להשמדה המונית. נשק גרעיני נמצא כבר באזור שלנו, במעגלים הרחוקים יותר, למשל בפקיסטן, ולפי פרסומים זרים, גם בישראל.    והשאלה היא: מה מדינת ישראל רוצה, ולאן מדינת ישראל רוצה להגיע? האם מישהו באמת חושב שרק באזור שלנו יתאפשר מצב שרק לצד אחד יש נשק גרעיני? הרי ההיסטוריה מלמדת, שכאשר שהיה נשק גרעיני בידי ארצות-הברית, הוא פותח במהירות גם בברית-המועצות. כשהיה נשק גרעיני בהודו, הוא פותח במהירות רבה גם בפקיסטן. האם מישהו באמת חושב שרק במזרח התיכון, נשק גרעיני יהיה נחלתו של צד אחד בלבד?

    נשק גרעיני איננו הפתרון. נשק גרעיני הוא הבעיה. אנחנו אירחנו בכנסת לפני כמה חודשים מומחה, שהסביר לנו מה יהיו התוצאות בישראל של השלכת פצצה גרעינית ממקור כלשהו, למשל על עיראק. התוצאות יהיו קטלניות בישראל עצמה. לא בגלל נשק גרעיני שיופנה נגדנו, אלא בגלל הקרינה כתוצאה מהפניית נשק זה כלפי אחרים.

    לכן, האינטרס האמיתי שלנו, האינטרס האמיתי של שכנינו, האינטרס האמיתי של האנשים שרוצים להתפתח, לחיות בשלום ובביטחון באזור הזה, הוא אינטרס של פירוק הנשק להשמדה המונית, וקודם כל נשק גרעיני. האינטרס שלנו הוא הידברות במעגל האזורי, שבה ישראל צריכה לקחת חלק יוזם וחיובי, כדי לקדם הסכמה בינלאומית ואזורית על מזרח תיכון חופשי מנשק גרעיני.

ח"כ דב חנין

דבריו של ח"כ דב חנין (חד"ש) במליאת הכנסת מתפרסמים

בגיליון השבוע של "זו הדרך"