ח"כ גבארין בדיון בכנסת: ' זה לא חוק הלאום – זהו חוק יסוד הגזענות'

חוק הלאום השנוי במחלוקת אושר אתמול (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 48 לעומת 41. במהלך ההצבעה התפתחה מהומה במליאה, כשחברי כנסת מהרשימה המשותפת הרבו בקריאות ביניים.

2017-05-11_201622

השער של העיתון אלאתיחאד נגד חוק הלאום

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) כינה את הצעת חוק הלאום שאושרה בקריאה טרומית "שפל חדש בחקיקה" ואמר כי היא "פוגעת במעמדם ובזכויותיהם של האזרחים הערבים". ג'בארין כינה את ההצעה "חוק יסוד: הגזענות" והוסיף כי "אין מדינה אחרת בעולם שמגדירה עצמה כ'דמוקרטית' ובו בזמן מקיימת בחוקיה הסדרים משפטיים מהם נהנים רק חלק מאזרחיה". לדבריו "השפה הערבית היא שפה רשמית מאז קום המדינה, וחוק הלאום מבקש לראשונה לבטל מעמד זה. הפגיעה בשפה הערבית היא פגיעה בדובריה ובמעמדם, וביטול מעמדה הרשמי מבקש לפגוע בזהותם ובתרבותם".

"אף חוק אפרטהייד, גזעני ולאומני ככל שיהיה, לא ימחק את העובדה שחיים כאן שני עמים. ממשלת הימין הקיצוני מנסה להבעיר פה אש של שנאת לאומית אך אני עדיין מאמין כי יש כאן רוב שרוצה לחיות בשלום, שיוויון ודמוקרטיה, והרוב הזה חייב עכשיו לקום למאבק עיקש נגד הממשלה המסוכנת הזאת", אמר ח"כ איימן עודה (חד"ש), יו"ר הרשימה המשותפת.

בתום ההצבעה כתב ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת): "כשהם מדברים על 'הגנת הלאום'למה הם מתכוונים? בזמן שהקואליציה מעבירה את חוק הלאום בכנסת, ח"כ סמוטריץ׳ אומר בגלוי את מה שאחרים מנסים להסתיר: הוא מציע בחירה בין אפרטהייד לבין פשעי מלחמה; וסמוטריץ׳ הוא זה שבאמת מוביל את סדר היום של הממשלה הזו, פעם אחר פעם." ח"כ חנין הדגיש ש"פוליטיקת עליונות הלאום היא חלק ממדיניות של מלחמת נצח נגד הפלסטינים והעולם הערבי, רצופה בפגיעה נפשעת בזכויות אדם. והתוצאה הסופית חורבן שלהם ושלנו גם יחד".

גם האגודה לזכויות האזרח גינתה את חוק הלאום. בין הפגיעות החמורות העולות מהצעות החוק שהוגשו בשניים האחרונות ובהן חוק הלאום:

הכפפת האופי הדמוקרטי של המדינה לאופייה היהודי: המדינה תוגדר ראשית כל כמדינה יהודית, וחוק היסוד וכן כל חוק אחר יפורשו בהתאם לכך. המונח דמוקרטיה יוכפף להיותה של המדינה מדינה יהודית, יהיה משני לו בחשיבותו ואף יפורש על פיו.

ביטול הערבית כשפה רשמית: מוצע להוריד את מעמדה של השפה הערבית משפה רשמית, כפי שהיה מקום המדינה ועד היום, למעמד של שפה עם מעמד מיוחד וזאת לצורך מימוש נגישות לשונית לשירותי המדינה בלבד. מעבר לפגיעה בסטאטוס קוו, מדובר בפגיעה בזכויות היסוד של מיעוט מולדת לאומי בישראל. השפה הערבית היא חלק מזהותו, ממורשתו ומתרבותו של המיעוט הערבי, וההכרה בה כבשפה רשמית מסמלת את ההכרה בזכויותיו ובמעמדו השוויוני במדינה.

עיגון אפליה גזענית: מוצע לאפשר הפרדה במגורים על בסיס דת או לאום באופן גורף וללא כל תנאי, ואם לא די בכך – תוך העדפה ברורה של "התיישבות יהודית", שלמענה בלבד "תקצה המדינה ממשאביה" כעניין שבחובה על פי חוק. הצעות החוק כוללות הוראות מפלות נוספות, ופותחות פתח להנהגת פרקטיקות נוספות ורחבות של אפליה גזענית בכל תחומי החיים.

 לדברי האגודה "על אף שינויים בניסוח שעברו הצעות החוק בעקבות ביקורת ציבורית, יש ברוח הכללית שלהן דגש והעדפה לסממניה היהודיים של המדינה על פני אלו הדמוקרטיים. השחיקה שלה יגרום חוק יסוד זה במעמדה של הדמוקרטיה עלול לפגוע בזכויות האדם של כלל אזרחי המדינה. נוסף על כך, הפגיעה בזכויות המיעוט הערבי, המהווה חמישית מאזרחי המדינה, שומטת את הקרקע מתחת לזכות לשוויון, ומהווה בכך בפני עצמה פגיעה אנושה בדמוקרטיה, ששוויון אזרחי הוא מעמודי התווך שלה".