ח"כ חנין: התחבורה הציבורית בישראל לא נוחה, לא יעילה ולא זולה

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), קיימה אתמול (שלישי) ישיבה ראשונה שעסקה במקומה של התחבורה הציבורית בתקציב. ח"כ חנין פתח את הדיון ואמר כי אנחנו נמצאים במקום לא טוב ובחברה שעדיין תלויה לחלוטין ברכב הפרטי. "התחבורה הציבורית לא נוחה, לא יעילה, לא זולה מספיק, לא מדויקת מספיק ולא אמינה מספיק והיא עדיין המקום של הקהל השבוי", הדגיש. הוא אף ציין כי נקודת המוצא היא התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מסוף 2012, שבה נקבע שכדי להדביק את הפער בין תשתיות התחבורה הציבורית לתשתיות הרכב הפרטי נדרשים בין 200 ל-250 מיליארד שקל. לקראת גיבוש תקציב המדינה הקרוב אמר ח"כ חנין כי ועדת המשנה מבקשת לדעת האם הפער הזה הולך להיסגר. הוא הוסיף כי לעיתים יש כסף גדול שמייצר תוצאות גדולות, אך צריך למצוא את הכסף הקטן שמייצר תוצאות גדולות.

2015-07-29_194336

סמנכ"לית תשתית ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה בפני הוועדה את התוכניות לקידום התחבורה הציבורית ואמרה כי במטרופולינים לא יהיו יותר תכניות כבישים חדשות שלא מובילות לדיור חדש, אך במקביל במרחב הבין עירוני יש השקעה רבה בכבישים. לפי הנתונים שהציגה טרנר, השנה צפוי המשרד להשקיע כ-10.4 מיליארד שקל בפיתוח, מתוכם כ-5.9 מיליארד שקל בכבישים ועוד כ-4.5 מיליארד שקל בתחבורה ציבורית. בשנה הבאה צפוי תקציב הפיתוח לעמוד על 12.3 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.2 מיליארד שקל לכבישים ו-6 מיליארד לתחבורה הציבורית. לדבריה, המשרד רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה לרכב הפרטי ולא רק לשפר את המצב לטובת הקהל השבוי.

מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הדגיש בדיון כי כסף קטן שעושה הרבה יכול להיות בחיבור אזורי תעסוקה לתחבורה מהירה. "יש תוכנית שנמצאת כבר שנתיים במגרה ולא רואים איך זה משתלב בתוכניות משרד התחבורה", אמר. יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, סטלה אבידן, אמרה כי השימוש בתקציבים צריך להיות יעיל יותר. יו"ר ארגון בעלי המוניות, אברהם פריד, קרא לשלב את המוניות בתוך מערכת התחבורה הציבורית. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, הצטרפה לדברים ואמרה כי גם המוניות זה כסף קטן שיכול להביא שינוי גדול. ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר כי ועדת המשנה מבקשת ממשרד התחבורה להציג לה את התוכניות בתקציב 2015-2016 והפער בינן לבין התוכנית האסטרטגית מ-2012 והביע חשש כי התוכנית האסטרטגית לא מיושמת וכי עדיין רוב תקציב הפיתוח מוקצה לכבישים ופחות ממחצית לתחבורה ציבורית. עוד אמר חנין כי הוועדה מבקשת דיווח על חסמים סטטוטוריים לקידום תחבורה ציבורית, דיווח על תמונת המצב של רפורמת המחירים, עמדת משרד התחבורה בנושא מוניות השירות, דיווח על הנעשה במגזר הערבי ואת עמדת המשרד באשר לפיקוח על חברות התחבורה הציבורית.