ח"כ חנין: 'את מערכת התכנון צריך לחזק ולא לחסל'

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, תקף אמש (שני) במליאת הכנסת את העברת סמכויות מנהל התכנון לאוצר. לדבריו: "יש הרבה מה לתקן במערכת התכנון, יש בירוקרטיה מיותרת, יש אטימות לקבוצות אזרחים, חוסר התייחסות לצרכים של הפריפריות, של האוכלוסייה הערבית. אבל אסור להרוס אותה. וזה מה שהממשלה מקדמת כאן היום. פעם אחר פעם, כביכול כדי לבנות דירות, הורסים את מערכת התכנון ע"י מנגנונים עוקפי תכנון. יש כבר אנרכיה של מוסדות עוקפי מוסדות".

2015-07-14_183901

לדבריו "המהלך האחרון בשרשרת הזאת שהממשלה מקדמת הוא מהלך הרסני. לא מדובר כאן במהלך טכני אלא במעבר של מערכת התכנון לעולם אחר לגמרי, שמסתכל על הכל דרך פריזמה אחת ויחידה – של רווחים ואינטרסים כלכליים. כך ילכו לאיבוד שיקולי הסביבה הבריאות, איכות החיים, כך יפגעו זכויות הציבור הדמוקרטיות להתנגד ולהביע דעה, כך יפגע הקשר הנדרש כל כך בין מערכת התכנון לרשויות המקומיות, לעיריות,  גופים שחייבים לעבוד יחד". ח"כ חנין הדגיש ש"יוצרים כאן מערכת שלא תיצור פתרונות בנייה ודיור אלא רק תקשה עליהם. פוגעים ביכולת של משרדי הממשלה והמערכות הציבוריות השונות להשפיע בתוך מערכת התכנון, פוגעים כאן באופן קשה במערכת האיזונים והבלמים בועדות. לא נותנים שום משקל לשיקולים אחרים מלבד השיקול הכלכלי. זוהי פגיעה אנושה במערכת. מדובר במהלך מובהק של הגברת הריכוזיות וחיזוק הסיכון לשחיתות ולקשרי הון שלטון".

 

חנין סבור ש"כבר היום משרד האוצר הוא המשרד החזק ביותר ואת המשרד החזק הזה מבקשים כאן לחזק עוד יותר, על חשבון מערכות שבאמת צריך לחזק אותן. את מערכת התכנון צריך לייעל, להביא אליה כוחות מקצועיים אבל בטח לא להרוס". בתום הדיון מליאת הכנסת אישרה העברת סמכויות מנהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר, ובנוסף להעביר סמכויות נוספות משר הפנים לשר האוצר. כמו כן הועברו סמכויות משר האוצר לשר הפנים. בהצבעה שמית 51 ח"כים תמכו בבקשת הממשלה ו-45 התנגדו.

 

לרשימת הסמכויות התכנון המלאה שהועברו לאוצר:

http://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press130715-a.aspx